• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny miljö avg på alla bilar autopass

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Hej fick mail från Autopass,Enligt dom kommer en ny miljöavgift att läggas på bompasseringen avg.efter miljöklass på din bil, någon mer som fått detta meddelande ?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljö avg på alla bilar autopass

ja,

fick detta från Europarking PLC



Environmental differentiation is being introduced for vehicles passing through some toll stations in Norway. The passing fees will be based on the environmental data for each individual vehicle. Initially this will be introduced for the road toll stations in Oslo from 1 October 2017, but will also be introduced later on for other road tolls in Norway. Updated details about where it has been introduced will be available at AutoPASS - AutoPASS. The Norwegian Public Road Administration has, in collaboration with Euro Parking Collection plc, developed a new application where the end user can register environmental data for their vehicle(s).

Förmodligen ett sätt att kunna höja avgifterna för vissa för att värna om miljön. Vet inte om min bil släpper ut mindre gift om jag betalar mer men.....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny miljö avg på alla bilar autopass

Det har varit snack om att förbjuda dieseldrivna bilar i och runt Oslo så det här var väntat.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljö avg på alla bilar autopass

Läste lite noggrannare på Autopass och vad jag nu förstår, räknas alla husbilar till personbilklassen.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljö avg på alla bilar autopass

Brobizz brikken vil ikke løse dette, men EasyGo+ gjør det.

Et lite forbehold også for Brobizz, AutoPass har annonsert at de vil lage en side hvor en kan koble sine utenlandske brikker fra samarbeidende systemer til AutoPass og lege til data om bilene. For M1 (bobil eller husbil/PB2) er det kun bensin eller diesel som er aktuell info, for biler med andre koder og totalvekt over 3500 kg så er det en del mer info de trenger.
 
Toppen