• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Novis fortsättning på köpa husbil

Daphna

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Overijse
Hej igen,
har nu börjat kolla runt på nätet efter en lämplig husbil att köpa (bor i Belgien). Kan någon informera om campingbil och van är samma sak i husbilsvokabuläret? Jag tycker en modell van verkar lämplig för mig; Max 6 meter och perfekt för två vuxna. Man kan lasta in mycket innan man når maxvikten på 3,5 ton. Jag sneglar lite speciellt på märket Hymer, någon med erfarenhet av det märket? Fast jag har sett det finns många andra märken också som verkar bra.
Tackar på förhand!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Varför inte en plåtis. Pössl, Globecar, osv med vikt 3500. Se upp det finns bilar som stannar på 3300 kg.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Visst kan en plåtis vara trevlig men du får oftast både bättre plats och mer vikt att lasta i en liten husbil. Hymer är ett bra märke men det finns många andra som också är bra. Vill ni ha cyklar med är definitivt en husbil med bra garage att föredra så kan man förvara cyklarna säkert och torrt där.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Hej igen,
har nu börjat kolla runt på nätet efter en lämplig husbil att köpa (bor i Belgien). Kan någon informera om campingbil och van är samma sak i husbilsvokabuläret? Jag tycker en modell van verkar lämplig för mig; Max 6 meter och perfekt för två vuxna. Man kan lasta in mycket innan man når maxvikten på 3,5 ton. Jag sneglar lite speciellt på märket Hymer, någon med erfarenhet av det märket? Fast jag har sett det finns många andra märken också som verkar bra.
Tackar på förhand!
Plåtis heter de endast i Sverige campingbil van i andra länder vanligt.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det är ju mycket att tänka på, när man vill köpa husbil. Speciellt nu i pandemitider, då suget ökat explosionsartat. Tyvärr har det ju lockat en del mer eller mindre oseriösa, både köpare och säljare.
Mycket att kolla upp och precis som med köp av andra fordon, kan bl a mätarställningen ha manipulerats.

 
Toppen