• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya solceller

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker att den är dyr, med tanke på att priserna har sjunkit...
Och så väger den för mycket.
Att du frångår flexibla tunna paneler har jag full förståelse för... Då de tappar verkningsgrad med åren.
Oftast pga av att vi har råkat knäcka en eller flera "celler" på panelen vid montering.... Du hör tydligt ett krack, och då är skadan redan skett... Men du upplever inte förrän 2-3 år senare att panelen tappar effekt..
Det gäller för flexibla paneler att vi handskars mycket försiktig med dem..
Så i dagsläget limmar jag fast panelen på en skiva kanalplast 10-28mm
Panelen får ligga kvar i kartongen, och drars sen försiktig ut på ett stort bord, slipar baksidan så limmet fäster, innan har jag gjort samma sak på kanalplasten...
Kletar lim på kanalplasten och sen tar två personer tag i den flexibla panelen och läget den på kanalplasten.. Lägger en minst 50mm tjock styren skiva över och trycker försiktig ner solpanelen i limmet, låt torka till nästa dag...
Nu är solpanelen styv och det är svårt att skada en cell...
Fördelen är flera... Nu har vi ventilation under solpanelen, så den blir inte lika varm som när vi limmar dem direkt på taket...
Hade jag inte hittat denna lösning så hade jag också tröttnat på tunna flexibla solpaneler.... Lycka till hur du än gör..
 

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Jag har två av dessa,150w Monokristallin 72 Cells PERC Overlap, från energilandet.se. seriekopplade, ger upp till 90 volt in till regulatorn,

Blir massor med amp till batteriet även om det skulle vara molnigt.

Väger 9kg styck ok lite dyra men jag kommer aldrig ha slut på ström i batteriet.

Som medlem i hbk så har vi 10% rabatt.

//Kjell
 
Toppen