• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Motorluckan öppnas ej

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hej..har problem, behöver Er hjälp, motorluckan går ej öppna på min dethleffs helintegrerad bil.
Handtaget släpper inte spärren som håller luckan, har tryckt till hårt flera gånger, hjälper ej
Vad ska göra ..Hälsar o frågar Ronnie smith
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Tack Pelle, Tack Kenneth..ja bilen står ute, har också tänkt på att vaijer eller låshaken kan vara frusen. Har värmt med hårtork, hjälpte inte. Ska prova när det blir plusgrader här i skåne.
Många tack för råd..
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
KAN vara att wiren hoppat ur sitt låsläge uppe vid huvlåset. Det som händer då är att höljet "följer med" då du försöker öppna. Kommer du åt och dra i den underifrån?
Detta händer lätt på min Hymer integrerade i samband med att man gjort något inne i motorutrymmet.
Lycka till/ Roy
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Detta hände mig också på min helintegrerade Dethleffs. Till råga på allt hände det på besiktningen!
Jag fick åka hem och var tvungen att komma tillbaka för återbesiktning!
Jag hade tur och fick upp luckan till sist efter en hel del dragande i spaken. Felet berodde på att
låsmekanismen var osmord och hade oxiderat och kärvade. Den sitter ju rätt så utsatt för fukt där framme.
Efter att ha smort upp mekanismen så gick den lätt igen. Numera smörjer jag mekanismen och
även vajern då och då.

Det är ju problem att smörja om man inte först får upp luckan. Möjligen kan man försöka komma åt
mekanismen underifrån om man kan lyckas förlänga oljekannan med en slang (på en käpp), eller
kanske man kan pilla in en liten slang i överkanten på luckan? Lycka till!
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
På min bil som är en Dethleffs Globebus från 2012 öppnas motorluckan utåt-neråt. Låsmekanismen
sitter i mitten på luckan. Jag har för mig att mekanismen sitter i överkant, men luckan är ju inte så hög
så den kanske sitter i mitten. Man kan se mekanismen om man tittar underifrån.
Men det kan nog vara olika på olika modeller av Dethleffs.

Framifran2.jpg

Jag har just varit ute och försökt öppna luckan, men den verkar ha frusit fast. Det var även problem med
att komma in i bilen. Först hade dragkedjan på husbilsöverdraget frusit och sedan hade bodelsdörren
också frusit fast. Jag fick värma med en värmepistol. Husbilsöverdraget har frusit fast i vindrutan också,
så jag får vänta på töväder innan jag kan kolla luckan.

Du kanske har samma problem där nere i Skåne? Du kanske kan prova att stoppa in en kupevärmare
under bilen, rikta värmen uppåt och låta den gå en stund?
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Service bokad redan, hos min Fiat verkstad i Finja.
Har haft problem några gånger med huven,
har smort och kollat noga, säkert enkelt
fixa felet.Bara irriterande inte kunna öppna en huv...tack alla för idéer
 
Toppen