• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Motor sprängskiss

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Hej!
jag letar efter en sprängskiss på motorn, Fiat ducat flak/chassi 2000. Skall bla ställa in trycket på spridarna och skulle då vilja veta vilket tryck, även hur hårt topplocket skall spännas och i vilken ordning?
är det någon här som kan hjälpa mig med detta
Mvh
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har en tidigare version av den bok som Håkan har. I den finns 1,9 l dieseln med (D9B).
Topplocks bultarna ska först dras med 70 nm sedan +180 grader. Man börjar med de två i mitten sen de två tillvänster, sen de två till höger och vänster i en cirkel tills man dragit alla tio.
Insprutningtrycket 125 +-5 bar för Roto.diesel och 130 +- 5 bar för Bosch. Tydligen olika fabrikat beroende av årsmodell.
 

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Inte ens det, 51Kw (71 PS) vid 4600/min, enligt min bok. D9B alltså.
Kreos,90 hk ? det låter ju som jag data till fel motor??
Så står det i papperna 66kw 90hp begriper ni själva att en bil som väger ca 3ton inte äns kommer över 60km om där är 50hp? detta behöver man inte vara en professor för att förstå. Slå nu upp först innan ni förolämpar tack! ROK05A
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.686
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så står det i papperna 66kw 90hp begriper ni själva att en bil som väger ca 3ton inte äns kommer över 60km om där är 50hp? detta behöver man inte vara en professor för att förstå. Slå nu upp först innan ni förolämpar tack! ROK05A

Det är väl ingen som har skrivit 50Hk, men däremot 50Kw! Däremot verkar det ha funnits en PSA (Peugeot/Citroen) motor
på 1,905cc och 90Hk, PSA DYH heter den tydligen, fanns i sådant fall i Ducato Typ 230 bara under åren 00-01.
Det verkar som att det är uppgifter till den motorn du behöver söka efter.
 

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Det är väl ingen som har skrivit 50Hk, men däremot 50Kw! Däremot verkar det ha funnits en PSA (Peugeot/Citroen) motor
på 1,905cc och 90Hk, PSA DYH heter den tydligen, fanns i sådant fall i Ducato Typ 230 bara under åren 00-01.
Det verkar som att det är uppgifter till den motorn du behöver söka efter.
jag får nog snällt dra fram motornummret och se vad det är för motor för att komma vidare.
bilen kommer från början från Finland så all dokumentation är på finska men inget om motorn.

Motorn går som en gammal Polsk lastbil ( förlåt alla Polacker) svårstartad och rycker så grannarna skippar efter andan. Så där är lite jobb som sagt. Nu är jag är behov av en verkstadshandbok som exp talar om trycket på pump+spridare osv. Där av att jag bla frågar här om någon vet något om detta eller Rent av har en bok till mig?
 

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Jag har en tidigare version av den bok som Håkan har. I den finns 1,9 l dieseln med (D9B).
Topplocks bultarna ska först dras med 70 nm sedan +180 grader. Man börjar med de två i mitten sen de två tillvänster, sen de två till höger och vänster i en cirkel tills man dragit alla tio.
Insprutningtrycket 125 +-5 bar för Roto.diesel och 130 +- 5 bar för Bosch. Tydligen olika fabrikat beroende av årsmodell.
Super är gjort och funkar tack så väldigt mycket för detta! Insprutningen får jag göra nästa helg har lovat att fixa kompisen spridare plus pump först. Men ett stort tack för detta
 
Toppen