• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Objektivfråga

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Ställer här en liten fråga till er som kan lite mer än vad jag kan.
Har ett Sigma apo 170-500mm5-6,3 har nu hittat ett som heter Sigma 50-500
AF 4-6,3 Dg Asp Hsm.
Undran: byter jag ner mig eller upp mig eller är de jämförbara.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Objektivfråga

Ju mer linser man har i ett objektiv ju mer krävs av linserna for att få optimal bild.
I den du har är det
[FONT=Verdana, Arial][FONT=Verdana, Arial][FONT=Verdana, Arial]13 linser / 11 grupper, i den du frågar om är det [/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial][FONT=Verdana, Arial][FONT=Verdana, Arial]20 linser / 16 grupper.
Fördelen är att du slipper byta optik lika ofta.

Ha det bäst och ta mycket kort :)

[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Tackar då är det bara priset!
Skall ringa till min handlare.
Risken att få in skit blir ju mindre det kommer ofta in när man byter objektiv ute.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Objektivfråga

Har ett Sigma apo 170-500mm5-6,3 har nu hittat ett som heter Sigma 50-500 AF 4-6,3 Dg Asp Hsm. Undran: byter jag ner mig eller upp mig eller är de jämförbara.

Varför inte skaffa ett fast objektiv i området 50-170 med högre ljusstyrka så får du mycket bättre skärpa. Eller skaffa ett vidvinkel på 24-28 om du inte redan har ett. Då kan du behålla ditt gamla och alternera.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Jag har pratat med min handlare och han sålde inte detta till mig, tur att de är ärliga.
Jag har ett vidvinkel 12-24 o ett 18-200 och det långa, kommer det upp ngt med bilstabilisator med lång brännvidd för en bra penning då kanske.
Tack ni som svarade som ni gjorde.
Nu känns det bra alla hade likvärdiga beslut.
Utom jag från början.:eek:/susanne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Objektivfråga

Det är svårt med brännvidder nuförtiden. Förr var en vidvinkel 24-28 och ett tele 100-500, alltså när man fotograferade med småbildsfilm. Idag beror det på hur stor censorn är. Min Olympus Pen 14-42 motsvarar med det gamla måttet ca 28-84.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

Ställer här en liten fråga till er som kan lite mer än vad jag kan.
Har ett Sigma apo 170-500mm5-6,3 har nu hittat ett som heter Sigma 50-500
AF 4-6,3 Dg Asp Hsm.
Undran: byter jag ner mig eller upp mig eller är de jämförbara.

Jag har provat dom objektiven som du snackar om, och ett som är i min mening betydligt skarpare är detta, dock inte 500mm. [FONT=Verdana, Arial]Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS. Bra stabilisator och skarpt för pengarna.[/FONT]
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Objektivfråga

Jag har inte alls nån koll på Sigmas grejer, men med tanke på att du redan har optik som täcker upp från vidvinkel ända till supertele på 500 mm, så är det väl kanske onödigt för dig att byta.
Sen är det givetvis så att optik med 2,8 ljusstyrka ger skarpare och bättre bilder, men de är också SVINDYRA....

Jag brukar rekomendera de som vill byta upp sig till bättre optik att se efter begagnat. Jag har själv mest begagnad optik i min kameraväska, man förlorar inte så mycket pengar om man vill byta (har man tur kan man till och med få mer än vad man gav om det är "rätt" grejer, lite eftertraktade).

Canon och Nikon är de märken som har störst utbud av begagnat. Kolla annonser på t.ex. Fotosidan!

/Annette
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Vill ha ett lite bättre än mitt långa,motljusskyddet är lätt att det åker av och objektivet far ut o in beror på hur man lutar kameran.
Jag kan för lite för att köpa ngt beg tror jag.
Man är rädd att bli lurad.
Men hittar du/ni ngt för flyg o naturfoto får ni gärna maila mig.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Objektivfråga

Hej igen, jag tycker att det viktigaste av allt är att det blir bilder!
Även en "dålig" bild kan betyda massor!

