• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigering - Varning för Android-stereo från icke-auktoriserade leverantörer

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Glad i hågen och lite inspirerad av en del trådar här installerade jag och köpte även licens för Copilot på den nymonterade android-stereon i plåtisen.
Allt verkade funka fint ända till första navigeringen då ljudet på röstnavigeringen var väldigt lågt. Mixtrade med alla ljudinställningar jag kunde hitta i copilot-appen och på själva stereon utan framgång.
Tills sist kontaktade jag Copilots support och fick snabbt svar. Dock inget bra besked när det såg ut så här:

"CoPilot GPS Version 10 is NOT compatible with Android Autoradios or other in-dashboard/inbuilt units. However you are able to use CoPilot GPS on any Android Smartphone or Tablet"

...alltså inget garanterat stöd i den appen för bilstereos med android :-( . Lite märklig strategi att bygga en navigeringsapp som inte funkar på bilstereos men, men...
Dock märkligt att den ens gick att installera på stereon (som alltså var en kompatibel enhet).

Så nu blir det att stöka med att få igen licenspengen och hitta en annan app. Funderar på Sygic där det finns en färdig koppling från klubbens eminenta karta (något som inte stöds av Copilot heller).

Ville bara posta detta som en liten varning om andra funderar på Copilot till android-steros. Kör lugnt!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Glad i hågen och lite inspirerad av en del trådar här installerade jag och köpte även licens för Copilot på den nymonterade android-stereon i plåtisen.
Allt verkade funka fint ända till första navigeringen då ljudet på röstnavigeringen var väldigt lågt. Mixtrade med alla ljudinställningar jag kunde hitta i copilot-appen och på själva stereon utan framgång.
Tills sist kontaktade jag Copilots support och fick snabbt svar. Dock inget bra besked när det såg ut så här:

"CoPilot GPS Version 10 is NOT compatible with Android Autoradios or other in-dashboard/inbuilt units. However you are able to use CoPilot GPS on any Android Smartphone or Tablet"

...alltså inget garanterat stöd i den appen för bilstereos med android :-( . Lite märklig strategi att bygga en navigeringsapp som inte funkar på bilstereos men, men...
Dock märkligt att den ens gick att installera på stereon (som alltså var en kompatibel enhet).

Så nu blir det att stöka med att få igen licenspengen och hitta en annan app. Funderar på Sygic där det finns en färdig koppling från klubbens eminenta karta (något som inte stöds av Copilot heller).

Ville bara posta detta som en liten varning om andra funderar på Copilot till android-steros. Kör lugnt!

Har själv android bilstereo och copilot. Brukar sällan ha navigeringsröst påslagen. Men blir att kolla upp detta.

Vilken bilstereo har du?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har själv android bilstereo och copilot. Brukar sällan ha navigeringsröst påslagen. Men blir att kolla upp detta.

Vilken bilstereo har du?
Det är en Hizpo octacore px5 med Android 10.

...och kan tillägga att rösten i Google Maps låter högt o fint (...eller ja så fint nu den arga damen i Gmaps nu kan låta :) )
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det är en Hizpo octacore px5 med Android 10.

...och kan tillägga att rösten i Google Maps låter högt o fint (...eller ja så fint nu den arga damen i Gmaps nu kan låta :) )

Jodu den arga damen i Gmaps är inte å leka med :confused:. Jag har Joying Android 8.1 Intel Airmont eight-core SC9853i. Om det gör nån skillnad med min config. Men får kolla senare
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Gör gärna det. Vore intressant att veta om ljudet funkar bättre på din enhet. Som sagt: allt annat verkar funka som det ska (utifrån de få resor jag gjort) på min installation.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ny varning för app som inte garanterat stöds på Android-stereos från det stora landet i öst: Sygic!
Försökte betala ett premiumpaket inne i Sygic Car Navigation-appen på stereon men det gick inte. Kontaktade deras support och fick ungefär samma svar som från Copilot:
Vi garanterar bara stöd i stereos från vissa etablerade tillverkare av stereos (läs fabriksmonterade) samt mobiltelefoner och surfplattor. På android-stereos från icke etablerade tillverkare (läs: Kina) kan det fundera på vissa enheter men inte alla.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Även om det är mindre bra att Sygic inte funkade som tänkt på vår androidstereo (gick ej köpa premium inifrån appen) så funkade deras support lite bättre.
Inte blixtsnabbt men fick ändå ett tips att testa:
Att köpa licensen i Sygic på telefonen och sedan aktivera den på stereon (viktigt att både Sygic-konto o Google-konto är samma på båda enheterna).
Å se på tusan: det funkade!
Har inte hunnit testa så mycket men det verkar lira som det ska.

