• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Locusanvändare

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Jag har laddat ned Locus för att använda som komplement till CoPilot som jag normalt använder.
Jag har två frågor:
Locus har svårt att få satellitkontakt, är det någon parameter man måste ställa in speciellt?
När jag ska navigera till en POI som jag väljer i Locus, hur kan jag då koppla över smidigt till CoPilot?

Jag lyckades smidigt få in HBK-husbilsplatser i Locus genom att följa guiden som finns via HBK-hemsidan.

/Classe
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
GPS? Jag har aldrig haft några problem med det eller min position i någon app, inte heller Locus Map.
Kolla så att du har platstjänsten aktiverad i din enhet.

Så här ser Inställningarna ut för GPS och sensorer i min Locus Map:
Screenshot_20210403-123543_Locus Map Pro.jpg Screenshot_20210403-123549_Locus Map Pro.jpg

Borde kanske vara desamma som i din Locus Map?

Flytta kartan en bit. Klicka på siktet längst ner till vänster på skärmen, se den mörkgrå listen på min skärmbild:

Screenshot_20210403-123707_Locus Map Pro.jpg

Då ska Locus Map flytta kartan till att centrera på exakt den plats du är.

Du har väl inte en iPad med enbart WiFi?
När det gäller iPad måste du ha en med SIM-kort, då får du även GPS-funktionen i plattan. I annat fall har du ingen GPS.
(jag är rudis i IOS/Apple-världen, men så har jag hört att det är så det fungerar :( ).
Har du en Android är det inga problem, alla fabrikat jag känner till - där ingår GPS enheten.
 
F

F.d. 14324

Guest
Locus finns inte för ios, så det borde inte vara en felkälla i detta fall.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
GPS? Jag har aldrig haft några problem med det eller min position i någon app, inte heller Locus Map.
Kolla så att du har platstjänsten aktiverad i din enhet.

Så här ser Inställningarna ut för GPS och sensorer i min Locus Map:
Visa bilaga 208222 Visa bilaga 208223

Borde kanske vara desamma som i din Locus Map?

Flytta kartan en bit. Klicka på siktet längst ner till vänster på skärmen, se den mörkgrå listen på min skärmbild:

Visa bilaga 208221

Då ska Locus Map flytta kartan till att centrera på exakt den plats du är.

Du har väl inte en iPad med enbart WiFi?
När det gäller iPad måste du ha en med SIM-kort, då får du även GPS-funktionen i plattan. I annat fall har du ingen GPS.
(jag är rudis i IOS/Apple-världen, men så har jag hört att det är så det fungerar :( ).
Har du en Android är det inga problem, alla fabrikat jag känner till - där ingår GPS enheten.
Tack för svaren. Jag har Android, platstjänsten är aktiverad. Locus har nu hittat satelliter men det går väldigt långsamt vid uppstart.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack för svaren ang. GPS, det verkar fungera nu.
Min andra fråga var om Locus kan välja CoPilot som navigator?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ta upp en plats på kartan (1), klicka på "vägvisningsikonen andra från vänster längst ner (2)
Bara att välja CoPilot:

InkedScreenshot_20210403-144605_Locus Map Pro_LI.jpg InkedScreenshot_20210403-144613_Locus Map Pro_LI.jpg

Anm. Det är ett tag sedan, men det är möjligt att du måste välja CoPilot (första gången? Kommer tyvärr inte ihåg).
Alltså om du inte ser den enligt bild 2;
Prova då att klicka på "Navigeringsappar" längst ner i den lilla rutan med nav-appar:

Screenshot_20210403-144643_Android System.jpg

Förhoppningsvis ser du CoPilot då - i så fall, när du valt den här, kanske den kommer med i fortsättningen i första rutan?
Prova.
Stäng Locus och starta igen
Gör om samma procedur - kommer CoPilot kanske upp då?
 
Toppen