Anders.pe
HBK Medlem
Hej, jag har en Fiat Ducati 2,2 tror jag att det är, årsmodell 2022 den har ingen oljesticka utan det mäts tydligen digitalt min har lagt av är det dyrt att byta den någon som vet bor söder Gbg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
Efter service där det fylldes på den mängd som det skulle så står den fortfarande på den lägsta graderingen, felet kom strax innan service den gick från tre fjärdelar till min.Hur vet du att den lagt av? Vad visar mätaren?
Har kollat på Mekster där ligger priset på ca 350-450 kr, har även kollat på youtube där sätter dom undertryck i motorn med en industridamsugare, vilket enligt filmen gör att man hinner byta utan att spilla ut oljan i motornHej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
Hej igen, undrar om det finns någon typ av ombyggnads sats för att få dit en hederlig oljesticka, tror att dom redan har gått ifrån den hel digitala oljemätaren redan, men jag kan ha felHej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
För vetskap, du har rätt den koster det du säger jag kollade på fel sakHej, oljenivåsensorn kostar ca 1000 kr ink moms + arbetskostnad.
Har en 2022 Ducato med 2.2 lit motor och litar inte helt på nivån. Påhittet med elektronisk nivåsensor är det dummaste man kommit på. Skulle verkligen velat ha en oljesticka istället.
Ok. Du har säkert koll på det men det som är lite lurigt med Fiats nivågivare är att det är flera premisser som ska uppfyllas för att rätt nivå ska visas. Bland annat ska motorn vara uppe i rätt temperatur, du ska stå plant samt gå på tomgång i fem minuter (har jag för mig).Efter service där det fylldes på den mängd som det skulle så står den fortfarande på den lägsta graderingen, felet kom strax innan service den gick från tre fjärdelar till min.
Jag håller med. Den har dock kommit tillbaka fr o m årsmodell 2025.men oljestickan är verkligen saknad.
Hej. den är troliktvis inte sönder, en gång körde jag 15 mil utan att den ändrade sig det skeddeEfter service där det fylldes på den mängd som det skulle så står den fortfarande på den lägsta graderingen, felet kom strax innan service den gick från tre fjärdelar till min.
Sensorn fungerar så här.Sen kan man ju fråga sig hur sensorn funkar, vad det är som mäter oljenivån i tråget.
Sensorn fungerar så här.
I sensorn finns:
Temperaturgivare.
Värmeelement.
Oljenivåmätningen startar med att mjukvaran mäter oljetemperaturen, om temperaturen är OK för mätning ->
-> mjukvaran startar värmeelementet inne i givaren. ->
-> mjukvaran mäter hur lång tid det tar för temperaturgivaren i sensorn att nå en måltemperatur. ->
Det tar olika lång tid att nå måltemperaturen beroende på hur mycket av givaren som är i luft VS i olja. (oljenivån)
Mjukvaran vet hur lång uppvärmningstid tid som motsvarar olika oljenivåer.
Det finns varianter på detta, men så funkar det i princip.
Detta låter avancerat och kanske en nödlösning man gjorde för att få vara med i kriget om oljenivåmätare.Oljenivåmätningen startar med att mjukvaran mäter oljetemperaturen, om temperaturen är OK för mätning ->
-> mjukvaran startar värmeelementet inne i givaren. ->
-> mjukvaran mäter hur lång tid det tar för temperaturgivaren i sensorn att nå en måltemperatur. ->
Det tar olika lång tid att nå måltemperaturen beroende på hur mycket av givaren som är i luft VS i olja. (oljenivån)
Mjukvaran vet hur lång uppvärmningstid tid som motsvarar olika oljenivåer.
Denna princip för oljenivåmätning är inte ny, kanske därför jag känner till den.Oj avancerat.
Har jag möjligen samma typ av givare i min gamla Sprinter (den har även oljesticka),
eller är det just Fiat som har denna lösning?
