• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
Någon som använt sig av BSR Motoropptimering och som har något positivt eller negativt att säga om den eller företaget ?
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Mycket finns skrivet om detta i denna tråd :
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Har BSR optimering på husbilen (Fiat 2.3) nu och har haft på flera personbilar tidigare. Har bara positiva erfarenheter. Bra att det går att avinstallera och uppdatera.
Bra att du skriver " Någon som har erfarenhet av" annars kommer det snart mycket åsikter från andra.:)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag satte i kitet från KCR till vår 150hk 2.3Multijet, "automat". Det blev en avsevärd förbättring vad gäller kördynamik och komfort. Det gjorde dock inget på bränsleförbrukningen utan den höll sig konstant på 1L/mil i genomsnitt. Jag tror inte det är någon skillnad på de olika fabrikat av "trimkiten" då de fungerar på samma sätt. AS Optimering gör det på ett annat sätt...har jag för mig...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.910
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som använt sig av BSR Motoropptimering och som har något positivt eller negativt att säga om den eller företaget ?
Vi har 10% rabatt på deras ordinarie priser om uppgifterna under ”förmåner” stämmer. Installerade BSR för ca 3 år sedan på en Fiat 2,3 130 hk. På landsväg behöver jag sällan växla ner från 6:e växeln även om det lutar lite uppför.
Efter motoroptimeringen har jag 164 hk. Kör lugnt, normalt mellan 80-90 km/tim, med en bränsleförbrukning enligt mätaren på 0,8-0,9 l/mil. Även om jag gasar på lite till mellan 90-100 så ligger jag aldrig över 0,9 l/mil. Kör 1000-1200 mil/år och bilen har nu gått ca 7000 mil.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har bsr i mina båda Saab 9-5.
Ena ökad från 150hk till 220hk den andra från 150 till 285hk och e85 konverterad.
Mycket bra support och bilarna har inte krånglat alls, inte ens den e85 konverterade.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Hur är det med nya 9växlade lådan?
Min 140h Euro6 skulle enligt deras hemsida få ca 200h och rätt mycket mera vrid. Vilket så klart låter lockande
Dock är det bara på 180h modellen som det finns ett val för den växellådan.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Påverkar det robotlådan? när jag kollade med Fiat avrådde dom bestämt då man ansåg att växellådan inte skulle klara det. Någon som vet??
Vad man ska se upp med vid trimning är momentet. Lådan klarar max 400 Nm enl. Fiat och vissa "optimeringar" ger mer. Det är ingen skillnad på robotlådan och den manuella i detta avseende.
Det är väldigt svårt att få ut mer än 178 hk med denna begränsning.
Den nya 9-växlade automatlådan klarar lite mer moment, 450 Nm tror jag att jag läste någonstans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad man ska se upp med vid trimning är momentet. Lådan klarar max 400 Nm enl. Fiat och vissa "optimeringar" ger mer. Det är ingen skillnad på robotlådan och den manuella i detta avseende.
Det är väldigt svårt att få ut mer än 178 hk med denna begränsning.
Den nya 9-växlade automatlådan klarar lite mer moment, 450 Nm tror jag att jag läste någonstans
Vridmoment och effekt följs inte åt, vid max effekt ligger vridmoment klart lägre än max, så du får ut drygt 200hkPower-Plot-x480y540-660-366525731.png
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Avråder bestämt att använda trimboxar då växellåda samt drivaxlar inte är utprovade med ett högre vridmoment.
Våra bilar är även tunga som standard, vilket ger en ökad belastning på kugg
Att lägga på ytterligare ca 50Nm kommer ge en kortare livslängd
Även motorn tar stryk, inte så roligt om du får ett läckage i topplockspackningen på grund av ett högre cylindertryck
 
Toppen