• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor oljenivå

Med avseende på oljesticka.
Folk kollar inte oljan = motorn rasar pga oljebrist.
Om folk kollar oljan, dom klarar inte av detta utan överfyller = blåsta packningar = oljeläck = oljebrist = motorn rasar.

Oljesticka är suveränt OM man har kompetensen och tålamodet att använda denna.
Det är inte så enkelt som man kan tro att göra rätt, det tar tid att mäta rätt.

En gissning är att fler motorer har rasat på grund av oljebrist (med oljesticka i motorn som inte används) än strulande nivåmätare.

Fiat Ducato Motortyp2184 ccm 2022
Fyllde på med 200ml motorolja 20230924 21117km och körde därefter cirka tio mil med några start och stopp. Hade klickat upp mätaren så den visades hela tiden, ingen förändring den dagen. Körde sedan den 20230927 21459km (34mil) och klickade upp mätaren, och då hade den ändrat sig. Den är riktigt lurig. Den är inte trasig, den är så.
Men nu vet jag i alla fall att där är 100ml mellan strecken.
Olja 1.webpOlja 2.webp

Varför läser man bruksanvisningen efteråt? Hur som helst så i detta fallet har det ingen betydelse då den inte stämmer med deras tydliga anvisning i bild 3. Jag har aldrig varit under min nivån. Inträder det så dyker det upp en ny meny (bild 162) som kanske är lättare att följa vid fyllning.
olja 1.webpolaj 2.webpolja 3.webp

Det är riktigt dumt att inte ha en oljesticka, i synnerhet i kombination att elektroniken segar. Hämtade bilen efter service och är tvärsäker på att man fyllt på i rätt mängd. När jag klickar fram via menyer så väljer jag att ha oljevisaren uppe hela tiden medans jag kör. Den visar ett streck över min nivån. Helt plötsligt ändrar den sig till max, då har jag kört 18 mil!
Mitt bästa tips är att fyll endast 200ml och kör många mil för att se reaktionen innan ni fyller på mer.
oljenivå efter service.webp

Var det inte en tid som man hade en sensor på själva oljestickan?
Dvs då hade man både sticka och någon form av mätning, eller om det bara var larm för låg nivå?

Roysan

Tillbaka
Toppen