• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny TV, koppling till parabolen

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag har en relativt ny Ten Haaft Europe HD-box. Nu har jag köpt en bättre Tv och ska koppla in den. Den gamla fick alla signaler via RGB-kablage (gul, vit och röd tror jag det var), dessutom kopplat via bilstereon där DVD-skivor kan köras.
Programkortet i HD-boxen och en hdmi-kabel till TV:n och då funkar det. Men det funkar inte med CA-modul och programkort i TV:n. Jag hoppades det skulle räcka med hdmi, men så funkar det visst inte. Det måste tydligen till en AV-förbindelse också. Nu ett par frågor till våra experter på området.
Jag har läst i trådar att man ska koppla coaxial med f-kontakter till AV out respektive in. Sedan programkortet i TV:n i stället för separata boxen. Då bör jag kunna styra alla kanaler (och söka nya) från TV:n.
Det finns två ingångar, SAT 1 och SAT 2. Två utgångar som ser ut att vara för coaxial med f-kontakt. De är skumt märkta i manualen.
Nr1: CTRL Out (Cinch), switched voltage 12V / 300mA Jag vet inte alls vad det står för.
Nr 2; AV CTRL (Cinch), switched voltage 6V / 12V Den borde det vara, men det är uppgiften om spänningen som förbryllar lite.
Nåväl, då det fungerar med CA-modul i boxen och sedan hdmi är det egentligen inget problem.
Jag tar ändå tacksamt emot tips om hur det egentligen fungerar. Jag har tänkt försöka med coax-kabel för att testa. Om det funkar, blir hdmi-kabeln tårta på tårta? Går allt då via coaxen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har lest litt mellom linjene på tilgjengelig dokumentasjon, og de to utgangene ser ut til å være for styring av AV utstyr koblet til AV inngangene. HD boksene har ikke tidligere hatt viderekobling av sat signalet og plasseringen av disse to kontaktene passer dårlig med en slik funksjon. Men som du sier beskrivelsen er meget kryptisk og ikke typisk for Ten Haaft.

HDMI er en digital erstatter for AV kabling og SCART som fantes på tidligere utstyr. Distribusjon av HD Sat signal er noe mer krevende en for SD signal og det var endel små problemer med dette på de gamle boksene sammen med enkelte TV med SAT inngang. For de som vil benytte en TV med SAT tuner så finnes Oyster V uten tuner og direkte viderekobling av SAT signalet, den kontrollerboksen kobler seg vekk fra parabolen når satellitten er funnet.
 
Senast ändrad:

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Tack för svaret Knut.
Eftersom det fungerar med HDMI från boxen är det onödigt att krångla till det. Dessutom passar CA-modulen illa i nya TV:n. Den sticker ut lite på sidan och hindrar TV:n att passas in helt i "plåtlådan" den är monterad i. Hela anordningen hissas sedan ner bakom sidosittplatsen. Även HDMI-kabeln sitter illa till på sidan, men jag ska leta upp en passande vinklad adapter.
Lite sugen är jag ändå att prova med coax, bara för att se att det fungerar. Som sagt, uppgiften om en spänning på 6/12 V gjorde mig fundersam. Men varför nöja sig med det enkla om man kan krångla till det.
 
Toppen