Så nu har jag förhoppningsvis ett alternativ till Google Maps med offlinekartor och koppling till klubbens eminenta karta. Får se om jag får till poi:s också ..

Mina erfarenheter så långt med navigering på denna stereo är (har mest testat appar som finns länkade på klubbens karta och eller har uppdaterade poi:s):

Gmaps: verkar funka normalt, alltså riktigt bra. Ev att den missar fartkameravarning ibland. Måste köra mer för att veta säkert. Hade det funnits ordentligt offlinestöd (kartor för hela länder och inte bara områden) hade jag nog skippat andra alternativ.

Waze: verkar funka riktigt bra! Tänk om den hade haft offline-kartor.

Copilot: tyvärr för låg volym pga förmodad inkompatibilitet. Annars verkar den funka bra.

Here WeGo: tyvärr sönderhackat ljud i röstnavigeringen. Har felanmält men ej fått svar.

Sygic Car: verkar funka bra efter en hel del trixande för att kunna köpa licensen. Se ovan.

Igo Navigation: fanns förinstallerat från Kina. Verkar funka helt ok. Gillar en hel del grejer i gränssnittet och inställningar, men den går bort lite pga ingen länk från husbilskartan och knepigt poi-upplägg.
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Gör gärna det. Vore intressant att veta om ljudet funkar bättre på din enhet. Som sagt: allt annat verkar funka som det ska (utifrån de få resor jag gjort) på min installation.

Har varit å rotat lite i menyerna. Finns ju en undermeny där du reglerar dom olika källorna. Där kan du ställa volymen. Har du varit där?

IMG_20200513_190410.jpgIMG_20200513_190432.jpgIMG_20200513_190451.jpgIMG_20200513_190504.jpg
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Japp, har varit inne och justerat i den menyn men det hjälpte inte för Copilot. Däremot funkade det för Sygic.

Som jag skrev tidigare har sällan ljudet på när jag kör med gps. Men kommer ställa upp till max för copilot och testa. Men det dröjer, ska inte ut för än Kristi Himmelsfärdsdag
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Japp, har varit inne och justerat i den menyn men det hjälpte inte för Copilot. Däremot funkade det för Sygic.

Nu så har jag testat ljudet å även skruvat upp för copilot. Fungerar hur bra som helst. Hör det klart å tydligt. Ställde ner ljudet för radion. Så i min funkar det
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nu så har jag testat ljudet å även skruvat upp för copilot. Fungerar hur bra som helst. Hör det klart å tydligt. Ställde ner ljudet för radion. Så i min funkar det
Tack för hjälp med den kollen. Verkar alltså vara ngn form av inkompabilitet med just min stereo och/eller den mjukvaran den kör. Kanske får testa framöver igen när det finns nyare versioner att tillgå och se om det har åtgärdats då.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Tack för hjälp med den kollen. Verkar alltså vara ngn form av inkompabilitet med just min stereo och/eller den mjukvaran den kör. Kanske får testa framöver igen när det finns nyare versioner att tillgå och se om det har åtgärdats då.
På min android radio om jag slår koden 8888 där man går in o ändrar startup logon som är en annan kod kommer jag till en massa fabriks inställningarna verkar vara olika till olika märken när jag googlade på det.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
På min android radio om jag slår koden 8888 där man går in o ändrar startup logon som är en annan kod kommer jag till en massa fabriks inställningarna verkar vara olika till olika märken när jag googlade på det.
Dessa koder gäller för Joying


Most customers feedback that they are confused of the password on setting.
Password for JOYING QD PX5 Android head units:
If the SKU of your unit is JY-UO135N4PX5,JY-UO128N4PX5,JY-UO138N4PX5,JY-UO134N4PX5,JY-UOS03N4PX5,JY-UOS01N4PX5,JY-UOS02N4PX5,JY-UO135N2PX5
You need to use below passwords:
Password for factory setting : 126
Password for logo setting:0000
Password for changing UI:8086

Password for JOYING Intel 9853i system head units:
If the SKU of your unit like JY-UO135N4/JY-UO135N4G,JY-UOS03N4/JY-S03N4G
You need to use below password:
Password for factory setting : 3368
Password for logo setting:0000
Password for changing UI:8086
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En uppdatering om läget med androidstereon och navigeringsapparna:

Trodde jag löst det med Sygic Car. Men när jag väl började köra lite mer (äntligen) trasslade den en hel del med fryst kartbild och tappad gpssignal (trots att andra appar hade full täckning.

