• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som har en Fiat Freemont?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Jag funderar på att köpa en "större" SUV, och eftersom jag inte har råd med typ VW, Volvo, Audi eller nåt liknande för 5-600K så kikar jag på de billigare varianterna och har fastnat för Fiat Freemont. Man verkar få en ny, fullutrustad sådan för ungefär 280K, och det är ju en viss skillnad. Det känns som att jag lika gärna köper en Fiat som en Kia eller Hyundai el dyl i samma prisklass. Jag är ju nöjd med Fiaten jag har med husbilen!

Nån som kan ge ett omdöme om Fiat Freemont?
Det finns ju en del på nätet, men förstahandsuppgifter är alltid bäst!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Produsert i Mexico - en Dodge med Fiat merke i nesen og europeiske dieselmotorer. Men tilsvarende så er den nye Dodge Ram en Fiat Ducato med en amerikansk motor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Det är ju en amerikansk bil Dodge??

/Leif

Inget fel i det, om nu "ju" hade den avsikten.
Nämligen en Dodge Journey.
Man får säga att det riktigt klurigt med en komfortabel jänkare maskerad med Fiat-märken.
Du slipper tjatet från den svenska avundsjukan,
ingen svensk blir avundsjuk på grannens Fiat, bra ifall man inte vill/vågar sticka ut.
Jag skulle nog idag välja den tråkiga modellen med dieseln,
före den körglada bensinaren, p.g.a. ekonomin, samt andrahandsvärde.
Jag skulle själv välja en nästan ny fullutrustad med diesel för bästa köp.
Självklart med aut. för bästa komfort.
Äger dock inte nån själv, men gillar modellen i sin genre.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Inget fel i det, om nu "ju" hade den avsikten.
Nämligen en Dodge Journey.
Man får säga att det riktigt klurigt med en komfortabel jänkare maskerad med Fiat-märken.
Du slipper tjatet från den svenska avundsjukan,
ingen svensk blir avundsjuk på grannens Fiat, bra ifall man inte vill/vågar sticka ut.
Jag skulle nog idag välja den tråkiga modellen med dieseln,
före den körglada bensinaren, p.g.a. ekonomin, samt andrahandsvärde.
Jag skulle själv välja en nästan ny fullutrustad med diesel för bästa köp.
Självklart med aut. för bästa komfort.
Äger dock inte nån själv, men gillar modellen i sin genre.

Vet, det vi har en Chrysler som som gått utan problem eller rost i snart 14 år i daglig körning.
Gillar bilen men bara provkört en.

/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Det er først fra dette året at den selges under det namnet, den var tidligere solgt også i Europa som Dodge Journey. Jeg har ikke sett den i Sverige.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Nja, det finns begagnade både -12 och -13 i Sverige, så den bör ju ha funnits ett par år. Har sett i alla fall 3st bara här i lilla Norrtälje som inte ens har en Fiat-återförsäljare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Hej, jag tittade på en för ett par månader sedan hos en firma som för rätt många fabrikat (nya bilar alltså).
Jag gillade vad jag såg och kände. En försäljare som var trevlig på ett "lagom" sätt berättade en del om den, och påstog att Fiat hade jobbat lite vidare med Dodgen och att bl.a. inredningen höll en bättre och ihopskruvad klass. Den var dessutom utrustad med rätt mycket extra bling-bling
Har dock inte kollat på Dodge varianten, så jag vet inte om det bara var försäljarsnack :D.
Men helt ok. tycker jag, och riktigt hyfsat pris, särskilt om man jämförde priset med de olika varianterna av nya Range Rover's som stog i samma hall......Oj !!

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Jämför garantierna på FIAT,KIA och Hyundai. så blir det lättare att välja rätt bil.
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Har en kompis som har en Dodge Journey, hade otroliga problem när automatlådan slutade funka.
Svårt att hitta någon som kunde reparera den, och dyrt blev det när han äntligen hittade någon som kunde laga den.
Skulle noga överväga innan köp.

Ola
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Får man problem med automatlådan så finns det en handfull mekaniker i Sverige som klarar av att laga den .Det kvittar vilken bil man har .På märkes verkstaden byter dom bara.
Nu pratar jag om en modern låda.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Är det verkligen samma låda i Dodgen och Fiaten?
Det är ju inte samma motor.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Jag har för övrigt haft tre Dodgevanar. Klart mer nöjd med dem än med Chevorna ...
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Om jag inte är felinformerad så har KIA och Hyundai mins 7 års garanti . Vad FIAT har vet jag inte men jag tvivlar på att de har 7 års nybilsgaranti.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har en Fiat Freemont?

Hej,

Om man kollar på Fiats hemsida så står det så här i broschyren om Freemont:

"Garanti
3 år/100 000 km nybilsgaranti. Vägassistans som gäller i hela Europa. Haveriskydd om du råkar ut för fel eller en olycka. Bogsering av bilen till en
Fiat-verkstad. Hemresa för bilens passagerare eller fortsatt resa. Hotellkostnader. Lånebil i händelse av fel. Upphämtning av reparerad bil. Leverans​
av reservdelar till utlandet".

Hälsningar
Kaktus
 
Toppen