Sen är det så klart är toppen, om bilden dessutom tekniskt sett också blir riktigt bra.

Fördelar med mycket zoom:
Man kan snabbt växla mellan att ta kort och nära och långt bort.
Mindre saker att släpa på.
Skönt att slippa byta optik stup i ett.
När det är bra ljus blir det bra bilder.

Nackdelar...
Kräver mer ljus.
Mycket zoom fram och tillbaka "pumpar" in damm i kamerahuset.
Många linser = sämre bilder.

Du tar många utomhusbilder både på flyg, fest, natur så jag tror att du skulle gilla att slippa byta så ofta.

Flera talar om skarpa bilder.
Med bländaren ändrar vi skärpedjup, det betyder att om man önskar att ta en bild på ett avstånd på ca 5meter och använder sig av bländare 2,8 och motivet är en tavla som är platt på en vägg, ja då går det bra att få skärpa på hela tavlan..

Om vi ska ta kort på en häst som står på snedden kommer vi bara få skärpa på det vi sätter fokus på.

Hm... mycket att tänka på men gud vad det är skoj!:)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Hej alla ni som intresserade er för mitt objektiv problem.
Har idag sålt mitt 170-500mm och beställt ett Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS. Med bildstabilisator.:):):)
Han som köpte mitt höll på med flightspotting.(stavning kanske fel.)
Så nästa vecka så skall det fotas ja om vädret tillåter.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

I tisdags så fick jag mitt objektiv och i morgon så skall jag hämta en konverter (x2) som jag beställde igår till objektivet.
Hoppas det blir lite bättre väder så jag kan ta ngr kort o visa här.
Det är ju grått som attan så korten blir ej så bra.
Kan ju säga här att man bär inte med sig kameran jättelångt eller länge på axeln.Då får det bli ryggan.
Objektivet väger 1,7 kg men jag har tagit bort batteri packen på kameran så det inte blir så otympligt.
Men med en kamerarem som är gjord i neopren så blir det lättare att ha det på axeln eller runt halsen, det sviktar lite o en vanlig rem är ju stum.
En i neopren rekomenderar jag varmt./Susanne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Objektivfråga

Grattis till prylarna! Nya prylar i kameraväskan förgyller alltid tillvaron! Lycka till med bilderna!

/Annette
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

I tisdags så fick jag mitt objektiv och i morgon så skall jag hämta en konverter (x2) som jag beställde igår till objektivet.
Hoppas det blir lite bättre väder så jag kan ta ngr kort o visa här.
Det är ju grått som attan så korten blir ej så bra.
Kan ju säga här att man bär inte med sig kameran jättelångt eller länge på axeln.Då får det bli ryggan.
Objektivet väger 1,7 kg men jag har tagit bort batteri packen på kameran så det inte blir så otympligt.
Men med en kamerarem som är gjord i neopren så blir det lättare att ha det på axeln eller runt halsen, det sviktar lite o en vanlig rem är ju stum.
En i neopren rekomenderar jag varmt./Susanne

Grattis!

Vad är det för konverter du har köpt? Sigmas 1,4ggr passar inte och enligt Cyberphoto passar Sigma 2ggr inte heller.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Objektivfråga

Det beror på vilken sensorstorlek din kamera har och vad du vill fotografera.
Jag personligen skulle aldrig använda en 10-gånger zoom-glugg. Det går för många detaljer förlorade pg bl a distorsion, oskärpa och vinjettering.
Jag själv kör med Nikon fullformat och följande Nikon- AF-S-objektiv: 14-24/2.8 (vidvinkel), 24-70/2,8 (normalzoom), 50/1.4 (ljusstark normalobjektiv, (såsom ögat ser)), 105/2.8 för portrait och macro samt AF-S 70-200/2,8 (ljusstark lätt telezoom)
Med en cropfaktor på ca 1,5 (för kameror med den mindre sensorn) får man räkna om värdena. T ex 14-24 skulle då motsvara ca 9-16 mm.
 
Toppen