• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monterosa Olivolja

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Besökte idag denna olivoljegård och fick hela processen beskriven för oss av en riktig entusiast. Monterosas olja är helt ekologisk och företagen har delvis svenska ägare. Man har också blivit utsett till att ha världens bästa olja.
Vår guide var kunnig o entusiastisk och gav i alla fall en annan helt ny kunskap när det gällde matlagning och olivoljor.
En toppendag
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    234 KB · Visningar: 15
  • 3.jpg
    3.jpg
    230,3 KB · Visningar: 7
  • 5.jpg
    5.jpg
    218,5 KB · Visningar: 7
  • 9.jpg
    9.jpg
    212,4 KB · Visningar: 9
  • 11.jpg
    11.jpg
    161 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Monterosa Olivolja

Rätt så o allt är "handmade" en man sköter processen o 30 plockar oliver.
Just nu är skördetid o då kan man följa processen. Snart är den slut, så skall man följa hela processen så är det nu.
På Monterosa betalade vi 11 Euro för 250 ml
Guidningen o provningen är dock gratis. Monterosa
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Monterosa Olivolja

Låter OK pris för äkta virgin, dessutom på plats. Ni hade tur!

Frågade en Spanjor förra året som har egna oliver, var jag kan få tag på äkta kallpressat. Vet ni vad han svarade? "I Saudiarabien"!!! Dom köper upp allt utan att ens fråga vad det kostar. Jag betalar mer än gärna 20€ för 500ml...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Monterosa Olivolja

Hej Tommy, det ska bli ett nöje att träffa dig (er) i Altea. Vi är inbokade i Albir och har cyklar med oss så ett besök hos bonden kommer att bli kronan på verket. Hoppas han har även annat ekologiskt att erbjuda. Ses om några veckor :yes::wub:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Monterosa Olivolja

Välkomna.

Just nu är det mandel, granatäpplen, avokado, pomelo och kvitten, en frukt som man gör god membrillo utav.

På vårt köksbord just nu, inget är köpt i mataffären, allt kommer från "vår" bonde eller på grönsaksmarknaden här i byn. Allt lokalproducerat.

IMG_1058.JPG

TommyD
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Monterosa Olivolja

Vi lär dyka upp där runt den 4:e december och vi får väl se om vi hittar någon plats o stå på :)
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Sv: Monterosa Olivolja

Hej Tommy
Vi står just nu ca 3 timmar söder om Aldea.
Vi reser vidare norrut i morgon bitti.
Grabben hemmavid har beställt olivolja från Spanien
Får man vara så fräck att i vår första resa söderut tränga in oss och få tips om var din ” bonde” finns tillgänglig.
Tack på förhand
Pia och Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Monterosa Olivolja

Hej Tommy
Vi står just nu ca 3 timmar söder om Aldea.
Vi reser vidare norrut i morgon bitti.
Grabben hemmavid har beställt olivolja från Spanien
Får man vara så fräck att i vår första resa söderut tränga in oss och få tips om var din ” bonde” finns tillgänglig.
Tack på förhand
Pia och Peter

Hej,

Fixar jag, hur många liter vill du ha?

Justi, bonden beklagar att det ännu inte finns årets skörd, den pressas först om ett par veckor.

Nu är det ingen skillnad som du märker om det är årets eller inte. Men du kommer att märka att det är inte som oljan man köper i affären.

Helt naturell, med åsnan som dragit pressen runt, runt...

Men.... oljan levereras inte i fina glasflaskor med flotta eticketter, nej det är begagnade PET-flaskor som gäller. :)

Hör av sig så fixar jag leveransen.

TommyD

PS. Det är Altea. DS.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Sv: Monterosa Olivolja

Hej igen.
Tror du att du kan skaffa en liter redan till i morgon förmiddag?
Har du också koll på priset?
Altea menade jag så klart.
Hoppas vi inte är för sena.
Kollar ev. svar tidigt i morgon bitti.
Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Monterosa Olivolja

Hej igen.
Tror du att du kan skaffa en liter redan till i morgon förmiddag?
Har du också koll på priset?
Altea menade jag så klart.
Hoppas vi inte är för sena.
Kollar ev. svar tidigt i morgon bitti.
Peter

Klart jag fixar, ring mig imorgon så bestämmer vi var vi träffas.

Priset är bra, mycket bra.... men jag måste prata med Justi

Du får säkert samma pris som vi, som köper dunkvis, omkring 10-15 Euros litern.

Ni kan ringa på min svenska mobil; +46 709316366

Välkomna till Altea!

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Monterosa Olivolja

Då kommer vi lagom till årets pressning.

En påse morötter till åsnan och en begagnad 3 liters dunk kommer finnas i garaget... ; )

från-nätet.jpg
Källa: hämtat från nätet
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Monterosa Olivolja

All olivolja är ekologisk
Det tillsäts ingenting mer i oljan än just oliver

Oljan kan pressas mer eller mindre beroende vilken grad och smak man vill ha. 0,4 är den vanligaste

Världens bästa olivolja kommer ifrån Jaen trakten La villa de segura mellersta norra Andalucia. Den största kunden är italien som blandar ut den med sina oljor. Såg på ICA att det var en Italienare som demonstrerade denna Ekologiska olja. Jag frågade honom var är skillnaden mellan den ekologiska och den vanliga. Han svarade att det finns inga kemiska preparat i den ekologiska. Då frågade jag honom vad är det för kemiska preparat i den vanliga? Då svarade han efter lite tänkande inga alls.



Här kommer en film om våran olivolja Är det någon som vill besöka så ordnar jag det omgående, och uppställning av husbilen

https://www.youtube.com/watch?v=NF6Eh9t772o
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Monterosa Olivolja

Jag är helt medveten om att olivolja ÄR ekologisk, men när jag ser i butikerna att en liter "extra virgin" kostar 3€-6€ då börjar man undra...

Just nu köper vi Grekisk klassiska "extra virgin" på 5-liters dunkar, men tycker att smaken är neutral (duger också till pannkakor). Vill gärna ha lite "fruktigare", eller enklare sagt med betydligt MER olivsmak. Vill gärna ersätta smör med olivolja på en frasig surdegsfralla (kanske inte LCHF direkt) så att man känner att man lever!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Som tiden går, helt ofattbart!

Har precis tryckt ner min 3:e (och sista för dagen) crepes gräddad i Los Suecos nypressade olivolja från Altea. Ja, du läser helt rätt, i ganska fruktig olivolja med mycket smak från en av Los Suecos f.d. egendomar på den Iberiska halvön. Känslan och smaken är helt underbar och inte alls domineras av just olivoljan! Smörsmaken skulle kännas betydligt "tyngre" om vi hade använt smör istället, vilket vi gjorde förr i tiden.

Tänk att för inte så länge sen fick vi nys om kallpressad olivolja i den här tråden. Knappt nå'n månad senare fick vi träffa 2 fantastiska människor som fixade både oljan (som inte finns att köpa i butiker) och uppleva en trevlig afton med god mat tillsammans. Förutom goda minnen, det finns säkert ytterligare några droppar olivolja kvar i dunken innan det är dags för påfyllning (nästa vinter).

Tack Carola & Tommy för vänligt bemötande, den goda olivoljan och all bilkörning tills vi kom tillrätta med allt vi behövde för lyckad övervintring i era trakter. Hoppas vi kan göra en repris om ett halvår... Mer bilder på er nya & fina husbil vore inte helt fel. Hoppas ni är nöjda med långbäddar och trivs bra i övrigt!

/ranko & marianne

Unknown.jpeg
 
Toppen