• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När blir motoroljan gammal?

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Förra säsongen åkte vi bara 300 mil med husbilen. Motorn servades i maj förra året enligt serviceschemat. Nu ska den snart få komma ut igen. Oljan byttes alltså för mindre än ett år sedan Och snurrat 300 mil. Finns det det någon kunnig som kan delge mig lite kunskap. Planen just nu är att serva igen inför säsongen. Som vi alltid gör inför en ny säsong. Men det kostar ju en del. När bli oljan gammal?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har många bilar med följden att några bilar går väldigt lite varje år. En av dessa (den går runt 300mil/år endast sommar) byter jag var 4:e år på. En annan har gått 100mil sedan köpet för 20år sedan, den har jag bytt en gång på och oljan som tappades ur var som ny...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte många som klarar kraven för Long life olja, bara typ, taxi ambulans, vissa brandbilar.
Man måste i princip alltid använda motorvärmare, inga körningar <10mil m.m.

enligt mej omöjligt att uppfylla kraven för en privatbilist, och därmed bortkastade pengar.

Husbilar lever ju ett speciellt liv, inte så många mil/år, däremot Max last, eller mer.
Därför byter en del av oss motorolja 1 gång/år.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som Olof G skriver, följ Fiats schema.
Sedan är det väl en viss fördel att byta på hösten innan vinterförvaringen de år man byter....
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Tack för svaren. Det får bli oljebyte till hösten. Surfade runt en del i motortidningar och det verkar som om motorolja är färskvara. Oavsett milantal.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Förr var standarden att byta olja en gång per år eller efter 1500 mil, efter det som först uppnåddes.
Med Long life olja ändrades detta.
Att byta olja och oljefilter kostar för mig runt 1000:- kr och jag tycker att det är värt att veta att oljan är fräsch.
Jag byter på hösten varje år innan jag ställer in bilen för vintern.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Olja å filter byter du lätt själv både på Fiat å Ford å kostar 299:- för 4 L på Biltema förr var det Castrol men i dag vet jag ej
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
På den tiden vi hade segelbåt var det bland båtägare regel att byta olja i motorn på hösten före torrsättning.
De motorerna hade inte många gångtimmar men det byttes olja ändå. I år blir det inte många mil med husbilen då vi ska ha en säsongsplats på en camping. I höstas gjordes stora servicen, kamrem och oljor och filter. Hur gör jag i höst återstår att se.
 
T

TineSheriff

Guest
Förra säsongen åkte vi bara 300 mil med husbilen. Motorn servades i maj förra året enligt serviceschemat. Nu ska den snart få komma ut igen. Oljan byttes alltså för mindre än ett år sedan Och snurrat 300 mil. Finns det det någon kunnig som kan delge mig lite kunskap. Planen just nu är att serva igen inför säsongen. Som vi alltid gör inför en ny säsong. Men det kostar ju en del. När bli oljan gammal?
Ta en titt på oljestickan, där ser du hur motorn mår. Oljan är ju till för att smörja, kyla, städa... slagg/ metall i motorn.
Är oljan fortfarande ljusbrun, så följ service bokens rek för oljebyte. Är oljan mer svart ( sotig) så skulle jag byta olja & givetvis oljefilter nu innan säsongen.
 
Toppen