• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor OBD2 Koder

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har kollat runt lite men en del trådar är gamla.
Jag får en felkod på P15BE på en läsare jag köpt på biltema.
Nu hittar jag ingen förklaring till vad det betyder, någon som kan hjälpa mig?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
P15BE har något med partikelfilters glödspiral att göra om det är en Citroen eller Peugeot motor. Troligen någon säkring som gått eller så är spiralen eller reläet trasigt.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
en søgning på google fortæller at der er problemer i forbindelse med "Particle emission filter plug relay" på Citroen og på Peugoet

Google oversætter det til : Partikelutsläppsfilterplugrelä

Der er faktisk et par film, hvor en eller anden på engelsk forsøger at forklare

Så prøv med en sådan søgning
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag var förbi en Citroen verkstad i fredags och beskrev koden för service teknikern.
Han sa att den koden inte kunde spåras,utan att man måste koppla in bilen i en "riktig läsare" och då får men en annan kod.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Var i kontakt med Citroen i Sverige och fick följande svar.
Eftersom bilen är en husbil och av märket Citroen som inte säljs i Sverige så får du vända dig till den du köpt bilen av.
Bilen är ombyggd och kan eventuellt därför ligga utanför EU garanti eftersom det inte är en transportbil.
Ingen bra vibb man får av Citroen Sverige.
Felet finns fortfarande och kommer och går ibland efter 5 km ibland funkar det i en vecka eller längre.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om det är fel på partikelfiltret/avgasreningen har du 8 års avgasgaranti i EU. Gå på generalagenten för Citroen och hota med att anmäla till myndigheterna att det är fel på Citroens avgasrening och att man vägrar avhjälpa det.
Då brukar det bli fart på dödköttet :):).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det bruker hjelpe å kreve begrunnet avslag skriftlig. En kopi til Citroen hovedkontor og til diverse myndigheter vil lage plenty problemer for den som signerte avslaget.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Är inte en EU garanti. Gäller inte vid direktimport. Skrivs även i registreringsbeviset.

På bilar som importeras av den svenska generalagenten för märket finns tillverkaransvar för avgasreningsutrustningen i fem år eller 8 000 mil. Om du importerar bilen själv gäller inte detta tillverkaransvar. Det innebär att du själv måste åtgärda fel och stå för kostnaderna om det vid besiktningen upptäcks fel på exempelvis katalysatorn.
https://www.if.se/privat/forsakringar/bilforsakring/importera-bil
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Fortsättning följer.
Jag hade in bilen till M-ome som gjorde en felsökning med följande resultat.
Eftersom ingen felkod fanns aktiv vid dagens test så kunde de inte fastställa var felet ligger.
De kom fram till att något i avgasreningen är det och något måste bytas.
Förslaget blev en sats som innehåller b.la sensor och glödstift för partikelfiltret till en kostnad av 7000 kr.
Blir jag kvitt problemet svaret var inte helt säkert kanske det sitter någon annanstans
Vad gör man?????????
 
Toppen