• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ett problem som inte tas upp vid laddning av litium är överhettning av generator,om man kopplar laddkablar direkt från startbatteriet och får ut 80-100A kontinuerligt så är risken stor för överhettning av generatorn,speciellt om man kör på lågt varvtal.

Nu citerar jag en annan person som är väldigt duktig på detta

Mja, till att börja med så kör de med en 70A generator och tar ändå ut nära 80A ... Inte ens personbilar idag har så klen generator, 90-120A är standard, ibland större. I Fiat Ducato brukar det börja runt 150A och större modeller finns som option, samma hos t.ex MB eller Iveco.
Men visst, en DC/DC konverter kan både höja laddströmmen in till bodelsbatteriet och begränsa strömmen i övre regionen om detta skulle behövas. Dessa säljs som s.k. laddboosters.
Notera att även blybatterier, speciellt om man kanske har dubbla eller lite större batterier, kan dra hög laddström, t.ex 60-80A om så skulle erbjudas...
Bänktestet är intressant i sig men ändå inte riktigt relevant. I realiteten jobbar generatorn mot bilens startbatteri, detta funkar även som buffert till laddströmmen som skickas in till bodelsbatteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu citerar jag en annan person som är väldigt duktig på detta

Mja, till att börja med så kör de med en 70A generator och tar ändå ut nära 80A ... Inte ens personbilar idag har så klen generator, 90-120A är standard, ibland större. I Fiat Ducato brukar det börja runt 150A och större modeller finns som option, samma hos t.ex MB eller Iveco.
Men visst, en DC/DC konverter kan både höja laddströmmen in till bodelsbatteriet och begränsa strömmen i övre regionen om detta skulle behövas. Dessa säljs som s.k. laddboosters.
Notera att även blybatterier, speciellt om man kanske har dubbla eller lite större batterier, kan dra hög laddström, t.ex 60-80A om så skulle erbjudas...
Bänktestet är intressant i sig men ändå inte riktigt relevant. I realiteten jobbar generatorn mot bilens startbatteri, detta funkar även som buffert till laddströmmen som skickas in till bodelsbatteriet.
Nu tänkte jag inte på laddboosters,utan om du kopplar direkt från starbatteri/generator till ditt tomma litiumbatteri,kan bli väldigt höga laddströmmar under ganska lång tid,snabb laddning anges ofta som stor fördel med litum.
Använder man enbart en laddbooster blir strömmen betydligt lägre.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu tänkte jag inte på laddboosters,utan om du kopplar direkt från starbatteri/generator till ditt tomma litiumbatteri,kan bli väldigt höga laddströmmar under ganska lång tid,snabb laddning anges ofta som stor fördel med litum.
Använder man enbart en laddbooster blir strömmen betydligt lägre.

Jag bara kopierade texten rakt av. Det är vad han skrev om denna video.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Rörande snabb laddning oavsett typ av batteri så är det något som man måste hålla koll på, ju högre laddström desto hårda påfrestning på batteriet, samma sak gäller urladdning såklart. Dvs man ska inte ladda snabbare än man behöver och absolut inte med fler A än batteriets celler klarar av vilket också betyder att i takt med att celler blir dåliga och "dör" så måste man minska strömmen med motsvarande åt båda hållen.

tex om 10% av cellerna är döda så måste man minska uttaget och laddströmmen med 10%.

Detta är tex i bilar något man maskerar genom att ej använda mer än tex 80-90% av batterierna, de resterande % är avsedda att vara "reserv" för att kunna klara garantiåtaganden.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Gud vilken intressant tråd att läsa. Nu är den ju 2/3 år gammal och tekniken har gått framåt betydligt. Jag är ju ny på forumet men inte på LiFePo4 teknik. LiFePo4 är sanslöst överlägset PbSO4 (Bly syra batterier) Lite som jag läst här är att en stor inverter inte funkar men det är ju helgalet, speciellt om du bygger egna batterier (vilket jag gör) Bodelen klarar sig med en liten BMS, det är sällan du tar ut mera än 60 amp i bodelen 12x60=720 Watt. Då kan du köra med de billigaste BMSer som finns om du kopplar invertern direkt på batteriet, naturligtvis så sätter du en 200 Amp säkring mellan batteri och inverter och då är det inga problem att dra ut 2400W ur batteriet. Har du en smart BMS på låt säga 200 Amp så kan du ju koppla inverter till den utan problem. Du kan även ge starthjälp utan problem från LiFePo4 utan problem så länge du inte blandar in BMSen i det. Det kräver ju att du bygger ditt eget batteri men det är ju inte heller ngn raketvetenskap.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu har äntligen priserna kommit ned, guldrushen är över för säljarna och man kan köpa kompletta batterier för under 7000 iofs mycket pengar men jämfört med de galnapriserna förut som är det nästan gratis :)

tex
BATTERI NORDMAX 80AH LITIUM DUAL
Ett bättre alternativ kanske?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ett bättre alternativ kanske?
Kanske men jag är mycket mer bekväm med stormarknader map ev trassel, vad menar du skulle vara fördelen med denna?

