• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny artikel, ”Vad är avsikten med den nya skatten?”

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Efter den senaste aviserade skattehöjningen på våra husbilar, som presenterades den 14 september av Regeringen som en del i den senaste budgetpropositionen, satte jag mig ner, räknade och funderade på konsekvenserna för oss som gillar mobil fritid och branschen.

Det resulterade i en artikel jag just publicerat:

Ser fram emot en diskussion i frågan i den här tråden.

Tommy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skall man ta ut en skatt på fordon som man inför med någon sorts miljöargument så skall den tas ut på bränslet. Det är ju genom förbränning av bränslet som miljöproblemen uppstår inte för att man har en bil stillastående vid huset.

Sedan har vi ju den stora ironin: varje krona man får in på en miljömotiverad skatt är ju egentligen ett misslyckande. Skatten sägs ju var till för att få bort ett miljöproblem men om den ger några intäkter så kan ju inte miljöproblemet ha försvunnit.

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som andra redan uttryckt håller även jag med om att artikeln är väl grundad och väl skriven. Undrar mera över vem exakt du avser ska läsa och ta till sig av texten; alltså var har du publicerat originaltexten?
Åke
Artikeln här på Forumet, är mera en information till andra medlemmar om den aktuella situationen och konsekvenserna.

Husbilsklubben.se har valt att vara aktiv medlem Husbilskampen och artikeln är överlämnad till ansvarig person på Husbilskampen. De är fria att använda artikeln i sitt arbete/kampanj, som ett inlägg från oss brukare. Vet också att alla medlemmar i HRF’s styrelse fått artikeln idag.

Själv är jag stolt att Husbilsklubben.se får representera Sveriges husbilsägare, som HRF formulerat vår roll i samarbetet.

6C9E794F-5E30-40BA-A022-675051B5FC49.png


Tommy
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Efter den senaste aviserade skattehöjningen på våra husbilar, som presenterades den 14 september av Regeringen som en del i den senaste budgetpropositionen, satte jag mig ner, räknade och funderade på konsekvenserna för oss som gillar mobil fritid och branschen.

Det resulterade i en artikel jag just publicerat:

Ser fram emot en diskussion i frågan i den här tråden.
hej för slaget från polikerna är inte genomtänkt utan att visa upp för sina partiväner att låsas att göra något bensin o dielse fordon skall försvinna
bättre att lägga det på pump priset för husbilar står mycket stilla varför och hur tänker de med 3 års reglen hjälper ej co halten gynnar bara de som
stor plånbok den gemensamme husbilsägaren hårt kämpande med annat har inte de pengarna möljigen köper från tyskland
hans
Tommy
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Efter den senaste aviserade skattehöjningen på våra husbilar, som presenterades den 14 september av Regeringen som en del i den senaste budgetpropositionen, satte jag mig ner, räknade och funderade på konsekvenserna för oss som gillar mobil fritid och branschen.

Det resulterade i en artikel jag just publicerat:

Ser fram emot en diskussion i frågan i den här tråden.

Tommy
Synnerligen välskriven artikel, som t o m en politiker borde förstå.
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Los Suecos skrev bl.a.:

"Varje förlorad nybilsförsäljning förlorar svenska statskassan 25% moms. Låt säga att ett snittpris på en ny husbil är 800 000 kr, därav är 25% moms 200 000 kr per bil."

Dessvärre menar jag att momsberäkningen i artikeln är felaktig. Momsen utgör 20% av husbilens pris, i exemplet 800 000 kr, och uppgår alltså till 160 000 kr i stället för angivna 200 000 kr.

I Sverige är den oreducerade momsen 25%. Procentsatsen anger momsens andel av varans pris UTAN moms. Artikelns husbil kostar alltså 640 000 kr plus 25% moms 160 000 kr = totalt 800 000 kr.

Det kanske går att korrigera artikeln i efterhand, då slutsatsen "600 miljoner kr i moms som staten missar per år" genom felräkningen krymper till 480 miljoner kr.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Los Suecos skrev bl.a.:

"Varje förlorad nybilsförsäljning förlorar svenska statskassan 25% moms. Låt säga att ett snittpris på en ny husbil är 800 000 kr, därav är 25% moms 200 000 kr per bil."

Dessvärre menar jag att momsberäkningen i artikeln är felaktig. Momsen utgör 20% av husbilens pris, i exemplet 800 000 kr, och uppgår alltså till 160 000 kr i stället för angivna 200 000 kr.

I Sverige är den oreducerade momsen 25%. Procentsatsen anger momsens andel av varans pris UTAN moms. Artikelns husbil kostar alltså 640 000 kr plus 25% moms 160 000 kr = totalt 800 000 kr.

Det kanske går att korrigera artikeln i efterhand, då slutsatsen "600 miljoner kr i moms som staten missar per år" genom felräkningen krymper till 480 miljoner kr.
Lisa56 tack, det var en pinsam miss från min sida, självklart lägger man momsen på priset och då blir det precis som du säger;
- Grundpris 640.000 kr + 25% moms 160 000 kr = 800.000 kr som är priset du och jag får betala.

Som sagt stort tack för att du var uppmärksam på min tankemiss och jag ändrar direkt uppgifterna i artikeln.

Tommy
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Skall man ta ut en skatt på fordon som man inför med någon sorts miljöargument så skall den tas ut på bränslet. Det är ju genom förbränning av bränslet som miljöproblemen uppstår inte för att man har en bil stillastående vid huset.

