• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Notering i besiktningsprotokollet.

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Vi har bytat till en annan beg. Husbil i höstas. När jag nu läser i senaste besiktningsprotokollet ser jag att det finns följande notering.



(6)(10.4) Brister på fordonet

1. Ändring motor,(EG:6,1,9), återställande alt. reg.bes..



Enligt bilprovningen är siffrorna inom parentes standardiserade EU-koder som gör att protokollet kan tydas och tolkas oavsett medlemsland och språk. Jag som ägare av fordonet är i högsta grad berörd av vad dessa koder betyder kan inte tolka koden. Är det något som bör åtgärdas före nästa besiktning? Finns det någon här som har en tabell eller annan form av facit på vad alla koder betyder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns trimbox som bilprovningen upptäckte så är bilen underkänd.
Är bilen köpt hos bilfirma?
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Ja bilen är köpt på en bilfirma. Men bilfirman har inte sagt något om det. Bilen har robotlåda. Hur påverkas robotlådan av en eventuell trimning.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Hittade nu ett till besiktningsprotokoll till där det står

Godkända poster
Ändring motor (EG: 6.1.9), återställande alt. reg.bes..

Men det kunde vara intressant att veta i klartext vad alla koderna betyder som bilprovningen skriver.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hittade nu ett till besiktningsprotokoll till där det står

Godkända poster
Ändring motor (EG: 6.1.9), återställande alt. reg.bes..

Men det kunde vara intressant att veta i klartext vad alla koderna betyder som bilprovningen skriver.
Den ser då ut att vara ombesiktigad med godkänt resultat.
Min gissning är att man tagit bort trimboxen,OM det du var det som var problemet.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Mindre ändring som är lätt att återställa som tex trimbox är det den anmärkning. Större ändring som motorbyte tex blir reg istället.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ja bilen är köpt på en bilfirma. Men bilfirman har inte sagt något om det. Bilen har robotlåda. Hur påverkas robotlådan av en eventuell trimning.
Robotlådan har samma växellådsdel som den manuella lådan. Den har en momentgräns på 400 Nm.
Om trimboxen inte ger mer bör det inte vara någon större risk för lådan.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Det låter troligt som ni skriver att det suttit en trimbox. Ska fråga säljaren på måndag. Tack alla för era råd och svar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en bil samma begagnatvärde om de körts med trimmbox, mitt eget svar på frågan är att jag aldrig skulle köpa en sådan.
Det enkla svaret är att du som köpare har ingen aning om bilen gått med trimbox eller är chiptrimmad, bilfirman lär nog ta bort en box som syns.
Nu är det ingen katastrof bilen fungerar säkert lika bra,din bil har tydligen varit trimmad så du har köpt en sådan.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Har en bil samma begagnatvärde om de körts med trimmbox, mitt eget svar på frågan är att jag aldrig skulle köpa en sådan.
trimboxen är bara att ta bort när man besiktar,sen kan man sätta dit den igen om man vill ha lite sstarkare motor och lite mindre diselåtgång....det är valfritt...har haft det i många år,men vet inte om det gjorde så mycke som sas...
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Det enkla svaret är att du som köpare har ingen aning om bilen gått med trimbox eller är chiptrimmad, bilfirman lär nog ta bort en box som syns.
Nu är det ingen katastrof bilen fungerar säkert lika bra,din bil har tydligen varit trimmad så du har köpt en sådan.
Nä, min bil var ny då jag köpte den. med 147 hk fanns endast manuell låda däremot 120 hästarn fanns med automat, på fråga varför så var lådan för klen för 147 hästarn.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Var ute för detta att Bilprovningen upptäckte trimboxen som föregående ägare satt på. De var dock hyggliga och lät mig koppla ur den.....Märkte ingen skillnad med eller utan så den får nog ligga kvar i garaget!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nä, min bil var ny då jag köpte den. med 147 hk fanns endast manuell låda däremot 120 hästarn fanns med automat, på fråga varför så var lådan för klen för 147 hästarn.
Hur får man bort en chiptrimning om man har det?

Hur vet man om den är trimmad om man inte får tag i tidigare ägare?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur får man bort en chiptrimning om man har det?

Hur vet man om den är trimmad om man inte får tag i tidigare ägare?
Om den är trimmad eller inte vet du inte,såvida det inte är en lös box som sitter på motorn.
Återställa programvara,får du åka till verkstaden och låta dom ominstallera styrdata.
 
Toppen