• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor oljenivå

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej, jag har en Fiat Ducati 2,2 tror jag att det är, årsmodell 2022 den har ingen oljesticka utan det mäts tydligen digitalt min har lagt av är det dyrt att byta den någon som vet bor söder Gbg
 
Hej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
 

Bilagor

  • IMG_1218.webp
    IMG_1218.webp
    41,2 KB · Visningar: 36
Hej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
Har kollat på Mekster där ligger priset på ca 350-450 kr, har även kollat på youtube där sätter dom undertryck i motorn med en industridamsugare, vilket enligt filmen gör att man hinner byta utan att spilla ut oljan i motorn
 
Hej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
Hej igen, undrar om det finns någon typ av ombyggnads sats för att få dit en hederlig oljesticka, tror att dom redan har gått ifrån den hel digitala oljemätaren redan, men jag kan ha fel
 
Hej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
För vetskap, du har rätt den koster det du säger jag kollade på fel sak
 
Efter service där det fylldes på den mängd som det skulle så står den fortfarande på den lägsta graderingen, felet kom strax innan service den gick från tre fjärdelar till min.
Ok. Du har säkert koll på det men det som är lite lurigt med Fiats nivågivare är att det är flera premisser som ska uppfyllas för att rätt nivå ska visas. Bland annat ska motorn vara uppe i rätt temperatur, du ska stå plant samt gå på tomgång i fem minuter (har jag för mig).

En riktig idiotlösning. Om du misstänker att du har låg oljenivå så är att stå på tomgångmed varm motor i fem minuter det sista du vill göra.... Allt var inte bättre förr, men oljestickan är verkligen saknad.
 
Efter service där det fylldes på den mängd som det skulle så står den fortfarande på den lägsta graderingen, felet kom strax innan service den gick från tre fjärdelar till min.
Hej. den är troliktvis inte sönder, en gång körde jag 15 mil utan att den ändrade sig det skedde
först när jag stannat och stod plant och på tomgång
 
Stot tröghet i dessa mätare. Minsta lutning så kan den visa min för att nästa gång visa max. Har tacksamt både sticka och mätare.

Ofta bra att vänta 30 min med den elektroniska läsaren. Även om instruktionerna säger kortare tid...
 
Dom flesta nya fossilbilar saknar oljesticka,jag har 3 bilar utan sticka inga problem,vid service fylls olja fullt, moderna bil drar inte olja, brukar titta på mätaren efter 500 mil kanske ,fyller sällan eller aldrig olja mellan servicearna .
Men visst ska mätaren fungera,men oljesticka är på utdöende
 
Men det kan ju finnas mer eller mindra bra system. Fiats system har uppenbarligen inte varit bra eftersom det skrivs om överfyllningar mm som inte upptäcks i tid. Och Fiat själv har tydligen också reagerat eftersom de infört oljesticka igen fr o m 2025.
 
Felet kan ju vara ngt annat i systemet.
Kablaget från sensorn, kontakterna i båda ändar, elelr programvaran som kvantiserar signalen från sensorn och skapar en presentation på bilen instrument.
Sen kan man ju fråga sig hur sensorn funkar, vad det är som mäter oljenivån i tråget.
Kanske det går att göra rent sensorn om det är där felet finns. Brukar kunna bli lite slam i botten av tråget.
Bör kunna ses om man tar ut sensorn och ev tvättar rent den.

Roysan
 
Sen kan man ju fråga sig hur sensorn funkar, vad det är som mäter oljenivån i tråget.
Sensorn fungerar så här.
I sensorn finns:
Temperaturgivare.
Värmeelement.

Oljenivåmätningen startar med att mjukvaran mäter oljetemperaturen, om temperaturen är OK för mätning ->
-> mjukvaran startar värmeelementet inne i givaren. ->
-> mjukvaran mäter hur lång tid det tar för temperaturgivaren i sensorn att nå en måltemperatur. ->
Det tar olika lång tid att nå måltemperaturen beroende på hur mycket av givaren som är i luft VS i olja. (oljenivån)
Mjukvaran vet hur lång uppvärmningstid tid som motsvarar olika oljenivåer.

Det finns varianter på detta, men så funkar det i princip.
 
Senast ändrad:
man får en känsla av det byggs nya bilar med en massa funktioner som gemene man inte kan kolla av själva och lösa ev problem utan måste gå till märkesverkstad för oftast ganska stora pengar. Ibland känns det som det var bättre förr men inte alltid. Detta med oljesticka är ju ett bra exempel på detta. Hoppas det löser sig med din oljenivå. Ha en trevlig husbils tid framöver alla nu när våren är i antågande och kör lugnt på vägarna
 
Sensorn fungerar så här.
I sensorn finns:
Temperaturgivare.
Värmeelement.

Oljenivåmätningen startar med att mjukvaran mäter oljetemperaturen, om temperaturen är OK för mätning ->
-> mjukvaran startar värmeelementet inne i givaren. ->
-> mjukvaran mäter hur lång tid det tar för temperaturgivaren i sensorn att nå en måltemperatur. ->
Det tar olika lång tid att nå måltemperaturen beroende på hur mycket av givaren som är i luft VS i olja. (oljenivån)
Mjukvaran vet hur lång uppvärmningstid tid som motsvarar olika oljenivåer.

Det finns varianter på detta, men så funkar det i princip.

Oj avancerat.
Har jag möjligen samma typ av givare i min gamla Sprinter (den har även oljesticka),
eller är det just Fiat som har denna lösning?
 
Oljenivåmätningen startar med att mjukvaran mäter oljetemperaturen, om temperaturen är OK för mätning ->
-> mjukvaran startar värmeelementet inne i givaren. ->
-> mjukvaran mäter hur lång tid det tar för temperaturgivaren i sensorn att nå en måltemperatur. ->
Det tar olika lång tid att nå måltemperaturen beroende på hur mycket av givaren som är i luft VS i olja. (oljenivån)
Mjukvaran vet hur lång uppvärmningstid tid som motsvarar olika oljenivåer.
Detta låter avancerat och kanske en nödlösning man gjorde för att få vara med i kriget om oljenivåmätare.
I mina ögon dömt att misslyckas.
Finns sådant system i min V70, men har aldrig hört att det skulle spöka.
Vet en annan bil, var det skoda?, där det läckte olja vid mätaren, oljetråget fick bytas, tydligen hade det slagit sig.
Jag håller med alla talare, en oljesticka är en tillräcklig och säker lösning.

Jag skulle i alla fall plockat sensorn och försöka se hur den är uppbyggd, och försöka rengöring, finns en spay på BILTEMA för rengöring av givare för insugningstycket, borde funka här.

roysan
 
Oj avancerat.
Har jag möjligen samma typ av givare i min gamla Sprinter (den har även oljesticka),
eller är det just Fiat som har denna lösning?
Denna princip för oljenivåmätning är inte ny, kanske därför jag känner till den. :twitcy:
Har du oljenivåmätare har du möjligtvis samma typ av givare.
Det finns andra typer också.
 
Tillbaka
Toppen