• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har en Ford Nugget Plus, eller annan LITEN plåtis?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Vi kör idag omkring i en Pilote Galaxy G741 som nu, när alla problem är lösta, erbjuder en fantastisk året-runt komfort. Enda nackdelen är att den i likhet med de flesta andra panelbyggda husbilar är stor. När jag om några år kommer att pensionera mig, tänker jag mig ett liv där jag kör runt i Europa och då vill jag ha något mycket mindre. Något som gör att jag kan ta mig in i alla stadskärnor och parkera på en vanlig parkering. En plåtis på 5,14m skulle låta mig göra det. Då blir det förmodligen en som är byggd på Fiat (eller dess syskon). Men det finns ju ännu mindre! Jag tänker t ex på Ford Nugget Plus som bygger på en Ford Transit Custom, eller bilar som bygger på Renault Trafic, eller Mercedes Marco Polo. Är det någon här som har en sådan? Vill ni i så fall dela med er av era erfarenheter? Vad duger den till, vad duger den inte till? (Litet grand står ju valet mellan hyfsad volym och bra körupplevelse. Jag skulle hellre köra en Ford eller Mercedes än en Fiat).
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har en plåtis 6,36 tycker den känns Jättesmidig & körupplevelsen är väldigt positiv. Känns inte stor att köra, men rent parkeringsmässigt om man prioriterar det så skulle jag nog stannat vid 6m’s varianten.
Min bil ser ut som en Ducato men är inte en Fiat utan en Citroën Jumper då får man en Peugot motor i stället för Fiat. Eftersom du inte verkar gilla Fiat. För övrigt så har Transit en 2,0 diesel också & om jag inte misstar mig så använder dom också Peugot motorn. Tidigare använde dom Puma som jag tror är deras egen, men den är större & tung, så jag tror dom övergett den, för så ser det ut även på Ranger som är deras transportbil. Jag har svagaste effekt nivån på min, men tycker att det räcker gott & går snålt 0,79 l/mil.
Men jag skall erkänna att jag kollade rätt länge på en Marco Polo som stod på samma firma där jag köpte plåtisen. Det föll väl på avsaknaden av en vettig toalette i första hand. Annars har jag tidigare haft plastis byggd på Mercedes Sprinter & gillade den skarpt, men den började bli lite till åren. Skall du köra väldigt många mil så är ju såklart Mercedes ett bra val, det dräller ju av annonser på gamla Sprinter transportbilar som gått 30-40.000 mil. Men det är ju sällan folk kommer upp i dom körsträckorna med husbil, utan att bilen blir väldigt gammal först.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har ingen erfarenhet av små bilar, och bilen jag tänker,tipsa om är en Fiat... :D

Men den erbjuder ändå mycket husbil per meter:
Jo, en sådan skulle säkert funka, speciellt om den hade automatlådan. Det var snålt med bilder på hur den ser ut inuti, så jag får väl titta på Pössl's hemsida för mer info. Annars är mina krav ganska modesta:
  • Sittplats för 3
  • Sovplats för 3
  • Toa och dusch
  • 2 kokplattor
  • Kylskåp/box
  • Stuvutrymme för att kunna vara borta länge
  • Bra körkomfort
  • Myggnät överallt
Eftersom min fru går i pension långt senare än jag, så ser jag framför mig ett liv där jag är ute en månad eller så på egen hand, och sedan får sällskap av min fru och mitt barn (som då är i yngre tonåren) under semestern. De flyger ner till mig någonstans i Europa. När deras semester är slut tar jag ytterligare en månad på mig att köra hem plåtisen. Så under ⅔ av tiden eller så kommer jag att vara ensam i bilen. Men den måste rymma 3 personer som mest.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Har en plåtis 6,36 tycker den känns Jättesmidig & körupplevelsen är väldigt positiv. Känns inte stor att köra, men rent parkeringsmässigt om man prioriterar det så skulle jag nog stannat vid 6m’s varianten.
Min bil ser ut som en Ducato men är inte en Fiat utan en Citroën Jumper då får man en Peugot motor i stället för Fiat. Eftersom du inte verkar gilla Fiat.
Nja, skall jag vara ärlig så är det väl "Fiat och dess syskon Citroën och Renault" som jag inte gillar. Anledningen är den väldigt ålderdomliga instrumenteringen. Min "vanliga" bil är en Ford Galaxy, en ganska stor bil (den har upp till 8 riktiga sittplatser). Den har en 2-liters diesel på 179 hk och automatlåda. Körupplevelsen på den jämfört med min husbil (som står på Fiat och har 180 hk och manuell låda plus AL-KO chassi) är milsvidd. Kanske blir en Fiat med automatlåda "tillräckligt" bra, men fick jag välja skulle jag hellre köra t ex en Ford Nugget Plus som står på Ford Transit Custom och har samma motor som min vanliga bil. Frågan är bara om en Nugget Plus har tillräckligt med stuvutrymme för en Europaresa, och om den går att använda alls på vintern. Det har jag inte sett någon information om alls än så länge.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag har en pöösl roadcruiser 640 har också ensam i Portugal och Spanien två vintrar och min tjej har flugit ner till Malaga o sen hem från Alicante har lämnat bilen på flygplatsen träffade många svenskar i Portugal som umgås med nu också får se om man kan åka ut igen
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nja, skall jag vara ärlig så är det väl "Fiat och dess syskon Citroën och Renault" som jag inte gillar. Anledningen är den väldigt ålderdomliga instrumenteringen. Min "vanliga" bil är en Ford Galaxy, en ganska stor bil (den har upp till 8 riktiga sittplatser). Den har en 2-liters diesel på 179 hk och automatlåda. Körupplevelsen på den jämfört med min husbil (som står på Fiat och har 180 hk och manuell låda plus AL-KO chassi) är milsvidd. Kanske blir en Fiat med automatlåda "tillräckligt" bra, men fick jag välja skulle jag hellre köra t ex en Ford Nugget Plus som står på Ford Transit Custom och har samma motor som min vanliga bil. Frågan är bara om en Nugget Plus har tillräckligt med stuvutrymme för en Europaresa, och om den går att använda alls på vintern. Det har jag inte sett någon information om alls än så länge.
Tja efter som det sitter en 2,0 liter i galaxyn, så är det väl troligen en Peugot diesel där också! Så motorn är nog ingen skillnad mot den i en Jumper. För övrigt är Peugot duktiga på diesel & motorn är en beprövad spis om än utvecklad genom åren. Det är ju därför Ford tar sina diesel-motorer därifrån. Sen är det klart att en husbil av den typen du har idag är ett slagskepp i jämförelse med en MPV för det är ju vad Galaxy är & inte en transportbil även om den råkar ha skjutdörr.
 
Toppen