• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu loggar jag ut!

F

F.d. 22252

Guest
Ja finns mycket fördelar med husvagn ekonomi utrymme men äventyret finns inte där friheten kräver planering eller boende på en camping större delen av tiden utnyttjandet blir nog ganska mycket mindre så räknar man övernattningar så kan det bli dyrare.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ja finns mycket fördelar med husvagn ekonomi utrymme men äventyret finns inte där friheten kräver planering eller boende på en camping större delen av tiden utnyttjandet blir nog ganska mycket mindre så räknar man övernattningar så kan det bli dyrare.
Nja, är inte så säker på det, om husvagnen t.ex. kostar 300.000 kr mindre än husbilen så får man ganska många övernattningar för den summan. Med det inte sagt att jag föredrar husvagn.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
du är inte den första vänder om det är rätt många som gör det jag har 40 års erfarenhet av husvagns livet det är många fördelar billigare avsevärt
bekväm are där fins ingen husbil med den boende komforten lycka till med vagnen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Valet av husbil och husvagn har verkligen sina för och nackdelar.
Vi har rest runt varje år nere i Europa nu 16 år med husbil och tidigare med personbil, husvagn i många år.
Aldrig stått permanent uppställda på camping mer än 1-3 nätter med husvagnen...... vi är "resande campare".

Den stora fördelen var förstås att med personbilen på ett enklare sätt än husbil förlytta sig och framför allt parkera varje dag till olika resmål
med en ungefärlig radie på 10 -20 mil och på kvällen återvända till "basen" för att nästa dag välja en ny tur.
Boendekomforten var dessutom bättre i husvagnen även om vi nu har en husbil på 7,6 met med avskilt "sovrum" och långbäddar
då på bekostnad av umgängesytan.

Vid en jämförelse efter alla dessa resor överväger dock husbilen med en mer avstressad körning. Minst sagt bökigt ibland i trafiken
med husvagn för en resande campare.

Det som avgör blir givetvis hur mycket man reser jämfört med tiden för uppställning på camping.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vet inte vad Surte menade, men jag menade lycka till som i, Lycka till med det nya livet med husvagn.
Tar mig helt enkelt friheten och säger att det var vad Surte menade också(?)

Det stämmer ju dåligt med mitt inlägg där jag lämnade husvagnslivet och fortsatte med husbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min åsikt är att varje person måste ta ett beslut utgående till ekonomin använding och innehav av dragfordon.
eftersom jag är själv har jag med avundsjuka tittat på fina bilar med en camper för två komfort som en personbil och inga problem med att marscha 120km.
På vintern eller varför inte på sommaren om man kan få en plats ställer man upp den och kör med bilen som en vanlig personbil.
dusch toalett och en bekväm säng finns ju tillgång till. på sommaren är man ju mest ute.
Men det får väl bli när man är rik min gamla husbil fyller de flesta önskemål.
 
Toppen