Bara på skoj ominstallerade jag Copilot och nu funkade ljudet! Men säg den lycka osv... Den enda kartan/gränssnittet som funkade var den mörka. Med ljust tema valt var kartan vid navigering fortfarande mörk och i vy-läget blev det konstiga grafikfel med svart text på svart bakgrund i inforutorna.
Ny kontakt med deras support som lite avmätt upprepade att de inte kan garantera stöd för androidstereos utan bara telefoner och surfplattor.

Åter till ruta ett alltså och lite huvudkliarläge.
Smådesperat laddade jag ner och installerade Sygic GPS (den som inte finns i playstore på den här stereon) mha en apk-fil från apk-mirror. Alltså ett sätt att kringgå Google play store lite på egen risk.
Och den installerades helt utan problem! Och verkar fungera klockrent hemma på gården iaf (snabb gpslåsning, poi-Import, röstnav, koppling till hbk-kartan mm).
Vågar förstås inte ropa hej förrän man gjort några mil med den men verkar lovande.
Puh! Kinaandroidstereos är helt klart prisvärda, men kräver en hel del meck. Vilket jag personligen inte har något emot, tekniknörd som man är. Gillar möjligheten att anpassa med appar, eget utseende mm. Men vill man bara trycka på knappen och köra ska man nog ta sig en funderare eller två innan köp.

Återkommer när jag testat Sygic GPS lite mer.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Sådär! Efter ett par dagar på vägen vågar jag nästan ropa hej och konstatera att "fulinstallerad" Sygic GPS verkar funka riktigt bra på den här "kinastereon"!

Inga krascher eller konstigheter och stabil funktion/navigering (förutom en väldigt märklig navigering på en påfart till E14 där den helt missade rätt väg och ville styra ut åt fel håll och sen göra en usväng :), men sånt händer ju ibland på de flesta navigatörer).

Det krävdes dock lite meck med stereons ljudinställningar för att få rätt balans på nivåerna mellan radion och Sygic.

Gillar det mesta med Sygic så långt och känner att den tillsammans med Google Maps nog ska lösa det mesta.

Efter att ha lagt in Nova Launcher och ett nytt ikontema (den förinstallerade launchern och ikonerna var inte så kul) känns det som om det börjar bli lite ordning på den här grejen.
Bra skärm - även I solljus- och ljud (förutom radio, se nedan). Gps, blåtand och wifi funkar fint.

Hustrun blev faktiskt lite imponerad när vi kunde köra Melodikrysset, som vi missat, i efterhand via SR-appen. För att inte tala om att kolla på Rapportsändningen igår kväll på campingen!

Det jag småretar mig mest på nu är att ljudkvaliteten på FMradion är sisådär. Inte mottagningen men att ljudet är tunt och basfattigt. Equalizern kan fixa det till viss del, men ändå inte bra.
Lyckligtvis låter Spotify, SRplay, SVT mfl riktigt fint (så bra nu originalhögtalare i en Ducato kan låta)!

Slutligen: trassel/konstigheter vägs till stor del/helt upp av det faktum att stereon inte kostade så mycket (dryga tusenlappen) med tanke på funktionalitet jmf med original-blaupunkten.

Så varningen i denna tråds rubrik gäller främst att hitta navigeringsappar som funkar. Stereon i övrigt får en - försiktig men ändå - tummen upp

...nästa projekt blir nog att se om det går koppla waeco-backkameran till den för att slippa extraskärmen för den. Men då krävs adaptrar o lite kreativ kabeldragning. Får nog bli efter säsongen :).

IMG_20200719_131156.jpg
Jodå: Sygic hitta både bort och hem. Inte så bra bild. Skärmen är i verkligheten mycket ljusstarkare och skarpare.

IMG_20200719_144033_1.jpg
Vår startskärm uppiffad med ny launcher och andra ikoner

IMG_20200718_215018.jpg
Kanske lite gimmick men jag är så gammal att jag tycker att det är lite fränt att kunna kolla på TV på stereon :)
 
Toppen