• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny app SOS alarm

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
1A8749B2-9EA2-4BEB-8B0D-B96B749C9286.jpeg
Ladda ner denna app i mobilen och aktivera det som finns att välja samt verifiera ditt mobilnummer. Man kan larma SOS med bara ett tryck och de ser exakt var man är. Praktiskt även att man alltid ser själv vilka koordinater det är på den plats men står på. Kan ju användas på många sätt som att spara fina övernattningsplatser, berätta för kompisar var man står mm.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Jag har kört beta versionen i ett halvår nu och provat den i jobbet skarpt. Funkar fint. Perfekt att SOS får positionen direkt istället för att man ska försöka beskriva exakt var i obygden man står och behöver ambulans.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Visa bilaga 178693
Ladda ner denna app i mobilen och aktivera det som finns att välja samt verifiera ditt mobilnummer. Man kan larma SOS med bara ett tryck och de ser exakt var man är. Praktiskt även att man alltid ser själv vilka koordinater det är på den plats men står på. Kan ju användas på många sätt som att spara fina övernattningsplatser, berätta för kompisar var man står mm.
Det är två olika appar du hänvisar till. Jag satsade på 122.
 
R

RobbeS

Guest
SOS verktyg är till för kunder till SOS alarm. D.v.s kommuner, landsting, länsstyrelse, polis och så vidare och inte för oss vanliga medborgare. För oss gäller 112 Appen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
AC32D8CE-1811-420E-B31B-7DE2DE846848.png
SOS verktyg är till för kunder till SOS alarm. D.v.s kommuner, landsting, länsstyrelse, polis och så vidare och inte för oss vanliga medborgare. För oss gäller 112 Appen.
Denna app är till för alla. De pratade om den på nyheterna i morse och uppmanade alla att larma via den istället för via telefon. Såhär ser det ut i appen där du bara trycker för att larma.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det fanns en kommentar på Google Play om att den drar batteri. Detta pga GPS-positionering är igång kontinuerligt. Och hittills verkar det vara så i min mobil.

Visst är det lite märkligt att inte SOS alarm kan få mobilposition direkt från mobilnätet? Det lär vara kränkande mot den som ringer 112, SUCK! I USA är det sedan länge lag på att alla mobiloperatörer ska ha utrustning för att positionsbestämma mobiler med god noggranhet, E911 kallas systemet.

/Ingvar
 
Toppen