Om det är fler Ah så finns det också en variant
BATTERI NORDMAX 110AH LITIUM DUAL
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kanske men jag är mycket mer bekväm med stormarknader map ev trassel, vad menar du skulle vara fördelen med denna?

Om det är fler Ah så finns det också en variant
BATTERI NORDMAX 110AH LITIUM DUAL
BMS på det batteri du länkat verkar lite fel,bryter vid 8V,samt +85 grader, jag skulle fortfarande välja ett annat,men priserna verka vara på väg ner ,så fler val kommer säkert.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den som är mycket kunnig på lithiumteknologin och vet hur utrustningen i husbilen fungerar och hur den eventuellt behöver anpassas/kompletteras när ett lithiumbatteri installeras kan nog köpa batteriet var som helst. Men den som är mindre kunnig bör nog vända sig till en leverantör som kan ge svar på vilka eventuella ändringar/kompletteringar som behöver göras med hänsyn till den utrustning som finns i bilen.

Exempel på frågor som dyker upp och kräver svar är
- kan jag bara byta ut mitt befintliga agm/gelbatteri?
- fungerar nuvarande ebl med lithiumbatterier?Om ja, vilken inställning skall jag välja?
- kan jag använda min nuvarande solcellsregulator?
- behöver jag komplettera med en dc/dc-laddare för att laddningen under körning skall fungera?
-
-
För att få svar på dessa frågor behövs en leverantör som förutom kunskap om det sålda batteriet även kan övrig elektrisk kringutrustning som finns i en husbil.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?


Årets stora nyhet!


En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!

Jag har inte hört eller läst något negativt om Sunlux drop-in LFP-batterier.

Här Litiumjonbatteri – Wikipedia kan du läsa lite om de olika Lithiumbatterier som förekommer, i husbil/båt används uteslutande LiFePO4 = LitiumJärnfosfat.

Ja det stämmer ifall du inte djupurladdar ett blybatteri mer än till 50%, djupare urladdning kan ge bestående skador på ett blybatteri, men det är krångligare än bara Ah, det är mer relevant att räkna på hur många Wh ett batteri kan leverera.

Törs man prova att handla på amazon.se så kan man säkert hitta fynd billigare Amazon.se : litiumbatterier 12v 100ah

Du kan även söka direkt här på HBK, finns många trådar om drop-in Lithiumbatterier.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Nu har äntligen priserna kommit ned, guldrushen är över för säljarna och man kan köpa kompletta batterier för under 7000 iofs mycket pengar men jämfört med de galnapriserna förut som är det nästan gratis :)

tex
BATTERI NORDMAX 80AH LITIUM DUAL
Min Powerbox går varm varje dag nu i två år jag bor permanent i Husbil.
Köp denna istället hela 96ah och Android Appen är jättebra .
LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah – Sunlux® Powerbox
Jag har detta batteri sen 24 månader. Nu kört 767 cykler(uppladdningar) och den har typ 2000-3000 kvar.

De har riktigt bra kundservice. Efter en månad så slutade MBS's Bluetooth att fungera och då fick jag ett nytt batteri frakt(2x500kr) betalade dom
Jag betalade 9500 för batteriet då 2018.

Powerbox är bra. 96ah motsvarar mer än 3-400ah vanliga bly batterier. Man kan egentligen inte jämföra därför att bly batterier inte är batterier det är ett skämt.

När det är 5% kvar i batteriet så kan jag köra dammsugaren i några minuter(2500wat 230V inverter)prova göra det med ett bly batteri :D :D
 

Bilagor

  • Screenshot_20211103-203136_Sunlux.jpg
    Screenshot_20211103-203136_Sunlux.jpg
    293,4 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20211103-203132_Sunlux.jpg
    Screenshot_20211103-203132_Sunlux.jpg
    242 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min Powerbox går varm varje dag nu i två år jag bor permanent i Husbil.
Köp denna istället hela 96ah och Android Appen är jättebra .
LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah – Sunlux® Powerbox
Jag har detta batteri sen 24 månader. Nu kört 767 cykler(uppladdningar) och den har typ 2000-3000 kvar.

