• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till hösten

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Snart dags att köpa nya däck till hösten.
Någon som provat?
CONTINENTAL VANCONTACT A/S ULTRA 225/75/16
Hur är vägljudet?






VanContact A/S Ultra
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser

Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Continental

Continental VanContact A/S Ultra
225/75 R16C 121/120R 10PR​

Continental - Tillverkad i Tyskland, Continental erbjuder premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet.
Däckstorlek
225/75 R16C 121/120R 10PR Ändra
Identifiera storleken på dina däck

Den exakta storleken på ett däck hittar man på däckets insida. Grafiken visar hur man avläser proportioner och dimensioner av däck.
1. Bredden i mm
2. Höjden som förhållandet mellan höjden och bredden i %
3. Konstruktionstyp: "R"= radial (vanlig), "D" or "-"= diagonal (ovanligt)
4. Diameter på fälgar (i tum) som krävs för detta däck
5. Belastningsindex
6. Hastighetsindex



Lagernivåer
Finns på lager
Däcktyp
Helårsdäck
M+S märkt
med snöflingesymbol
icon_snow.gif

Helårsdäck


Hastighet
R: detta däck är godkänt för hastigheter upp till 170 km/h
Ply Rate
10
Ply Rate 10

PR är en förkortning av "ply rating". Denna märkning beskrev inledningsvis antalet lager bommulslina som fanns i höljet. Ett högt antal lager betyder högre belastningskapacitet. När starkare material introducerades för lagren togs denna term bort från det faktiska antalet lager. Nuförtiden kan ett däck med 8 PR endast ha fyra nylonledningslager. Idag uttrycks stabiliteten hos ett körbart däck genom belastnings- och hastighetskapacitet istället för ply rating.

EAN
4019238071696
Artikelnummer
R-450973
EU däckmärkningar
Rullmotstånd B Våtgrepp B Bullerutsläpp 73dB

 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Däcket är ju nytt men det ska bli intressant att se om det blir populärt bland Concorde/Morelo! Det är ju Conti Vanco Four Season2 som dominerat där i många år nu, vägljudet lär väl vara ganska lika som det är på den typen av däck!
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Däcket är ju nytt men det ska bli intressant att se om det blir populärt bland Concorde/Morelo! Det är ju Conti VanContact Four Season2 som dominerat där i många år nu, vägljudet lär väl vara ganska lika som det är på den typen av däck!
Verkar som det är testat i Europa ett tag och fått bara betyg där. Det är inte så många allround däck som har B i rullmotstånd. Då bör däcket inte vara allt för mjukt. Nyfiken på att höra något om vägljudet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har efter 7500 mil bytt från Continental Vanco four season 2 till Continental vancontact four season och upplever dem som något tystare och jag får intrycket att bränsleförbrukningen minskat med kanske 1 dl per mil, svårt att säga efter bara 300 mil. Om det visar sig stämma så sparar jag 750 liter bränsle på 7500mil jämfört med orginaldäcken. dvs ca 15000.Jag har ju bytt från D till C markering, de du funderar på har ju B klassning och förbrukningen kanske minskar ytterligare.
Vinden har ju mycket stor påverkan på förbrukningen på denna typ av bil (Concorde)
Om jag skulle handla nu skulle jag köpa de däcken du funderar på.
Många kritiserar helårsdäck och säger att de är dåliga både vinter och sommar, men jag upplever dem som helt ok på sommaren plus att jag kör lagligt på vintern även om det kanske inte är det bästa som finns.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag har efter 7500 mil bytt från Continental Vanco four season 2 till Continental vancontact four season och upplever dem som något tystare och jag får intrycket att bränsleförbrukningen minskat med kanske 1 dl per mil, svårt att säga efter bara 300 mil. Om det visar sig stämma så sparar jag 750 liter bränsle på 7500mil jämfört med orginaldäcken. dvs ca 15000.Jag har ju bytt från D till C markering, de du funderar på har ju B klassning och förbrukningen kanske minskar ytterligare.
Vinden har ju mycket stor påverkan på förbrukningen på denna typ av bil (Concorde)
Om jag skulle handla nu skulle jag köpa de däcken du funderar på.
Många kritiserar helårsdäck och säger att de är dåliga både vinter och sommar, men jag upplever dem som helt ok på sommaren plus att jag kör lagligt på vintern även om det kanske inte är det bästa som finns.
Intressant, men det är väl inte ultra du testat?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag förstår inte om du åker på ny asfalterad väg eller en gammal asfalterad väg hur kan du då höra skillnaden på ljudet från dina däck??
Men visst är det så. Sommardäcken på min personbil är väldigt tysta på fin asfalt. Gärna den här nya, lite svarta asfalten. Sedan låter de för jävligt på betongväg. Med vinterdäcken är det precis tvärtom. De sväljer oljudet från betongvägen men börjar låta på fin asfalt!?
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Men visst är det så. Sommardäcken på min personbil är väldigt tysta på fin asfalt. Gärna den här nya, lite svarta asfalten. Sedan låter de för jävligt på betongväg. Med vinterdäcken är det precis tvärtom. De sväljer oljudet från betongvägen men börjar låta på fin asfalt!?
Spelar mindre roll dom små ljudskillnaderna. Nu undrar jag om någon verkligen provat ultradäcken?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Att det är olika ljudnivå på olika typer av asfalt är en sak sen har ju varje däck sin dB märkning som har provats fram i labb och är däcken inom samma nivå 73dB så är det nog svårt att höra någon skillnad. Men en decibel mindre 72dB som många sommardäck har så hör man skillnad, men det är utvändigt buller, hur mycket av det bullret som hörs inne i hytten beror på många faktorer.
 
Toppen