• Missa inte vårt lotteri som pågår under september månad.
    Det du behöver göra för att delta i lotteriet är att bidra med uppdateringar för en Husbilsplats.
    Läs mer här

Nytt resealternativ för oss över Östersjön

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.800
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
A6D1710D-9D35-4353-BD21-B71E84405E6C.jpeg

Stena Line erbjuder nytt attraktivt transport- och resealternativ på Östersjön. I år har det svenska rederiet lanserat två nya, moderna färjor på rutten mellan Ventspils i Lettland och Nynäshamn i Sverige för att stärka och expandera sin verksamhet på Östersjön. Det första av de två fartygen, Stena Scandica, slutförde sin jungfruresa när det anlände till Nynäshamn i morse.

”Vi har transporterat passagerare och gods på Östersjön i nästan tio år. Under denna period har vi haft en stark årlig tillväxt. Dessutom har vi mer än fördubblat vår verksamhet, från ett fartyg och 10 avgångar per vecka 2012, till två fartyg och 24 avgångar per vecka för både passagerare och gods år 2021. Vår expansion drivs av en ökad efterfrågan på sjöresor och kravet på ytterligare fraktkapacitet från våra kunder på Östersjön. Vi stärker nu vår position och vårt kunderbjudande ytterligare med två nya moderna och stora fartyg som kommer att bidra med ytterligare 30 % i fraktkapacitet och ge en attraktiv upplevelse ombord, på båda våra rutter till och från Lettland under 2021”, säger Johan Edelman, Trade Director Baltic Sea North på Stena Line.

”Det är med stor glädje som Freeport of Ventspils välkomnar Stena Scandica. Detta stora och moderna fartyg kommer att bidra avsevärt till expansionen av rutten mellan Lettland och Skandinavien och sänder samtidigt ut ett viktigt budskap till industrisektorn i Lettland och grannländerna. Dessutom ser vi fram emot den förbättrade servicen för passagerare som gör att Freeport of Ventspils kan utveckla sin roll – inte bara inom gods- och industrisektorn, utan också i den växande turismnäringen”, säger Andris Purmalis, VD för Freeport of Ventspils.

Stena Scandica är 222 meter långt, har 200 hytter och en kapacitet att ta emot 970 passagerare, totalt 2875 meter avsett för godstrafik samt ett extra bildäck, vilket är en ökning med 30 % för godstrafik och 70% fler hytter på färjerutten. Fartyget är utrustat med flera funktioner och förbättringar för att bidra till en mer hållbar transport och bränsleeffektivitet såsom moderna roder och nya rengöringssystem för ballastvattnet. Det större tonnaget innebär också ett lägre utsläpp per transporterad enhet. Invändigt finns faciliteter såsom en rymlig butik med välkända märkesprodukter, lounge, flera matsalar och soldäck. ”Vi ser våra RoPax-koncept som vår viktigaste konkurrensfördel och en integrerad del av vår framgångshistoria, därför kommer vi att fortsätta med rutter som kombinerar gods- och passagerartrafik. De två nya fartygen utgör ett fantastiskt tillskott för våra kunder och det är bara ett första steg mot vår ambitiösa plan om att fördubbla antalet passagerare på Östersjön under en treårsperiod”, säger Johan Edelman.Rutten Ventspils – Nynäshamn är den kortaste vägen mellan Baltikum och Skandinavien. Fartygen Stena Scandica och Stena Baltica ersätter Stena Livia och Stena Flavia, som sedan omplaceras till rutten Liepāja – Travemünde.
Källa: Stena Line

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
3.537
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Redan 1992 seglade jag över till Ventspils i Lettland, sen blev det många besök under hela - 90 talet. Lettland är väldigt intressant och speciellt deras huvudstad Riga som har flest välbevarad jugenstil hus i hela Europa.
På den tiden kostade färsk oxfilén i Lettland 30:-/kg, så det blev många kg med hem varje gång jag åkte över:spinny:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
3.537
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2021
Vi fløy dit for 10/15 år siden og vi prater enda om den gangen vi satt og ventet på poteter som aldri kom. Vi viste ikke hvordan sted vi gikk inn på, forsto ikke menyen, men vi så jo at det satt flere der og spiste. Vi bestilte noe, fikk noe kjøtt og en haug med surkål, men potetene kom jo aldri, for det var mat fra gamledager de serverte, og da var det ikke poteter. Mange fine parker, kirker, senter og et marked med litt av hvert. Dit kan det hende vi reiser med bobil også.
 
Toppen