• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare fiske (och husbil)

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej alla

Tänkte testa på att börja fiska nu när man har skaffat sig husbil och kan ta sig runt lite i Sverige.Verkar rofyllt att fiska vid någon enslig plats med boendet strax i närheten.
Nu är det så att jag är helt novis vad gäller fiske och skulle behöva lite tips om vad man behöver. Har sett att det finns färdiga paket att köpa, vad tänka på?

Tacksam för tips om allt möjligt vad gäller "uppstart" av en ny möjlig hobby

Metar man vid sjö t.ex eller kastar man?
Hur funkar det med fiskekort, måste man ha detta överallt?
Använder man drag i sjö eller bara krok och mask

Som sagt helt novis.....behöver hjälp att börja sedan löser det sig säkert med erfarenhet


//Niclas
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Hej,

Det varierar väldigt med vad du vill få upp.

Med två spön klarar du dig väldigt långt.

Ett haspelspö med haspelrulle.
Till det ett sortiment av drag som fiskehandlaren kan hjälpa dig med. En/flera flugtafs(ar) med tre flugor och flöte, kanske någon kompis kan hjälpa dig med att göra i ordning några stycken ?
Nu kan du kasta i sjöar efter t.ex gädda & abborre samt i strömmande vatten eller sjöar efter t.ex harr & öring.

Ett traditionellt metspö måste man också ha, deg och liten krok för mört till katten eller större krok med mask för t.ex abborre. Egentligen kan du skippa betet helt, så otroligt rofyllt att sitta vid vattnet med ett metspö och en pilsner :)

Turistinformationen i respektive län kan upplysa (och sälja) om fiskekort behövs och var dom säljs.

Peter :)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Når det gäller fiske i insjöar, älvar åar eller bäckar, så är det bara i Vänern, Vättern och Hjälmaren, som man får lov att fiska utan fiskekort.
Calle
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Jag skulle vilja tipsa om Hökensås där vi var förra helgen. Kanonställe om man är nybörjare. Det finns en fiskeshop jämte campingen med mycket kunnig personal som kan hjälpa dig med både utrustning och tips. Det finns massor av sjöar i närområdet.

Till och med en glad amatör som jag fick en liten regnbåge! :twitcy:

Mvh / Per
 

Bilagor

  • 012.JPG
    012.JPG
    2,2 MB · Visningar: 8

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

För att ha liggande i husbilen så verkar "Vildmarkslådan Expert" väldigt prisvärd (någon som jag skulle kunna köpa själv).
Sen kan man ju låta det spåra ur som allting annat om du blir riktigt intresserad :D

Peter :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Olssons Fiske - fiskeredskap och sportfiske till lägre priser!
Jensen & Celander AB - ullared fiskebutiken fiske fiskeredskap fiskeutrustning sportfiske haspelfiske spinnfiske flugfiske jerk havsfiske vertical jigging abu cardinal shimano daiwa wobbler spinnare rapala jensen & celander ab ambassaedeur revo recor
Willys Sportfiske
Flugbutiken.se
Flugfiske utrustning & material för flugor fiske flugbindning flugmönster lax öring mönster från MS Fiskeflugor
Hej några länkar som ni kan leta i.
Tänk på att inte köpa för mycket pryttlar.Alla gör samma misstag.Köp riktiga
grejer från början,det är som allt annat,du får vad du betalar för.
Fiske skall vara enkelt,man tar ett spö,går ner till sjön/ån och fiskar.
Står du en längre tid över natten botten meta med ett par spön.Du kommer oxå att bli fast,jag lovar.Lycka till
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

hej Anton

Precis vad jag tänkte,man får det man betalar för...men om man skall prova och inte fastnar så vill man ju inte lägga för mycket.Därför funderar jag på Fladen seten...men vilket??Behöver man något mer än ett "set"? Drag.sänken,haspar,flöten ,jiggar mm....vet knappt vad det är...jo flöten vet jag vad det är...men vad för sorts "krokar,wobblar"etc...

startkit ??

