• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för övervikt

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Någon som har koll på vad som gäller med de nya reglerna för övervikt?

Har en 3,5 tons husbil med liten lastvikt och vad jag förstår så kommer det nya regler för beräkning av övervikt.
Kan någon redogöra på ett begripligt sätt vad som kommer att gälla? Samtidigt har jag läst att man även kommer att göra det enklare att väga upp bilar om tekniska möjligheter finns, vad är det som gäller här?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Även om beräkningen av övervikt eventuellt kommer att ändras så löser det inte problemet med låg lastvikt. Vid kontroll så kan polismannen begära att fordonet ska vara under 3500kg innan fordonet får fortsätta färden. Ska frugan få ta bussen, eller vad ska lastas ur på parkeringen? Jag har vägt upp 2 husbilar och 1 husvagn för att slippa den oron. Men det är mitt val. För att få reda på om er bil går att väga upp kontakta en firma som jobbar med ert märke och fråga om det är möjligt. Flertalet nyare 3500kg går att väga upp till 3850 eller 3650kg med intyg från generalagenten + regbesiktning.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Och bara för att beräkningen framöver kommer att ske med utgångspunkt från totalvikten, i stället för lastvikten, så skall man nog inte räkna med att böterna blir lägre. Plus olägenheten med urlastningen.

MVH
Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Norrmännen slipper böter om överlasten understiger 500 kg, tidigare 1000 kg men får inte köra vidare förrän totalvikten uppnås.
Dilemmat kvarstår vem eller vad som är oumbärligt.
 
Toppen