• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musproblem

Bengt-Anders

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
21856
Medlemskap
2024
Jag hade i höstas problem med att möss kom in både lastutrymme och bodel där jag fångade 5 st. med traditionella musfällor.
Efter inställning och 20cm plåtar runt däcken fångades bara en mus under första veckan efter inställning. Det kan innebära att musen redan fanns i bilen vid inställningen.

Ni som har varit befriade från möss i vinter kan väl ge oss övriga era bästa tips hur ni lyckat få musfritt.
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Jag har tillgång till eluttag och har köpt en musskrämma som jag sätter i en skarvsladd och lägger mitt under bilen mellan hjulaxlarna
har klarat mig i 12 år. Finns väl i dom flesta El affärer.

// Gösta
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
har du bilen utomhus eller inomhus ? har du värme på utomhus ? vi brukar sätta in par skålar med ättika det gillar de inte ! klarat oss än så länge ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag satte upp flera fällor runt bilen i höstas,tog ganska många under några veckor verkar som jag tömt reviret på möss, efter det endast enstaka möss i vinter.
Har ingen värme i bilen eller något ätbart kvar i den, enris, elektriska skrämmare osv. har jag provat det fungera inte.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tog ut bilen förra veckan. I år klarade vi oss, inga mössbesök.
Vi städade ut ordentligt innan vi ställde in, inkl ingen grill kvar i bilen.
Det var den som troligen lockade då vi fick besök. Massor med lort i grillen som stod i garaget, Inget för vara kvar i bilen som mössen kan lukta sig till.

Vi la även enris runt alla hjulen, tror på detta utan att jag kan bevisa.
Teorin är att mössen inte kan klättra igenom denna nåldyna, samt inte vågar hoppa över.....
 

GranDad

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30284
Medlemskap
2025
Har bilen inomhus i kallgarage, där det bevisligen finns möss, men har hittills inte haft besök inne i bilen. Har viss värme på i bilen. Gjorde följande i höstas: Lade ut enris runt alla hjulen, monterade en el-skrämmare ställd på högkant, sprayade med pepparmyntsolja runt dörrar, lister etc, samt ställde ut ättika i bilen vid några tillfällen. Ättikan dunstar dock relativt snabbt. Varför mössen hållit sig borta kan man dock inte säkert veta.//mvh Göran
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Pepparmyntolja från apoteket, droppar på tepåsar pepparmynt te från ica. allt ätbart inklusive stearinljus mm, hemtaget.
inga möss på 3 år. grannarna på parkeringen som lockar med fällor får förståss besök.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Halvintegrerade med Fiat som bas har ventilation i B-stolparna under säkerhetsrullarna
Tätar man där har man löst problemet
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur tätar man? Utifrån under eller tar man bort plastkåpan inne i husbilen vid rullen?

Min HB är en Fiat 2001
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
vitlök överallt , luktar lite men en helg med öppen dörr så är doften borta , går bra att sätta löken på kolonin , nya goda lökar till hösten
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Vi har en Hobby 2014 i golvet finns en lucka där avloppsslangarna försvinner ner till grå vattentanken.Under denna lucka är det fritt tillträde
in i undergolvet. Tätade alla små springor med en typ av stålull. Sedan dess inga nya möss i bilen.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Haha alla har sina egna små knep...
Jag tror på enris runt hjulen, det är väl på hjulen som dom små rackarna tar sig upp.
Låga tömningsslangar måste också skyddas
Det viktiga är att man gör något, dom små djur kan förstöra för stora kostnader
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om man gör något och sedan inte får möss tänker man ju gärna att det man gjorde hade effekt. Hade man problem innan så kanske det stämmer. Annars får man nöja sig med att tro. Förutom att tömma bilen på ätbart och inte ha värme i den har vi inte gjort någonting alls och det har också funkat mot möss i husbilen i 12 år. Ta i trä...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har tagit 3 möss i fällor denna vinter i mitt varmgarage, dock ingen i husbilen, har inte tömt husbilen på ev. godsaker.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har heller aldrig gjort något speciellt och har aldrig haft möss vad jag vet eller kan minnas. Verkar onekligen vara ett vinnande koncept.
Om nån vill ha tips eller har frågor om vad jag inte gör så fråga på :D

Möjligen kan faktumet att 3 av mina grannar har katt bidragit. Nackdelen är att katterna verkar ha enats om att just vår gräsmatta är kvarterets absolut bästa kattlåda. censored.gif
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förra året tog vi 12-15 möss i olika fällor i sommarstugan.
Under denna vinter blev det en.
Frågade en gubbe på Anticimex som hade en förklaring: vissa år är det extremt mycket möss, förra vintern var ett sådant är denna vinter inte.
Så hade man möss inne förra vintern och ändrade taktik till denna vinter så är det inte säkert att minskningen beror på taktiken....
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Jag hade i höstas problem med att möss kom in både lastutrymme och bodel där jag fångade 5 st. med traditionella musfällor.
Efter inställning och 20cm plåtar runt däcken fångades bara en mus under första veckan efter inställning. Det kan innebära att musen redan fanns i bilen vid inställningen.

Ni som har varit befriade från möss i vinter kan väl ge oss övriga era bästa tips hur ni lyckat få musfritt.
Har haft husbilar i kallgarage i 30 år aldrig en mus har alltid satt rostfritt när över alla öppningar Ska typbesikta vårat åttonde bygge Glad påsk
 
Toppen