De har riktigt bra kundservice. Efter en månad så slutade MBS's Bluetooth att fungera och då fick jag ett nytt batteri frakt(2x500kr) betalade dom
Jag betalade 11.000 för batteriet då 2018.

Powerbox är bra. 96ah motsvarar mer än 3-400ah vanliga bly batterier. Man kan egentligen inte jämföra därför att bly batterier inte är batterier det är ett skämt.

När det är 5% kvar i batteriet så kan jag köra dammsugaren i några minuter(2500wat 230V inverter)prova göra det med ett bly batteri :D :D
Du skriver b l a.... Powerbox är bra. 96ah motsvarar mer än 3-400Ah....
Har du underlag för ditt påstående?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Min Powerbox går varm varje dag nu i två år jag bor permanent i Husbil.
Köp denna istället hela 96ah och Android Appen är jättebra .
LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah – Sunlux® Powerbox
Jag har detta batteri sen 24 månader. Nu kört 767 cykler(uppladdningar) och den har typ 2000-3000 kvar.

De har riktigt bra kundservice. Efter en månad så slutade MBS's Bluetooth att fungera och då fick jag ett nytt batteri frakt(2x500kr) betalade dom
Jag betalade 11.000 för batteriet då 2018.

Powerbox är bra. 96ah motsvarar mer än 3-400ah vanliga bly batterier. Man kan egentligen inte jämföra därför att bly batterier inte är batterier det är ett skämt.

När det är 5% kvar i batteriet så kan jag köra dammsugaren i några minuter(2500wat 230V inverter)prova göra det med ett bly batteri :D :D
Intressant att höra argumentationen för varför Sunlux skulle vara bättre?

Hur anser du att denna står sig mot Sunlux?
LITIUMBATTERI MARIN S110/DUAL
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Du skriver b l a.... Powerbox är bra. 96ah motsvarar mer än 3-400Ah....
Har du underlag för ditt påstående?
Det finns mycket om detta det är bara att google tror jag. Jag är inte så teknisk utan har egen erfarenhet bara och talar från den utgångspunkten
Följande tabell kan vara till vägledning
Ja jag upplever nu med Powerbox att jag nu har 4st 100am bly batterier faktiskt så mycket power är det
Jag har haft bly batterier i många år och bytet till Powerbox är helt galet vilken skillnad det är. Nu har jag ström alltid och jag vet hur mycket ström jag har.
Ett bly batteri kan man ju inte med säkerhet säga hur mycket ström som finns och inte heller kan man veta när det är fulladdat.

Läs Powerbox beskrivning längre ner på sidan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns mycket om detta det är bara att google tror jag. Jag är inte så teknisk utan har egen erfarenhet bara och talar från den utgångspunkten
Följande tabell kan vara till vägledning

Jag har haft bly batterier i många år och bytet till Powerbox är helt galet vilken skillnad det är. Nu har jag ström alltid och jag vet hur mycket ström
jag har också. Ett bly batteri kan man ju inte med säkerhet säga hur mycket ström som finns och inte heller kan man veta när det är fulladdat.

Varför skulle man inte veta hur mycket ström som är kvar, eller när ett blybatteri är fulladdat?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Den som är mycket kunnig på lithiumteknologin och vet hur utrustningen i husbilen fungerar och hur den eventuellt behöver anpassas/kompletteras när ett lithiumbatteri installeras kan nog köpa batteriet var som helst. Men den som är mindre kunnig bör nog vända sig till en leverantör som kan ge svar på vilka eventuella ändringar/kompletteringar som behöver göras med hänsyn till den utrustning som finns i bilen.

Exempel på frågor som dyker upp och kräver svar är
- kan jag bara byta ut mitt befintliga agm/gelbatteri?
- fungerar nuvarande ebl med lithiumbatterier?Om ja, vilken inställning skall jag välja?
- kan jag använda min nuvarande solcellsregulator?
- behöver jag komplettera med en dc/dc-laddare för att laddningen under körning skall fungera?
-
-
För att få svar på dessa frågor behövs en leverantör som förutom kunskap om det sålda batteriet även kan övrig elektrisk kringutrustning som finns i en husbil.

Kjell
Båtägare har inte fullt så mycket åsikter som husbilsägare är min erfarenhet och det ser jag som en stor fördel :)

Du nog vara lugn för att funkar det i en båt funkar det i en husbil, om sedan någon säljare babblar på om något är ingen garanti för att det han säger är rätt eller fel eller att han garanterar något. För att få ett fullt integrerat Li eller bly system krävs det mer än en nasare, dessa typer av batterier är dropin och kan inte mäta sig med proffssystem(tex en mobil eller ett backupsystem) men då pratar vi helt andra pengar.
 
Toppen