//Niclas
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Osbysjön är också utan fiskekort. Tips: i närheten av Helgeån.
Sen är det väl tjuvfiske som ger mest:D
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

På min hemsida har jag en hel del länkar till fiskebutiker, bara att ta för sig.
Lycka till med fisket i sommar
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

hej Anton

Precis vad jag tänkte,man får det man betalar för...men om man skall prova och inte fastnar så vill man ju inte lägga för mycket.Därför funderar jag på Fladen seten...men vilket??Behöver man något mer än ett "set"? Drag.sänken,haspar,flöten ,jiggar mm....vet knappt vad det är...jo flöten vet jag vad det är...men vad för sorts "krokar,wobblar"etc...

startkit ??

//Niclas
Hej Niclas
Ursäkta att det tar två dagar att svara.
Fladenset har jag ingen koll på ,men det jag kan se; man bör byta
lina till något bättre.
Jag tror att du kommer att få roligt med ett UL-set 2-8g kastvikt.
Sätt på en flätlina 0,10 den tål 7-8 Kg och du känner fisken mycket
Lättare med en sådan lina.
Draglådan: 7-8g beten LillÖring,Toby,Reflex spinnare,Droppen spinnare,
Bobbers (den studsar på ytan, kan du även göra själv med hörselproppar och lite Epoxy)
Beteslås eller tafsar . Metkrokar , sänken och ett par kastflöten. Sedan är du
Fitt fore fight.
När vi var på Daftö kom det ner en kille med ett UL-set och ett litet flerfärgat toby varje kväll vid 8 tiden på kvällen, Han tog en liten havsöring 2 kvällar i rad. Pratade lite med honom , den största han hade fått var på 4,5 Kg tycker det är rätt imponerande med sådana lätta saker, det tar bara lite längre tid att få dem till land, man måste ha tålamod.
Det ultimata fisket är ändå när man stannar till vid en å eller insjö, går ner tittar efter vak eller rörelser i vattnet , sitter lite tar en kopp. Ser efter vilka insekter det finns , går upp till HB gör en imitation på ett knott eller en larv, sedan börjar man fiska med ett flugspö, får man en firre ja då är lyckan fullkomlig. Men det är inget måste att få den där fisken utan allt annat runtom kring som räknas mycket mer, själva natur upplevelsen. Har man några fiske bröder med är det en bonus.
Lycka till tala gärna om hur det går för dig.​
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Hej Anton tackar för tipset

Varför UL ? verkar vara Ultralätt , är det allround?

Dessutom har jag läst lite på nätet och dom flesta skriver som du att man skall byta lina omgående för känslan,är det verkligen ett måste för en nybörjare,har ju inget att jämföra med...eller har det med något annat att göra, är det svårare att hantera e tjock lina (verkar vara det som sitter på i setten) . Är det lätt att byta lina i så fall

//Niclas
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Hej igen
Nu kommer svaret lite snabbare.
UL får du en bättre känsla med, spöet är inte så långt lättare att hantera.
Har du fisk på så är det roligare att ta hem den även en mindre blir lite sport att få den.
Sedan har du lättare att stuva undan det i HB. Alternativ är ett tele.spö ,bra sådana blir lite dyrare. När det blir lite trångt så får du iväg kasten med en liten snärt, spöet är så pass mjukt och kast vändligt Ang. lina, inga problem att byta på en rulle, med en flätlina känner du varenda napp eller om draget går emot växter eller annat. När du gör en knut så håller den ,mot nylon behöver man blöta när man drar ihop knuten kan hända att den blir svagare när man drar åt genom värmebildningen vid sammandragningen av knuten.
Ett måste är det ju inte det går lika bra att fiske med Fladen prylarna,men skall du bli intresserad av fiske skall det ju inte krångla,då tappar man ju intresset.​
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Niclas,

en sak får du inte glömma att ta med dig, och det är tålamod! Om man tror man skall sticka ut för att få fisk till middag skall man nog sätta kurs till fiskhandlaren. Hur många gånger har man inte kommit hem med svansen mellan benen efter som man inte fått något trots att fiskelådan är full av det mesta fiskebutiken har att erbjuda.

