• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga nivåregelerad bakaxel iveco phoenix 8300. modell 2009

Sbohl

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Olofström
HBK-Nr
22241
Medlemskap
2024
hur funka den,har den ett samband med bromssystemet ,efter ett längre stopp så är den låg och bromsarna har lagt an går inte att köra ,stopp , ska det vara så ? tacksam för ett svar .
sbohl.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det måste vara någon som vet säkert för att du skall få ett bra svar, men min första tanke var om kompressorn funkar så du har tryckluft i bilens system/nivåreglering..... Vet tyvärr inte men tryckluft kan ev. även behövas till handbromssystemet även om du har "vanliga" bromsar för övrigt ??

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan Iveco Daily ha tryckluftssytem?
Min 6,5 tonnare 2007 årmodell hade det inte, bortsett från ett helt stand alone system för luftfjädringen, med eldriven kompressor.

Oavsett, det verkar som du har luftläckage i fjädringssystemet.
Mitt råd är att laga det, det kan bli otrevligt värre om du får punka på fjädringen i hög fart.
 

Sbohl

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Olofström
HBK-Nr
22241
Medlemskap
2024
Tack för dom svaren ska lämmna in den och kolla var orsaken fins ,men så återstår frågan när fjädring är i botten ska bromsarna aktiveras ? och dom släpper när trycket är okej .
mvh sbohl
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för dom svaren ska lämmna in den och kolla var orsaken fins ,men så återstår frågan när fjädring är i botten ska bromsarna aktiveras ? och dom släpper när trycket är okej .
mvh sbohl
Det kan eventuellt vara bromskraftregulatorn som påverkar bakbromsarna.
Den minskar bromsverkan på bakhjulen när bilen är lätt lastad. Vid tung last ökar bromsverkan på bakhjulen.
Om det är för stor bromsverkan på bakhjulen vid lätt last är det risk för att bakhjulen låser sig. I varje fall om det är en gammal bil utan ABS och ESP.
Om fjädringen är i botten är det som att bilen är tungt lastad.

Det förutsätter att det finns en bromskraftregulator. Hur det är på en bil från 2009 vet jag inte.
 

Sbohl

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Olofström
HBK-Nr
22241
Medlemskap
2024
Min (MB Sprinter 616) larmar med ljud och röd varningslampa vid för lågt lufttryck, och släpper inte parkeringsbromsen.
Nån minut med motorn på tomgång för att få upp trycket, så släpper handbromsen.
Det borde vara nåt liknande på din Iveco.
Tack för det svaret kan det vara så enkelt (fel) då är det kanon i så fall.
sbohl (ny i vagnen )
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, låst P-broms som hänger samman med låg fjädring beror helt på om din IVECO har tryckluftassisterad handbroms även fast det är "vanligt bromssystem" för övrigt.
Det brukar bl.a. en del större Mercedes ha och det var det jag, och troligen även PeterK funderade på om det var lika på din IVECO.

Skivbromsar kan ju i vissa fall kladda fast om bilen har stått ett tag och det då behövs den där lilla knycken för att de skall lossa. Så det kan ju vara så att tryckluft, att bilen är låg och att bromsarna är låsta inte hänger samman.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för infon, det skall bli "kul" att få svar på funderingarna när det är klart. Säkert många som är vetgiriga och nyfikna, men tyvärr så är det ofta många sådana här trådar dör utan att slutresultatet redovisas.

Tack på förhand, M.v.h. JANKRO och säkert flera andra.
 
Toppen