• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny systemkamera

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Planerar för köp av ny systemkamera. Vill kunna fotografera djur särskilt hund i snabb rörelse. Vilket fabrikat på kamera och lämpligt objektiv ska jag välja? Kamera med objektiv ska vara i prisläget 5 till 7 tusen kronor.
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Ny systemkamera

Hej!
Jag har jobbat som fotograf under min studietid och kan säga om att ni får kanske satsa på högre belopp om ni vill ha en riktig bra kamera med hög upplösning som man kan fota snabba rörelser i Nordens ljus , ffa på vintern!
En begagnad Nikon D700 skulle kunna vara ett alternativt med ett objektiv på minst 28-70 eller liknande då man behöver lite variation på zoom och en Nikon D700 kan bjuda på bra kvalitet i högra ISO .
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Ny systemkamera

I prisläget du anger blir allt en kompromiss, även på begagnatmarknaden. Själv hade jag spetsat in mig på en begagnad Nikon D7000 med en 18-105 eller 16-85 zoom. Vill du ha nytt finns detta paket: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD330018105.

Snabba hundar i rörelse kräver mycket av både kamera och fotograf men är inte omöjligt att få till med dessa två förslag. Oavsett vad du väljer får du hyggligt snabba kameror med acceptabla brusnivåer även på höga iso-tal och du får objektiv med hyggligt zoomomfång och VR (antiskak som ökar möjligheten att använda långa exponeringstider med bibehållen skärpa). Det du tappar är ljusstyrka men sådan optik räcker inte pengen till ändå. Den optiska prestandan är förvånansvärt god med tanke på priset på objektiven och de verkar hyggligt väl ihopkomna.

Jag är yrkesfotograf sedan tjugofem år och rekommenderar Nikon eftersom jag jobbat med det märket hela mitt yrkesliv. Det innebär inte att Canon, Pentax, Sony eller något annat märke är sämre. Du får säkert fler bra förslag. Lycka till!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Ny systemkamera

Jag har en Nikon D7000 med zoom Nikkor 18-200 mm och en D750 med normalzoom Nikkor 24-70 mm. D7000 har som snabbaste slutartid 1/8000. Detta är mycket snabbt och fångar rörelser med max skärpa. Kräver dock gott om ljus. En begagnad bra D7000 med kitobjektiv 18-105 mm borde du få för omkring 4000 kr. Utrustad med det mycket bra objektivet Nikkor 18-200 mm stiger nog priset ca 1500 kr.
D750 lirar i en helt annan klass. Finns nog inte så många begagnade ännu. Prisnivån för kamerahuset ligger på ca 20000 kr.
Fullformat som hanterar dåligt ljus mycket bra.
Är mycket nöjd med denna D750.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Jag har några Nikon hus och fotar mkt hund. Det som oftast hamnar i väskan är en Nikon 7100 med ett 70-200, 4,0. Det är ganska optimalt.
S.k. superzoomar som har stor brännvidsvariation brukar tappa i skärpa.

Har även en D800, men den är lite överkurs.

/M
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Ny systemkamera

Hej Marianne och Lars
Jag föreslår Fujifilm X-E2 (hus) + 18-55/2,8-4,0 OIS (mycket bra snabbt och skarpt objektiv). Kameran är av mycket högt kvalite och levererar mycket bra bilder, innehåller en hel del avancerade inställningar om man vill använda dem, välfungerande autofokus, etc. Fördelen för resor är kamerans låga vikt ; hus väger 350 g, objektiv 330 g och om man väljer som objektiv en fast objektiv Fujinon XF 35/2,0 R WR som väger 170 g så hamnar man på drygt halvt kilo.

Tidigare använde jag vid resor Canon 7 eller 6, de väger en hel del med ljusa objektiv...
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Ny systemkamera

Har inget särskilt att rekommendera, men efter att ha fotat en del på agility-tävlingar så rekommenderar jag er att fundera på vikt och hanterbarhet. Och inte minst hur bra filmfunktionen är. Har stått med min 5 år gamla Canon systemkamera som för mig har en komplicerad videfunktion (framför allt fokus/zoomning). Så jag har haft med en liten Samsung HD-videokamera också. Är man som jag hobby-fotograf åt en agility-människa visar det sig att filmandet är väldigt viktigt. Visst, fina bilder på jycken när han hoppar är ju kul, men för att analysera tävlingen behövs video. Så titta även på tex dom nya kompakta systemkamerorna och kolla hur dom fungerar i video-läge. Är säkert mycket bättre än min gamla kamera. Se till att det ni väljer kan ta objektiv av många olika sorter. Tror att Canons mindre systemkameror kan ta flertalet av de objektiv som hör till de större kamerorna. Då är det lättare att uppgradera till bättre och alternativa objektiv längre fram.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Ny systemkamera

Strunta i fabrikatet, men välj någon av de stora då utbudet på begagnade objektiv/utrustning är större. Oftast levereras kameror till "hushållskund" med ett objektiv, kallas kitobjektiv. Hoppa över den dealen då dessa objektiv för det mesta håller en usel kvalite. Kika på kamerahus som har snabb serietagning och bra ISO egenskaper (Sony har blivit mycket duktiga på det om man kikar på modeller 2015 och framåt). Leta sedan efter ett bra objektiv (28-75mm var en bra rek )med bra ljusegenskaper (bländare 2.8) så att ni kan få snabba slutartider. Utan dessa egenskaper så blir det mycket svårt att få till något bra med snabba rörliga modeller :)
 
Toppen