• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny ställplats Halmstad

F

F.d. 30254

Guest
Sv: Ny ställplats Halmstad

Japp!!
detta är ett steg framåt i annars "tröga" sverige vad det gäller att satsa på Husbilar i städer.
Vi var i Halmstad förra helgen och såg detta. Stort PLUS för Halmstads kommun. Hoppas detta blir ett startskott för andra "trögare" kommuner som ständigt bara vill försämra för oss husbils folk.
//jocke//
 
F

F.d. 54016

Guest
Sv: Ny ställplats Halmstad

var i halmstad ligger ställplatsen. Har hört att det skulle finnas två. MVH Monherman
:wub::swoon::music-icon::music-icon:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Halmstad

Är Halmstad en av kandidaterna till nästa års pris som husbilsvänligaste kommun.
Ja varför inte.
Ställplatser i småbåtshamnen vid stranden med hundbadet, hamnen i Grötvik och nu Citicamp.
Jag vet att när Lasse Larsson satt som ordförande i Hbk då hade han möten med representanter för kommunen om att ordna ställplatser.
Så dessa möten för klubben har helt klart hjälpt till att Halmstad, som är en turiststad, har en positiv syn på husbilsåkarna.

Detta var under en tid styrelsen själv arbetade med ställplatser.
Bra jobbat.
Krister.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ny ställplats Halmstad

Observera att de parkeringsplatser man hänvisar till i länken nedan enbart gäller parkering, skall man övernatta så skall man välja camping eller ställplats (enl. lokala ordningsföreskrifterna).
P-platser husbil och husvagn - Halmstads kommun [NS4 version]

Det finns många kommuner som tror att de kan förbjuda övernattning i en parkerad bil men det kan de inte så länge bilen uppfyller parkeringsregler.
Den enda gång jag känner till att det gick till åklagare i Halland så lades fallet ner.
Det finns inga rättsfall på övenattning i bil och kommunerna vet detta mycket väl men vill bara skrämma iväg så många som möjligt.
Däremot ska man ju givetvis inte provocera och missbruka möjligheten att övernatta på en parkering.
Laglig parkering innefattar ALDRIG markis ute, öppna fönster åt sidorna, grillning, möbler på parkeringsplatsen. DVS man kan göra vad man vill inne i bilen som är lagligt men väldigt lite utanför bilen om man parkerar. Bilen ska vara i körklart tillstånd.
Nivåklotsar är gränsfall men man är skyldig att förhindra att bilen rör sig vid parkering och då är stoppklotsar tillåtna.
 
Toppen