• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Nitrogen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Nu vart jag lite nyfiken . Kollade lite på nätet. Det som är viktigt är rätt tryck i däcken. Samt att man ville inte ha fuktig luft i däcken fuktig luft expanderar mera än torr luft. Gissar jag har dom flesta däck och bilverkstäder kompressor med luft tork. Så den luft som fylls i däcket när det monteras är så torr som den kan bli.
Å andra sidan läggs det i en del fall ganska stora pengar på blanka fälgar med tillhörande däck, så varför inte kvävgas bara för att det är lite häftigt.
Göran i Björnarbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nitrogenmolekylerna är större än syremolekylerna = mindre läckage.
Hur ofta har man problem med läckage som inte orsakas av läckage mellan däck & fälg, läckage mellan ventil & fälg, otät ventil eller punktering? För dessa läckage hjälper inga nitrogenmolekyler.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, och om man nu säger att de 20% syre som finns i luften i ett nytt däck skulle läcka ut inom viss tid och man ersätter den mängden med ny vanlig luft som mest innehåller nitrogen så är det inte mycket syre alls kvar i däcken efter några vanliga kontroller som alltid behövs vad man än har inne i däcken.

Bara att använda det "fina" ordet nitrogen som troligen får många att tro att det är någon riktig fin ädelgas som fylls i däcken, och dessutom så måste/bör man åka till en däckshandlare för att t.o.m. få däcken servade med kontroll och ev. fyllas med mer ädel nitrogengas....... Nej låter lite som bondfångeri och troligen helt onödigt i "vanliga" fordon.

M.v.h. JANKRO.

(Michael J. hann lite före med liknande fundering.)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag minns inte om jag skrivit det tidigare i någon tråd om detta ämne men ni får förlåta min åderförkalkning i så fall:

Det faktum att säljarna av kvävgas behöver kalla det för Nitrogen tyder på att det är en helt meningslös produkt för våra bilar tror jag.
Det heter Nitrogen om du går till Aga och ska ha en flaska.
Det används inom kylbranchen för provtryckning beroende på att syre inte är bra inne i köldmediesystemet.

Men sedan är det bluff och båg att slå det i bilen för det ska läcka mindre.

Bättre isåfall med Helium, då blir bilen så lätt att den nästan inte drar någon bensin :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen