• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mot Kroatien i augusti - Vägavgifter?

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Vi har åkt tiotalet ggr till Kroatien, senast för 3 år sedan, men nu är det dags igen, Krk den här gången. Eftersom bilen väger över 3,5 ton har vi gnm Österrike åkt antingen över Plöckenpass eller Reschenpass på Bundesstrasse men då vi har Easygo+ har vi bestämt oss för motorvägen denna gången. Men nu till min fråga - har något ändrats i Italien och Kroatien, har dem också börjat med boxar eller är det bara att åka fram och ta sin ticket precis som tidigare?
I Slovenien har man även där börjat med boxar (Darsgo) men den korta biten gnm Slovenien tänkte vi åka småvägar, vi tar av till höger vid macken vid gränsövergången i Trieste/Italien och låter Tomtom guida oss fram till Kroatien...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har åkt tiotalet ggr till Kroatien, senast för 3 år sedan, men nu är det dags igen, Krk den här gången. Eftersom bilen väger över 3,5 ton har vi gnm Österrike åkt antingen över Plöckenpass eller Reschenpass på Bundesstrasse men då vi har Easygo+ har vi bestämt oss för motorvägen denna gången. Men nu till min fråga - har något ändrats i Italien och Kroatien, har dem också börjat med boxar eller är det bara att åka fram och ta sin ticket precis som tidigare?
I Slovenien har man även där börjat med boxar (Darsgo) men den korta biten gnm Slovenien tänkte vi åka småvägar, vi tar av till höger vid macken vid gränsövergången i Trieste/Italien och låter Tomtom guida oss fram till Kroatien...
Ett alternativ genom Slovenien kan också vara att köra mot Kozina och vidare på E61 mot Rupa och Rijeka. I italien och Kroatien är allt lika som tidigare, du tar biljett vid påfart och betalar vid avfarten.
 
Toppen