• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mot Fueringola 2018

in002

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25194
Medlemskap
2024
Efter fyra resdagar är vi framme; Camping Fueringola där Stefans kompis bor. Vi började med tre födelsedagar innan vi tog TT-linjen från Trelleborg mot Travemunde. Överfarten var helt ok med sovplats i hytt med två enkelsängar. I Travemunde snöade det häftigt och färjan kunde inte fälla ner landgången för snön tog emot. Mycket snö var det men för mig som körde gamla Bettan (Kabe Travel Master 2006) var det underbart att köra. Bilen var stadig och gick som på räls. Vi körde med gps:en inställd på Fueringola Camping och hamnade efter 75 mil i Belgien någonstans och jag var rätt trött. Mannen sjuk så vi stannade på en lastbilsparkering och sov några timmar.

Dag två vaknade vi med minus två graderoch vi fortsatte mot Frankrike och Paris 75 mil till. I Paris snöade det. Vi letade okunniga som vi var efter camping och körde mot Pont Neuf utanför Bordeaux. Det blev att köra mellan små gränder långt ut i mörkret till en camping som var stängd. På min telefon hittade vi Ville de Lac. Där var det öppet dygnet runt. ❤️ De tog 22 euro.
 

in002

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25194
Medlemskap
2024
Dag tre kördes på betalvägar och vi satt i lastbilskö 3,5 timmar... fransmän kör med sommardäck och när det blev stopp körde lastbilarna ut i tredje filen också. Fransk poliskvinna skällde på både den lastbilschauffören efter oss och på den framför oss. Anledningen till stoppet trodde vi var att vägtullen var söndrig så istället för att släppa fritt fick vi stå stilla i 3,5 timmar, men vem har bråttom? I Spanien stannade vi på en camping i La Cabrera. Klockan var 22.30 och det var öppet 24 euro.

Dag fyra med 7 grader körde jag vidare mot Madrid o Granada. Lite missljud som slog gjorde att vi fick stanna två gånger. Sedan släppte det. Vid 18.10 körde vi in på campingen och Thor-Leif mötte oss. Äntligen framme och det regnar med 16 grader i luften.

Jag skriver från paddan och har inga bilder här. Det blir kanske någon annan dag. Dag fem är på campingen och så skönt att ta det lugnt. Jag Ingemo har kört hela vägen och från start 315 mil. 280 i Europa.
 

in002

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25194
Medlemskap
2024
4C564839-CBC7-42EB-8BA7-E5349102F01E.jpeg 17586825-A043-4F1F-9A31-AD7AF715DBD3.jpeg Idag gick vi in till Funkan 6,7 km fram o tillbaka. Resan kostade ungefär 4000 i diesel o 2000 till betalvägar. Vi misstänker att vi fick betala för lastbil en gång för vi tog biljetten uppe. Skit samma. Här regnar det men det gör inget. Vi stannar en månad så vi kan vänta på solen.
 

in002

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25194
Medlemskap
2024
Vi måste rekommendera BJ auto i Fuengirola som bytte hjullager idag. Adress Polygono Industrial Canadon 23, camino de Colin 29650 Mijas Costa. Mejl info@cabriosol.com. Tidigare ägdes verkstaden av en dansk Bjarne men nu hade en tidigare anställd köpt företaget. Toppenkille som jobbade för att vi inte skulle behöva sova på hotell. Annars har jag bihåleinflammation och får väl se det som straff för jag var så okänslig när Stefan var så sjuk under resan ner.

Igår var vi på Marbella Camping och hälsade på några vänner till Tusse som nyss flyttat från Fuengirola camping. Vi tog bussen dit och hem men vår vän Tusse kommer att vara den sista som lämnar Fuengirola camping.
 

in002

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25194
Medlemskap
2024
Nu har vi varit här i två veckor och både Stefan och jag är fascinerade av att det går så bra att bo trångt i en husbil utan att bli irriterade på varandra. Hemma har vi jättestort... med var sitt tv-rum. Här har vi ingen tv och vi har hittat den engelska radion på sydkusten med bra musik. Värre är det med kompisen vars fru packade ihop igår och försvann. Ja så kan det gå. Här har vi kopplat avlopp. Vi diskar, vi duschar och det är lyxigt. Kompisen har tvättmaskin som vi använder bara det inte regnar. Regna har det gjort. Men vad är alternativet? Snö och minusgrader. Vi har så lyxigt att vi handlar på Mercadona en gång i veckan för kompisen har bil. Vi veckohandlar för första gången i mitt liv. Hemma tar det 5 minuter till kvantum. Mannen har hittat böcker att lyssna på och kopplar av. Jag går in varje dag på Duolingo och tränar spanska. Kan man ha det bättre.

Varje morgon kopplar jag in campingens wi-fi och läser lokalbladet. Hemma är det väl som vanligt. Massor av snö var det när vi landade men nu är det barmark igen på vägarna hemma. Vi har gått in till Funkan i stort sett varje dag, 30 minuter, tagit en kaffe hos bulgaren och gå hem igen. Dock inte idag när vi vaknade till regnet och det blev bara inte så. I morgon ska vi gå och vi ska handla för det är tomt i kylskåpet.

Lyckan idag är att mina mentorselever vunnit UF och var på förstasidan i Barometern. Jag är inte längre deras mentor för jag har slutat och gått i pension men de är fortfarande i mitt hjärta. ❤️

Ingemo i Fuengirola
 
Toppen