• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Murkna däck

F

F.d. 54670

Guest
Yttersta lagret på vänster bak, lossnade under färd på motorväg och slog sönder toalettanken.
Det började dundra och jag trodde först att det var toatanken som lossnat, men när jag stannade såg jag att däcket var avskalat.
Någon som vet om det går att få tag på en ny tank?
Det är en sådan som man kan ta loss och tömma.
Arca Europa 92 från 1989, Peugeot J5.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Du kan sikkert få en ny tank, men først så gælder det at finde ud af hvilken tank.

Det findes flere fabrikater, og dernæst findes der flere forskellige modeller.

Det vil være bedst, om du et eller andet sted kan læse på den tank som er itu, hvilken model du leder efter, så kan du helt sikkert få hjælp her på forummet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Av beskrivningen av händelseförloppet att döma, satt den skadade tanken undertill på bilen.

Enligt mina uppgifter använde Arca år 1989 två typer av toalett:

a) En kassettoalett av egen konstruktion. (Användes enbart i modellserien Europa -92.)

b) En fast spoltoalett av fabrikat Ecosan. (Användes i övriga modellserier.

Att få tag i en originaltank torde vara mycket svårt, såvida inte någon skrotare någon stans i Europa har sparat en sådan.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
1989 var första året som Arca importerades till Sverige.

1991 hade den egenkonstruerade kassettoan ersatts av en Thetford-toa.

Under den aktuella perioden såldes ytterst få Arca-bilar i Sverige. Chansen att hitta en tank i Sverige torde därför vara minimal..

Pålle
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det finns en vagnskadeförsäkring så ska det väl gå att göra anspråk på den. Om man inte lyckas få tag på en begagnad stank är ju ombygge med ny toalett enda alternativet & detta kan bli kostbart.
Med tanke på hur fragila husbilar är så är helförsäkring att föredra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Beroende på typ av plast i tanken och skadans omfattning, går det att svetslaga tanken.

Ta med tanken (väl rengjord invändigt :msn_thumbup:) till en karosseriverkstad, dom kan svetsa plast.
 
F

F.d. 54670

Guest
Borde haft helförsäkring!
Tack för alla tips!
Jag ska prova att laga den med svets!
 
Toppen