Som barn fick jag följa med min far ut när vi "rodde drag". Troligen för att jag fick ro medans min far satt på baktoften med löslinan ute. Så en dag blev grabben obstinat och krävde att få fiska själv och mor ålades plikten att bli roddare medans jag och min far satt på aktertoften. Sannolikheten att jag skulle få fisk bedömde min far som så liten att det behövdes inga drag till mig utan han krökte en vanlig spik. Visst blev det så, jag fick den första abborren på min spik som tyvärr släppte vid båtrelingen eftersom spiken saknade hullingar.

Varför berättar jag detta? Jag tror inte det är så viktigt med alla dessa alternativ som finns i butikerna idag. I slutändan är det ju trots allt fiskens huggvillighet som avgör och vill den hugga gör den ju detta t.o.m. på en spik men givetvis är det bättre med ett riktigt drag.

Jag har just kommit hem från en fiske-helg och mitt resultatet blev en abborre på 4 cm och en mört på ca 6 cm. Men de har varit sämre, då jag kommit hem utan någon fisk alls.

Men kanske det viktigaste av allt, en trevlig helg, frisk luft och social samvaro med goda vänner och mycket ljugande vid grillen på kvällen.

Det är beroendeframkallande att fiska.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Tackar för tipsen

Lutar nog mot UL då det verkar roligare om man får napp, även med en liten rackare.Ser nog inte detta som ett sätt att få föda utan att få varva ner lite, utan att bara sitta still vid HB:n.Dessutom så skapar man sig nya jakter på ställplatser. Hade nog inte letat ensliga platser vid nån sjö annars, nu börjar jag titta runt i vår egen närhet t.o.m ....för spontanresa för en natt bara.

Tipsa gärna vidare på drag,lina,spön o.s.v tack

Har ju lite svårt att hitta i djungeln av saker till denna hobby

//Niclas
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Hej Niclas...om du vill så får du gärna ringa mig så följer jag med dig till en butik i stan för lite inköp som du kan behöva. Såg att Wildo har rea nu på fiskpryttlar så jag tänkte själv kolla efter lite nya grejer.


Mvh

Pekka

033-157387
070-7905203
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Hej Pekka

Tackar för din välvilja att hjälpa en vilsen

Har varit inne i ett par fiskebutiker i GBG (jobbar där) och tycker det dom vill att man skall ha som nybörjare är set runt( 7-800kr för spö+rulle) sen skall man ju ha drag m.m
Verkar hamna runt tusenlappen !!!!

Tycker det verkar lite dyrt för att bara pröva på...Lutar nog åt ett billigt Fladen set på ÖoB enligt länk ovan till att börja med....Fladen kan väl inte vara helt kasst för att ha som provutrustning.Märket är ju i alla fall "känt".

Men som sagt jag återkommer gärna om erbjudandet står kvar när jag har blivit lite varm i kläderna eller om jag inte får någon fisk....då vet jag ju att det beror på vilken utrustning man har :)

Kikar nog in på Wildo en sväng idag för att titta lite lätt ändå innan jag köper Fladen...Skall nog även se vad Wollmars har att rekommendera...blev lite avskräckt av butikerna i GBG..men kanske dom har rätt..... man kanske bör hamna runt tusenlappen.

Tackar även övriga för svaren/tipsen jag fått

//Niclas
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Kolla på tradera eller blocket.Kanske någon tröttnat på sina prylar.
Skitfiske på er:yes:
HaDe Hasse
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare fiske (och husbil)

Jag tycker fortfarande att ett av Fladen paketen passar utmärkt att börja med, lätt att stuva undan också.
Passar bra om man har barn också och inte vill att dom ska tappa/kasta bort "fingrejorna".

Peter :)
 
Toppen