• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för uppställning av husbil

F

F.d. 55989

Guest
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

Flytta den 1meter var 5:e vecka så är det klart
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

4,5 meters gränsen tror jag inte många håller, eller vad tror ni?
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

Allvarligt så tror jag inte att detta blir något problem. Här i Stockholm t ex är det byggregler på allt, men folk bygger lite hursomhelst i alla fall. Råkar någon illa ut är det pga någon nitisk granne. Regeln har kanske tillkommit för att, åtminstone här i Stockholm, poppar det upp husvagnsläger både här och där för gästarbetare och då tröttnar grannarna och klagar OCH Då Är ju en sådan regel bra. En liten ensam obebodd husbil på en tomt bryr sig nog de flesta grannar inte om. Annars får man väl flytta den en meter fram eller bak var sjätte vecka. :wideeyed::twitcy:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

Det här läste jag i senaste tidningen Villaägaren.
Källa Villägaren:

Ropa inte hej ännu. De kommuner som har problem med båtar, husbilar och husvagnar som ställs upp för vinterförvaring och där det kommer många klagomål på detta. Har möjligheten att använda sig av 8 kap 13 § Förbud mot förvanskning. Denna lagtext används flitigt idag där det handlar om uppställda bilar, upplag etc.
Så tyvärr är nog inte sista ordet i denna fråga sagt, det kommer nog mera.

13 § En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas.
Första stycket ska tillämpas också på
1. anläggningar som är bygglovspliktiga enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §,
2. tomter i de avseenden som omfattas av skyddsbestämmelser i en detaljplan eller i områdesbestämmelser,
3. allmänna platser, och
4. bebyggelseområden.

För den oinvigde kan det te sig konstigt att en husbil "förvanskar" tomten men enligt lag skrivaren menar man att detta inte är en förenlig byggnad med t.ex ett bostadshus i ett villa kvarter. Rätt eller fel? det är det som "Di lärde tvistar om".
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

4,5 meters gränsen tror jag inte många håller, eller vad tror ni?

Det hoppas jag att vi gör, detta handlar om vår säkerhet. denna bestämmelse regleras i Plan- och Bygglagen (PBL) och är tillkommen pga brandkraven.
8 meter (4,5m+4,5m) mellan byggnader (och nu blev helt plötsligt en husbil att betrakta som byggnad) för att förhindra brandspridning mellan byggnader.
Om vi inte följer detta kommer myndigheten och tar oss i örat med dryga sanktionsavgifter. Så bästa husbilsvänner håll hårt på detta så kanske vi slipper se händelser som den i England och myndigheterna kanske inte kommer att strida så hårt för bygglov för vinteruppställning av husbil.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

Det hoppas jag att vi gör, detta handlar om vår säkerhet. denna bestämmelse regleras i Plan- och Bygglagen (PBL) och är tillkommen pga brandkraven.
8 meter (4,5m+4,5m) mellan byggnader (och nu blev helt plötsligt en husbil att betrakta som byggnad) för att förhindra brandspridning mellan byggnader.
Om vi inte följer detta kommer myndigheten och tar oss i örat med dryga sanktionsavgifter. Så bästa husbilsvänner håll hårt på detta så kanske vi slipper se händelser som den i England och myndigheterna kanske inte kommer att strida så hårt för bygglov för vinteruppställning av husbil.

Här har kommunerna en del övrigt att önska. I centrala Luleå finns en ställplats som är frekvent besökt (nära till allt och med vacker utsikt). Platsen är skyltad för uppställning av 6st. husbilar. Men då rymms inga 4,5m mellan varje fordon. Snarare 1-2m om alla 6 skall få plats.

Jag gissar att det finns flera platser med samma situation.

Å andra sidan är ibland detta inget problem då några breder ut sig och gör det omöjligt för andra att få plats, tyvärr.


// Niklas
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya regler för uppställning av husbil

Här har kommunerna en del övrigt att önska. I centrala Luleå finns en ställplats som är frekvent besökt (nära till allt och med vacker utsikt). Platsen är skyltad för uppställning av 6st. husbilar. Men då rymms inga 4,5m mellan varje fordon. Snarare 1-2m om alla 6 skall få plats.

Jag gissar att det finns flera platser med samma situation.

Å andra sidan är ibland detta inget problem då några breder ut sig och gör det omöjligt för andra att få plats, tyvärr.


// Niklas

Helt rätt Niklas, men detta är en annan lagstiftning. Räddningstjänsten har tillsynsansvaret för denna fråga och har också rätt att ta fram lokala föreskrifter.
Det är också rätt som du skriver att det är kommunerna som ska hantera dessa frågor, kolla bara på våra campingar runt om i Sverige. Ett lysande exempel är väl CC Tandådalen där allt står i en enda lång sammanhängande "orm", husvagnar, tält och dragbilar. Nästan 1000 ekipage. Vad blir resultatet vid en brand, tro???
 
Toppen