• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny centralvärmepanna

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I höstas lät jag byta ut min Webasto Dual Top centralvärmepanna till den nya Webasto Dual Top Evo 8. Detta trots att den gamla dieselpannan fungerade klanderfritt. Men det kändes ändå värt att byta. Dels pga att några medlemmar både i vår klubb och i den tyska Meinwomo har angett bekymmer med driftstörningar i den gamla modellen av panna och dels för att jag verkligen saknat möjligheten att värma med 230V. Inte minst för att vi har förhållandevis billig el här hemma (med vindkraftsandelar i överskott efter installation av bergvärme i huset). Den gamla Webasto-pannan saknade elpatron (och det går inte komplettera), medan den nya är utrustad med elpatron i två steg (1 eller 2 kW). Pannan ger maximalt 8 kW (6 kW diesel + 2 kW elvärme).

Jag lät byta pannan hos Johannsen Flüssiggas på Fehmarn (till ett betydligt bättre pris än vad som offererades här hemma, omkring 2.800 euro monterat och klart) och jag är hitintills mycket nöjd.
Pannan är mycket lätt att manövrera (ny digital självinstruerande manöverpanel/display) och går ännu tystare än föregångaren.

Den senaste veckan har jag fått prova hur långt bilen klarar sig med enbart elvärme och det är imponerande bra! Vi har i stillaliggande klarat oss med ypperlig innekomfort med 1 kW elvärme. Endast vid ett tillfälle (to morgon) kopplat in det andra steget för att snabbt höja värmen efter att vi till kvällen hade ställt ner rumstermostaten från 21* till 18*, detta vid en utetemperatur på kvällen om knappt 8 minusgrader och –11,5 på morgonen. Bilen klarade alltså att hålla full värme och varmvatten vid runt 10 minusgrader med 1 kW elpatron, men för att snabbt höja rumstemperaturen i vinterkyla krävdes 2 kW. Dieseldrift kom denna gång endast till användning under färd.

Att bilen är billig att värma beror naturligtvis på dess extrema isolering, med 47 mm PU-skum runt om (alltså även i mellanvägg och dörr till förarhuset). Men ingenting är gratis här i världen; den tjocka isoleringen gör bilen tung och dess tyngd och höjd (3½m) ger hög drivmedelsförbrukning. Även med urkopplad fyrhjulsdrift så är det svårt att komma under 1,6 l/mil.

aake
 
Toppen