• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Johnssma, jag känner på mig att ditt inlägg är riktat mot mig personligen när du avslutar ditt inlägg med orden ” Jag kan inte se hur vare sig min ålder, mitt yrke eller min färg på bajset kan vara relevant för någon här*”

Jag förstår nu att du ha blivet kränkt av uttrycket jag använde mot dig, men
istället för att skriva ” gammal är äldst ” så gjordes ordspråket om i en roligare modernare tappning. ( Inlägg nr 93. )
Du skall dock inte ta det till dig bokstavligt förstås.

Sen förstår jag att du blev förnärmad över att vi ” gamlingar ” smulade sönder Expressens inbrotts artikel som du vidhöll att vara sann in i det sista. ( inlägg 100 )

Till ditt stora förtret så blev artikeln fullständigt ohållbar när visade sig att även husbilen som familjen påstods köra var belagd med körförbud med 3 barn i. ( inlägg 108 )
Detta blev till synes för mycket att vi ” gamlingar ” genomskådade artikeln som en tidningsanka åt dig.

Sen vill jag veta vad menar med denna textramsan nedan ?

Citat ” Innehavare av klubbuppdrag skadar klubben och dess medlemmars intressen genom att öppet deklarera sina inkorrekta och olämpliga privata åsikter i dylika kontroversiella frågor när de har officiella uppdrag i klubbens namn.”

Vem skriver inkorrekta uppgifter av oss ?
( Det vi skriver i forumet påverkar inte uppdraget vi har i Hbk.)

Ps: Jösses så tråkigt inlägg.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Nu tycker jag att herr Rantzow är ute och cyklar rejält.

Det är inte ofta man ser så många fördomar samlade i samma tråd. Skrämmande.
Även jag tog åt mig av ditt riktiga lågvattenmärke i inlägg 93. Jag hoppas att du bara hade ordentligt med otur när du formulerade dig…

Läs om tråden så ser du nog alla tråkiga insinuationer och påståenden från flera soffexperter trots att fakta saknas helt.
Du själv säger att artikeln är påhittad av journalisten i maskopi med en campingägare, en annan säger att det är bedrägeri eftersom man inte låst dörren och en tredje säger att det är bluff för att det tydligen är helt omöjligt att åka fler i en bil än vad registreringsbeviset visar. En bil som f.ö. har gott om sittplatser.

Johnssma har många poäng i sitt sista inlägg. Speciellt när du så tydligt själv tar på dig rollen att även föra andra medlemmars talan när du hävdar att familjen Isacsson är en bluff och att artikeln är uppdiktad.
Ingen har f.ö. hävdat att artikeln stämmer till 100%.

Man får verkligen hoppas att man inte hamnar i tidningen i samband med en försäkringsskada.
Hur kul skulle det vara att bli dömd av en amatörpanel som baserar sina domslut på kvällspressens formuleringar:mad:.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Nu tycker jag att herr Rantzow är ute och cyklar rejält.

....Speciellt när du så tydligt själv tar på dig rollen att även föra andra medlemmars talan ....

Jag är inte säker på att jag hittar var i T.Rantzows inlägg det framgår att han tar på sig rollen att föra andra medlemmars talan. Är det baserat på det faktum att han har en förtroendepost i klubben? Innebär det i så fall att även jag nu ger uttryck för andra medlemmars talan? Om ja så skulle det i förlängningen innebära att vi som har någon form av uppdrag i klubben skulle tiga i församlingen. En befängd tanke tycker jag.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Jag är inte säker på att jag hittar var i T.Rantzows inlägg det framgår att han tar på sig rollen att föra andra medlemmars talan. Är det baserat på det faktum att han har en förtroendepost i klubben? Innebär det i så fall att även jag nu ger uttryck för andra medlemmars talan? Om ja så skulle det i förlängningen innebära att vi som har någon form av uppdrag i klubben skulle tiga i församlingen. En befängd tanke tycker jag.

Så länge inte du också börjar skriva med "vi" och syfta på alla andra utom den du argumenterar mot i dina inlägg så behöver du inte oroa dig.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Den här tråden är egentligen ett sedan länge avslutat kapitel för min del men jag blir ständigt tillbakadragen i den, och eftersom herr Rantzow helt missuppfattade ovan vad jag syftade på i mitt sista inlägg så ska jag påminna om det:

Hur många känner inte igen denna historia?

