• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som testat husbil på biltåg?

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej!

Undrar om det är någon som testat att ta husbilen på biltåg någon gång? Erfarenheter?
Tänkte ta tåget till ön Sylt i sommar och sedan färjan vidare till Römö.

azs_womo_urlaub__FocusFillWzE5MjAsNjg1LCJ5IiwyOThd.jpg
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Blir lite rädd när jag ser bilden i det första inlägget.

Takluckor o.dyl. är INTE konstruerade för att husvagnen/husbilen färdas baklänges i hög fart – vilket ju blir fallet om om fordonet "lastas fel" på ett biltåg.

Pålle
Med stängda takluckor känner jag mig inte så orolig - det är ju exakt samma sugkrafter oavsett färdriktning och det är ju inget snabbtåg direkt.
Ibland får man släppa sargen om man ska uppleva något här i livet.... ;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med stängda takluckor känner jag mig inte så orolig - det är ju exakt samma sugkrafter oavsett färdriktning och det är ju inget snabbtåg direkt.
Ibland får man släppa sargen om man ska uppleva något här i livet.... ;)
Personbilar är konstruerade för att färdas i 120kmh baklänges just för transporter,borde inte husbilar klara detta också .
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Personbilar är konstruerade för att färdas i 120kmh baklänges just för transporter,borde inte husbilar klara detta också .
Har svårt att tro att det är samma kriterier för en fyrkantig låda som åker baklänges (?)
Sedan är väl designen på lucka avsedd att framföras i framåtgående riktning? Eller jag kanske har fel
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Med stängda takluckor känner jag mig inte så orolig - det är ju exakt samma sugkrafter oavsett färdriktning och det är ju inget snabbtåg direkt.
Ibland får man släppa sargen om man ska uppleva något här i livet.... ;)

Det är i varje fall många som har haft problem med bortflugna takluckor på tåget till Sylt, där ju bilarna och husvagnarna transporterats baklänges.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det är i varje fall många som har haft problem med bortflugna takluckor på tåget till Sylt, där ju bilarna och husvagnarna transporterats baklänges.
Intressant - har du någon källa på detta och gäller det även stängda takluckor?

Jag har ju sett många biltransportbilar med splitter nya husbilar och husvagnar varav en del som varit lastade "i fel riktning" - hur resonera transportören här? Om det var ett vanligt problem borde de ju inte återkommande lasta husbilar/vagnar baklänges?

907613
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant - har du någon källa på detta och gäller det även stängda takluckor?

Jag har ju sett många biltransportbilar med splitter nya husbilar och husvagnar varav en del som varit lastade "i fel riktning" - hur resonera transportören här? Om det var ett vanligt problem borde de ju inte återkommande lasta husbilar/vagnar baklänges?

907613

Nej, källa får du söka själv, pröva tyska forum, där finns rätt mycket, men det har t.o.m. under viss tid varit stopp att transportera husvagnar och husbilar på tåget till Sylt p.g.a. detta problem. Hur dom gör nu vet jag inte, kanske kör dom bara rättvänt. Men inga luckor jag har sett är lämpligt
konstruerade för att köras i typ 100 Km/tim baklänges.
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Med stängda takluckor känner jag mig inte så orolig - det är ju exakt samma sugkrafter oavsett färdriktning och det är ju inget snabbtåg direkt.
Ibland får man släppa sargen om man ska uppleva något här i livet.... ;)
Försökte boka nåt biltåg till Italien, men fick svar att det var max 5,36m tillåtet.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Tittade på det för ett par år sedan men för personbil. Var väl kanske inte det billigaste sättet att färdas på! Men det vore ju smidigt att lasta i norra Tyskland och köra av typ Italien eller Frankrike! Å andra sidan så missar man ju det man inte sett på vägen ner då ;)
Men med dagens bränslepriser så kan ju det bli ett alternativ på sikt.
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Tittade på det för ett par år sedan men för personbil. Var väl kanske inte det billigaste sättet att färdas på! Men det vore ju smidigt att lasta i norra Tyskland och köra av typ Italien eller Frankrike! Å andra sidan så missar man ju det man inte sett på vägen ner då ;)
Men med dagens bränslepriser så kan ju det bli ett alternativ på sikt.
För min del tänkte jag ju titta på omgivningen på väg hem! Nu blir det ju båda vägarna, hade varit gott med ett biltåg till Italien!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, källa får du söka själv, pröva tyska forum, där finns rätt mycket, men det har t.o.m. under viss tid varit stopp att transportera husvagnar och husbilar på tåget till Sylt p.g.a. detta problem. Hur dom gör nu vet jag inte, kanske kör dom bara rättvänt. Men inga luckor jag har sett är lämpligt
konstruerade för att köras i typ 100 Km/tim baklänges.

Tex.... 100km/h är ungefär 27m/sec....
27m/sec är storm....
Vi är nog många som har stått med hb när det blåser storm... Och där kan vi inte välja om viden skall komma framifrån eller bakifrån....
Ändå känner jag ingen med hb som har förlorat ett stängt takfönster pga en storm..️
Nu vet jag inte hur länge man åker med tåget... Och enligt Ts så går ju tåget inte heller snabbt..(vad det nu är)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tex.... 100km/h är ungefär 27m/sec....
27m/sec är storm....
Vi är nog många som har stått med hb när det blåser storm... Och där kan vi inte välja om viden skall komma framifrån eller bakifrån....
Ändå känner jag ingen med hb som har förlorat ett stängt takfönster pga en storm..️
Nu vet jag inte hur länge man åker med tåget... Och enligt Ts så går ju tåget inte heller snabbt..(vad det nu är)

Fakta är att det har varit problem, men pröva gärna, kan ju kosta en lucka för ett antal tusen i värsta fall. Jag vet bara att om jag skall besöka Sylt
kommer aldrig min bil att åka baklänges på tåget, det finns ju färja från Römö, då får man ju en trevlig båttur också.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fakta är att det har varit problem, men pröva gärna, kan ju kosta en lucka för ett antal tusen i värsta fall. Jag vet bara att om jag skall besöka Sylt
kommer aldrig min bil att åka baklänges på tåget, det finns ju färja från Römö, då får man ju en trevlig båttur också.

Men är det inte så... (du har ju varit med länge).. Har vi inte underlaget på varför takluckorna har blåst av... Då kan vi ju bara gissa varför luckorna har blåst av.
.... Och fakta brukar du ju fråga efter.... Eller hur :rolleyes: :bye:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men är det inte så... (du har ju varit med länge).. Har vi inte underlaget på varför takluckorna har blåst av... Då kan vi ju bara gissa varför luckorna har blåst av.
.... Och fakta brukar du ju fråga efter.... Eller hur :rolleyes: :bye:

Fakta är att de har blåst av när de har körts på tåget ut till Sylt, baklänges, vad mer behövs.
 
Toppen