• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ny nivåmätare för gasol

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Från hemsidan:

Digital level gauge for household and leisure time - e.g. in connection with a gas barbecue.

Alltså en digital nivåmätare för hushåll och fritid - t.ex. i samband med en gasolgrill.

Tveksamt om den fungerar i en husbil.

Om flaskan är väl fastsatt, kommer vågen förmodligen att visa fel.

Om flaskan inte är väl fastsatt, kommer vågen förmodligen att slås sönder om man kör i ett kraftigt gupp.

Pålle
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Den är magnetisk så den sitter fast under en stålflaska men ej plast. Man spänner fast flaskan men inte så hårt så den inte kan röra sig upp/ner. Truma är bra men för dyr och funkar ej på plast.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Felet som kan uppstå med fastspända flaskor är att vågen visar för litet. Frågan är hur mycket och om det spelar roll.

Även med en hårt uppspänd flaska så gissar jag att felet nog håller sig under 1kg. Spelar det roll? Det ev. felet blir ju att mätaren visar för litet, vilket ju måste vara bra mycket bättre än att den visar att det finns gasol kvar när det är tomt.

Jag har Trumas mätare på alu-flaskor och den slutar ge exakta mätvärden i trakten av 1 kg eftersom vätskenivån då är så låg att det blir svårt att mäta. Bättre än så behöver inte jag i alla fall. När nivån är så låg vet jag ju att det kommer att ta slut när som helst.

Oavsett vilket mätsystem man använder är det ju inte mätning med en upplösning på t.ex. 0.1 kg man behöver. Man vill veta om flaskan är full, halvfull eller på väg att bli tom. Ungefär samma precision som mätaren till bränsletanken i bilen, med andra ord.

Jag funderade länge på en våg för mätning men jag har problemet att det finns minimalt med utrymme i höjdled så plattan med vågen får helt enkelt inte plats under flaskan. Så just den här vågen skulle jag inte kunna använda.

MVH
Hans
 
Toppen