• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny HD-box, problem

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har bytt min gamla satellitmottagare till en HD-box.
När jag gör en sökning på Thor-satelliten får jag inte in några av de svenska kanalerna SVT1, SVT2 med de olika lokalstationerna.
Skall jag ändra något i sökparametrarna?
IMG_2656.JPG
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
På Thor måste du ha Canal Digital abonnemang/kort.
På Astra 4A måste du ha Viasat abonnemang/kort.

Du kan dock begära att få ett gratiskort från både Viasat och CD, med "de fria kanalerna".
Jag har ju ett själv från Viasat, dvs som kan tas in på Astra 4A.
De är skyldiga att tillhandahålla det. Ring nån av dem och "kräv".
Då får du SVT, 1, 2 24 Kunskapskanalen och Barnkanalen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag lämnade lite otydlig information.
Jag har ett Canal Digital depositionskort för de fria kanalerna och en TV i husbilen med en kortplats, klarar HD-kanalerna och fungerar tillsammans med parabolen i husbilen. Så långt allt väl.

Jag har en parabol på villan och en box med en kortplats men den klarar inte HD-mottagning.
Det är ett tag sedan Canal Digital gick över till HD-kanaler och först nu håller jag på att byta satellitmottagare till en Hyro 3385 HD IPTV CA.
Den har en kortplats och där finns mitt CD-kort just nu.

Vid kanalsökning hittar mottagaren ett antal kanaler men inte de svenska SVT1, SVT2 etc.
Jag antar att den inte söker på rätt transponder, kanske en transponder tillkommit som denna box inte har uppgift om.
Det är min teori men mina kunskaper om detta är inte tillräckliga för att få ***** att fungera.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har gjort om sökningarna, först en blindsökning på satelliten Thor varvid mottagaren tydligen hittar alla transpondrar som finns på satelliten.
Sedan en kanalsökning och då hittar mottagaren en svensk kanal SVT2 Jönköping.
Bilden visar den men hur hitta alla övriga på SVT1 och SVT2?
IMG_2657.JPG
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Har inte lösningen men är fundersam om du verkligen är på rätt satellit då du med Cmore kort hittar Viasat kanaler.
Visste inte att de redan börjat, sorry.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har inte Cmore-kort utan ett Canal Digital depositionskort och då är det Thor som gäller. En svensk kanal får jag in och kortet fungerar eftersom även den kanalen är kodad men här visas som den skall.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har du möjligheten att göra en Auto-sökning med parameter Nätverk?
Och kanske enbart fria kanaler?
Prova det i så fall ...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag fick lägga in en transponder som saknades i den befintliga listan, 11216 25000 och gjorde sedan om sökningen.
Då dyker en del av de svenska kanalerna upp men inte alla.
Antagligen får jag lägga in ytterligare en transponder där resterande kanaler ligger.
Jag har ställt in språket till svenska i HD-boxens meny. Därmed visar den mycket underliga översättningar från engelska till svenska, bäst hade varit att behålla inställningen med det engelska språket.
Har kommit en bit på väg :)
IMG_2659.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du må sjekke ut at du har med alle transpndere i denne listen Canal Digital on Thor 5/6/7 at 0.6°W - LyngSat - du finner her hvilke som har de forskjellige svenske kanaler både for CD og Viasat! Ser at de nå har simucrypt (både Conax og Videogard) på nesten alle CanalDigital og Viasat kanalene. Dette tilsier at med parabolen på 1 grad vest så kan en se med både Viasat og Canal Digital kort de kanalpakker en har abo for.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Toppen