I somras övernattade vi i Hunnebostrand, vi var ett 30-tal husbilar som stod tätt intill varandra vid hamnen. På natten påstods det att tre tyska husbilar haft inbrott, de hade blivet av med pengar och kameror etc.
Vi andre svenska husbilsägare samtalade lite chockade efteråt, ingen hade hört något, men en sak var vi väldigt förundrande över var att det bara var de tre tyska husbilarna som haft inbrott den natten.
Då kommer en luttrad husbilsägare fram och säger följande:
Det räcker med en svensk polisrapport på ett inbrott så får tysken ut försäkringspengar när han kommer hem och på så sätt fixar han en gratis semester här.
Antagligen så ligger det en sanning i detta påstående.
När man tänker efter så läsare man ofta i pressen att det är just tyska turister med husbilar och husvagnar som råkar ut för inbrotten här i Sverige

Men hur många minns att citatet ovan är från 2007 och har ältats av herr Rantzow sedan dess i sju års tid i varje diskussion om husbilsinbrott han gett sig in i som ett ständigt framkastat "bevis" för att det minsann är misstänkt försäkringsbedrägeri, en historia som i sig inte har ett uns substansvärde ens från början... :rolleyes:

Så hur "trevligt, lättsamt och humoristiskt" är det egentligen att varje gång någon råkat ut för ett husbilsinbrott, så ska de misstänkliggöras för att vara potentiella försäkringsbedragare, detta i en stund när de verkligen behöver stöd och hjälp som mest?

Det är som sagt inte bara vid några enstaka tillfällen. Kan vi få slippa detta ständiga misstänkliggörande av husbilister som försäkringsbedragare så blir det i alla fall bra mycket trevligare.

Resten av herr Rantzows inlägg ovan talar för sig själv och behöver inte kommenteras. Ingrid som efterlyste trevliga, lättsamma, hjälpsamma och humoristiska inlägg gillade det så då antar jag att det måste vara ett sådant.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Jag är inte säker på att jag hittar var i T.Rantzows inlägg det framgår att han tar på sig rollen att föra andra medlemmars talan. Är det baserat på det faktum att han har en förtroendepost i klubben? Innebär det i så fall att även jag nu ger uttryck för andra medlemmars talan? Om ja så skulle det i förlängningen innebära att vi som har någon form av uppdrag i klubben skulle tiga i församlingen. En befängd tanke tycker jag.

”Vi gamlingar genomskådade artikeln direkt som ett påhitt, förmodligen från en campingägare.”
”Som sagt, vi gamlingar köper inte sådana här korkade historier.”
”Sen förstår jag att du blev förnärmad över att vi ” gamlingar ” smulade sönder Expressens inbrotts artikel som du vidhöll att vara sann in i det sista. ( inlägg 100 )”
”Detta blev till synes för mycket att vi ” gamlingar ” genomskådade artikeln som en tidningsanka åt dig.”

Jag syftade på inläggen i denna tråd. Jag tycker att det framgår rätt tydligt av citaten ovan att en lite väl stor kostym kanske var på…
Kanske var det inte medvetet att bilda läger med ensamt eget mandat men i kombination med uppdraget i föreningen kan det ge den påstådda ”sanningen” en helt felaktig tyngd.

Och nej, jag tycker inte att du verkar ge uttryck för andra medlemmars talan.:)
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Korta inlägg,,,,,,,,,,,,var väl att ta till
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Några snabba fakta, baserade på information från polisen i Västra Götaland (och som redovistas på seminarier på Elmia-mässan för några år sedan):

När man började ta blodprov på alla som påstått sig blivit "gasade" i samband med inbrott i husbilar, sjönk antalet inbrott och antalet misstänkta "gasningar" närmade sig noll.

När man började ta blodprov på alla som påstått sig blivit "gasade" i samband med inbrott i husbilar, var det avsevärt färre turister söderifrån (på väg norrut) som uppgav att de blivit av med 3 digitalkameror, nyinköpt navigator och 1.000 € i kontanter...
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

När man började ta blodprov. hur många uppgav att dom hade blivit av med 2 digitalkameror och 900 euro, eller 1 digitalkamera och 1100 euro.
kram
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Där hade det varit intressant med en länk till källan så att man kan se siffrorna, vad de har mätt, var och när, har du sådan att dela med dig av?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Där hade det varit intressant med en länk till källan så att man kan se siffrorna, vad de har mätt, var och när, har du sådan att dela med dig av?

Källan är angiven: Seminarier på Elmia-mässan för några år sedan.

