• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Novis vill köpa husbil

Daphna

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Overijse
Hej,
bor i Belgien och vill köpa en husbil att åka till Sverige med och sedan använda när jag flyttar tillbaka till Sverige efter mer än halva livet utomlands. På så sätt kan jag känna efter var jag vill sätta bo någonstans i Sverige.
Ska åka och titta på husbilar men tänkte att ni kanske kunde tipsa mig om bra, säkra märken/modeller för B-körkort.
Min budget ligger på ungefär mellan 400 och 500 tusen och har tänkt mig en med bra plats för 2 vuxna och en mellanstor hund.
Tack på förhand.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns gott om bilar med en totalvikt på max 3.5 ton (B-körkortet). Men skall du bo i den en längre tid så vill du kanske ha litet utrymme så en s.k. plåtis (husbilsinredd skåpbil) kan kanske bli litet liten, men de tål definitivt att vara som alternativ. Dessutom om du tänker dig bo i den en längre tid så står du antagligen på en camping med den service du kan få där (dusch t.ex.).

En sak du skall hålla ögonen på väldigt mycket är vad bilen väger. Dvs. hur stor marginal har du tills du slår i "taket" vid 3.5 ton. Då menar jag inte den vikt som står i beskrivningen utan vad den verkligen väger hos handlaren, normalt väger den en hel del mer än vad som står i papperen.

Annars: promenera runt till några handlare och titta på och känn efter hur bilen verkar vara när det gäller sänglängd, kök, utrymmen, etc.

MVH
Hans
 

Daphna

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Overijse
Det finns gott om bilar med en totalvikt på max 3.5 ton (B-körkortet). Men skall du bo i den en längre tid så vill du kanske ha litet utrymme så en s.k. plåtis (husbilsinredd skåpbil) kan kanske bli litet liten, men de tål definitivt att vara som alternativ. Dessutom om du tänker dig bo i den en längre tid så står du antagligen på en camping med den service du kan få där (dusch t.ex.).

En sak du skall hålla ögonen på väldigt mycket är vad bilen väger. Dvs. hur stor marginal har du tills du slår i "taket" vid 3.5 ton. Då menar jag inte den vikt som står i beskrivningen utan vad den verkligen väger hos handlaren, normalt väger den en hel del mer än vad som står i papperen.

Annars: promenera runt till några handlare och titta på och känn efter hur bilen verkar vara när det gäller sänglängd, kök, utrymmen, etc.

MVH
Hans
Tack så jättemycket Hans för utförligt svar, uppskattas mycket! Ska tänka på det.
 
Toppen