MVH
Hans

Det görs redan, skattepåslaget på bränslet är på flera hundra procent
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Mycket bra....men om det når våra folkvalda är väl inte troligt.Hoppas HB klubben kan förs vår talan.
Att göra sig hörd i detta land är mycket svårt.
Något måste göras vi kan ju inte betala flera 100% i skatt för att köra lite husbil.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Mycket bra....men om det når våra folkvalda är väl inte troligt.Hoppas HB klubben kan förs vår talan.
Att göra sig hörd i detta land är mycket svårt.
Något måste göras vi kan ju inte betala flera 100% i skatt för att köra lite husbil.

Det är väl inga problem att göra sig hörd OM MAN VILL.

Skriv ut artikeln och skicka till samtliga av dina kommunpolitiker, sedan skickar du till alla riksdagspolitiker.
Sedan väntar du 2 veckor tills det har diarieförts och sedan mailar du alla och ber om svar och förklaring.

Om alla gör på detta viset så gör man sig hörd.

Exempel:

2 stycken flickor i ålder 9 år gick runt i vårat bostads område och undrade om inte vi ville skriva på ett medborgarförslag till att utöka den befintliga lekplatsen med 2 gungor och en rutschkana.

Dessa två flickor gjorde som ovan och nu har de en bättre lekpark.

Så frågan är om forumets alla vise män har samma handlingskraft som två flickor på 9 år??
(även efter helgen ;-) )
 
F

F.d. 22252

Guest
Tråkigt att våra folkvalda beslutfattare ska stå så långt ifrån verkligheten i detta fallet vi är ett stort glesbefolkat land helt perfekt för husbilsliv som inte borde störa eller inkränkta för någon.
Förbrukning och utsläpp ligger på mycket låga nivåer. Låt vanligt folk ha sin frihet att köpa och köra dessa fordon. Det finns mycket annat att ta itu med om man vill minska utsläppen som gör en riktig skillnad.
Om husbilarna inte fanns skulle ju folk vara tvungna att köra privatbilar på semestern blir ju inte inte mindre utsläpp speciellt inte om man hänger en husvagn efter vilket är alternativet.
Någon i regeringen måste väl ha klarat enkel matematik i skolan inget svårt att räkna, om det nu inte är samma som inte kan räkna på elbilarnas miljöförstöring vilket kommer att bli en ordentlig kalldusch i framtiden. Redan nu har vi elcyklar som måste byta batteri vartannat eller vart tredje år. Många cyklar blir det......
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sitter och tittar på ny miljöbil en BMW545e,miljöbonus 30000kr, skatt 360kr/år.
Sitter en elmotor på 100hk går 5 mil på en laddning,sedan finns det mer resurser under huven
en bensinsexa 3 liter ,286 hk.
Jag har svårt att få logiken att gå ihop om man jämför skatt på BMWn och en husbil tex. hela
beräkningsunderlaget för skatt/ bonus har helt spårat ur.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Klart det har, beräkningsunderlaget alltså.
Sverige skulle lätt kunna producera HVO 100% till hela fordonsflottan av inhemsk råvara om vi bara ville. Dvs 100% förnybart bränsle. Vet inte vad produktionskostnaden skulle bli för denna då, men ta bort miljöskatterna så skulle vi garanterat ha råd att tanka denna & den funkar ju suveränt till den tunga trafiken för dom kör ju alla diesel.
Då står det en xxx i TV och yrar om bidrag till att bygga om bilar till etanol. Som dessutom alltid kommer att kräva 15% inblandning av bensin för att dom skall gå att start & vintern 25%.
Ni som kommer att kommentera att alla biltillverkaren inte godkänner HVO100, så beror det bara på att dom inte gjort sina tester, eller prioriterat att göra dom. Motorn märker ingen skillnad på diesel och HVO.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det är väl inga problem att göra sig hörd OM MAN VILL.

Skriv ut artikeln och skicka till samtliga av dina kommunpolitiker, sedan skickar du till alla riksdagspolitiker.
Sedan väntar du 2 veckor tills det har diarieförts och sedan mailar du alla och ber om svar och förklaring.

Om alla gör på detta viset så gör man sig hörd.

Exempel:

2 stycken flickor i ålder 9 år gick runt i vårat bostads område och undrade om inte vi ville skriva på ett medborgarförslag till att utöka den befintliga lekplatsen med 2 gungor och en rutschkana.

Dessa två flickor gjorde som ovan och nu har de en bättre lekpark.

Så frågan är om forumets alla vise män har samma handlingskraft som två flickor på 9 år??
(även efter helgen ;-) )

Göra sig hörd är inga problem, men att bli hörd är en annan sak,jag tackar för dina tips, jag ska ge mig på detta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Idag läser jag rubriken: Statens jätteförlust på bonus-malus: ”Blir tokigt” på sajten Dagens PS.

I september skrev jag, ”Ja, det är helt enkelt Ebberöds Bank för staten och inte heller hjälper det miljön!” i artikeln, Vad är avsikten med den nya skatten?

Men nu kan jag förstå att staten behöver våra bidrag till bonus-malus systemet, trots att det i vårt fall inte finns några bonus-husbilar i marknaden. Systemets idé är att det skall vara självfinansierat men verkligheten visar på något annat och läser vidare: — Miljöpartiets klimatpolitiske talesman Lorentz Tovatt har aviserat att ytterligare höjningar är att vänta för malusbilar. Förvånad?

Tommy
 
Toppen