Tror inte att PowerPoint-presentationen "ligger ute", men seminarierna var välbesökta så det torde finnas andra medlemmar som kan vidimera uppgifterna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Kolossalt elegant retorik kan man tycka om man är lagd åt det hållet. Frågan är varför man är lagd åt det hållet.

I många trådar här på forumet möts skribenter med olika förutsättningar, olika kunskaper o.s.v. och det kan ge spännande diskussioner där parterna accepterar varandras argument utan att stämningen blir hätsk eller att man går över gränsen och börjar använda sig av personangrepp och olika tjuvnyp! Ibland leder dessa diskussioner t.o.m. till att kombattanterna ändrar uppfattning eller rentav till slut enas om att de har samma uppfattning i frågan och det är just det som är kännetecknande för en meningsfull diskussion: argumenten beaktas och hanteras på rätt sätt av deltagarna och leder någonstans.

Man behöver inte använda sig av retoriska knep och/eller annat fuffens för att stärka sitt ego! Det är inte syftet med diskussionerna.

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Herrar Roger67 och johnssma, det var alltså inte funktionen inom HBK som var problemet utan att T.Rantzow gjorde sig till talesman för äldre. Kan det vara så att han på sina resor kommit att samspråka med personer som är äldre och då funnit flera som har samma åsikt i ämnet? Jag kan i alla fall inte se att "vi gamlingar" har något samband med hans förtroendeuppdrag.

Det känns alltså som att ni, herrar Roger67 och johnssma, drar lika höga växlar som ni försöker få T.Rantzow till att ha gjort.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Att hänga upp sig på ett enskilt retorikfel är att förringa och bagatellisera grundproblemet. Jag behöver verkligen fokusera på annat idag, så under tiden hänvisar jag till inlägg 120.

Men jag gillar att ni vaknat och agerar, bra tycker jag! Men på samma sätt som ni omfamnar och skyddar Rantzow från att bli misskrediterad, borde ni (ni med förtroendeuppdrag som representerar oss medlemmar) omfamna och skydda hela klubben och alla dess medlemmar från att bli det, se återigen inlägg 120, det är det som är själva sakfrågan här.

Jag har själv suttit och sitter på förtroendeposter i andra klubbar och föreningar och vet hur svårt det kan vara, har all respekt för det, jobbet som ni gör för klubben och dess medlemmar är utomordentligt och förtjänar all uppskattning.

För min del kan vi sätta punkt här, jag har pekat på problemet och är nöjd med att ha gjort er uppmärksamma på det. Nu måste jag verkligen lämna den här diskussionen ett tag.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

.....
Detta innebär också att ni som genom förtroende har valts till officiella roller inom klubben också har fått ett stort ansvar och förväntas visa professionalism och korrekthet då era åsikter får oproportionerligt stort genomslag och gehör som officiella företrädare för alla klubbens medlemmar. Vare sig det är officiellt eller inofficiellt så är det de facto så att med en HBK-titel i profilen så väger ordet tyngre bland medlemmarna, och med det följer ett ansvar. Så långt är vi överens hoppas jag?

.....

Väl mött önskar en simpel och enkel fotfolksmedlem.

Ingen är förmer än någon annan. Det finns bara lite olika sätt att uttrycka sig på. Vi är absolut inte överens. Det finns ett tio-tal medlemmar som delar din uppfattning; att funktionärer i klubben inte får uttala sin hjärtas mening utan den skall vara väl genomtänkt och proffisionell.

Då vill jag påminna dej och de dina att klubbens funktionärer är ideellt arbetande medlemmar utan ersättning för sitt arbete. De flesta har en mycket lång erfarenhet av husbilsåkande, vilket det här forumet handlar om.

Klubben är en mysklubb som i kraft av medlemmarna sammantaget besitter en otrolig kunskapsbank - långt ifrån kvälls- och skvallerpress. Det finns några få enskilda medlemmar som vill ändra på detta men de flesta är nöjda med hur klubben ser ut idag.

Alla, i skrivande stund, 11.900 medlemmarna har åsikts- och yttrandefrihet enligt svensk grundlag och forumreglerna. Detta gäller även samtliga funktionärer.

Min roll som revisor är mellan mig och styrelsen och resultatet av den relationen redovisas endast i samband med årsmötet och inte i trådar här på forumet under markisen. Här ska vi bara ha det mysigt och "tjabba lite"

Detta är min personliga uppfattning, vilken ingen kan ta ifrån mig. Punkt.
 
Toppen