• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering Waeco backkamera

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej. Är det någon som har monterat backkamera på Adriatic Fiat Ducato husbil, och hur har ni dragit kabeln till kameran under bilen eller inne i bilen. Den ska monteras på backljuset. Och hur har ni monterat kameran när man har cyckelställ.



:mcride:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Eftersom det är en -08 ni har så är den förberedd för backkamera. Det innebär anatagligen att sladdar är dragna men inga genomföringar. Du borde hitta sladdpaketet bakom någon lucka eller blindbotten i skåp längst bak. Sedan återstår att hitta andra änden framme i instrumentbrädan. Men det innebär antagligen att sladdar måste skarvas förmodar jag.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Ja det finns fördragna kablar dom har jag hittat. Men dom passar bara till Adrias egen kamera. det är för få kablar bara 2 st. det måste vara minst 6 st.
MVH Greger
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Det är väl inte så fiffigt att kablarna går i rör så att de går att dra ur och samtidigt dra i ett nytt kabelpaket? Jag är lite intresserad för jag väntar på en Adriabil till våren.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Tyvär verkar dom inte varit så smart att att lägga kablarna i ett rör som i ett hus. De verkar ha laggt dom i isoleringen när dom tillverkar bodelen, mycket dumnt ock klantigt För ett så stort märke

Greger
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Fast detta med att inte förlägga ledningar i rör är nog det vanligaste.

Eftersom det bara finns två kablar är det antagligen spänningsmatning och tanken är att ha en trådlös kamera. Det har skrivits mycket om problem med dessa här på forumet.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Jag har i dag börjat dra ny kabell som följer med i paketet Waeco RV-770 backkamera 7 delat. Tänker dra det under bilen i rör som jag fästter under golvet. Paserar då backljuskontakten på växellådan där jag skarvar in den ena kabeln som styr när jag lägger in backen, Jag är osäker på var jag ska montera kameran för att inte få in cyckelstället.

Greger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Montering Waeco backkamera

Prova att ge kameran ström (tex från ett externt batteri) och testa olika monteringspositioner innan du börjar ta hål och monterar.

Så gjorde min leverantör när dom monterade min enkla trådlösa.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

De är nästan omöjligt eftersom det är färdiga kablar med din kontakter 7 kablar som ska styra bild mikrofon eluppvärmning och skärm mot smutts. Då måste jag ha ett el-schema för att veta vad som är vad att koppla på ström på kameran. Men jag tror att jag har funnit en lösning på detta genom att koppla i hopp kameran i garaget och ta med mig kameran ut genom dörren och upp på en stege för att se var jag ska placera den.

 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

En fundering jag har haft är att ta bort backspegeln som frugan skallar till ibland när hon sätter sig på plats och sätta dit en backkamera fast då ha den kopplad till tändningen så att den ersätter backkameran .

Sedan får man ju då ställa in ljuset så det itne blir störande iofs .

Fanss det på din bil ett färdigt ställe att sätta kameran på ? annars så skulle jag sätta den så högt upp som möjligt för att få större område att se på , testa innan du isådanafall gör en fast montering genom att sätta dit den me dubbelhäftande tape och testa vart det är bässt placerad .

Var är det för vidvinkel på den kameran är den "cateye" lliknande ? ?

När den är högt upp så är den ju även inte så känslig för smuts som ryker upp när det regnar .
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Hej på er. På min bil använder jag alltid backkameran som backspegel. På så vis har jag full koll på vad som händer bakom mig.

//Margus
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

I andra tråda har det nämts att man skall tänka på att inte sätta kamera ovanför det högt monterae bromsljuset eftersom bilden störs av det röda lljuset när man bromsar och använder back-kameran.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Okay , jag som har en sådan gammal bil heöver ju inte tänka på det men det är ju bra att sådant kommer fram så man inte borrar hål i onödan på karossen .

Är det backspegel även på den bilen i bilden ovan ? För man kan ju knappast se ut så mycket när rutan är så liten .
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Montering Waeco backkamera

Gjorde följande på vår första bil:
Jag satte kameran på ett U-format rör, som jag fästade i de övre rören ( vä och hö ) för cykelstället.
Så kameran kom ut ca 50-60 cm bakom bilen. Kunde då "se över" cyklarna.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

bil_p_plaserinig_kamera.jpg



Jag har nu monterat kameran efter mycket funderingar och mätningar. Jag fäste den tillslut mitt under bromsljuset.(Gul markering) Kunde då dra in kablaget i underkant på dekårlisten för en bra tätning. Jag har varit sedan ut och testat i dagsljus och mörker regn är helt nöjd. Jag har bild på skärmen från stötfångaren och ca 10m bakåt som jag nu har riktat den. Det blir faktiskt bättre bild i mörker när jag bromsar och med backljuset.Det är en Waeco LCD770 ( 140 grader diagonalt) Monitor Rätt- eller spegelvänd bild, automatisk via backväxeln eller manuell inkoppling och inbyggd högtalare. Eloxerat och pulverlackat aluminiumhus med rostfri kåpa, hållare och linsskydd, automatiskt motordrivet visir som skyddar objektivet mot nedsmutsning, integrerad uppvärmning mot kondensvattenbildning, elektronisk ljuskompensering
infraröda lysdioder. -20 c till +70c
Greger Astrid
 
Senast ändrad:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

054.jpg


Ja det är backspegel på våran bil. det är sant att man inte kan se ut bakom bilen., men jag tycker att den är bra för att se bakom mej inne i bilen. Den är godkänd för 5 och har säkerhetsbälten för det. Så det är tycker jag trevligt att se dom man pratar med under färd utan att måsta vrida sej runt. Vi har barn och barnbarn som vill åka med på våra turer framöver.

Greger Astrid
 
Senast ändrad:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Montering Waeco backkamera

Om det finns ett högt placerat bromsljus som "bländar" kameran när man bromsar vid backning är det väl bara att sätta ett relä som bryter just det bromsljuset när backljuset går på, eller? Själv har jag en framtida fundering om att sätta en liten skärm (kanske 7-tums) PÅ själva backspegeln (t ex med kardborreband). En skärm med som har ingång för backkamera OCH med VGA-ingång (från en laptop med ansluten "GPS-puck") kanske blir en lösning. Då kan man lätt ta bort den lilla "backspegeln" när man lämnar bilen. Fast vi skall ju först avhämta vår husbil.....
 
F

F.d. 1520

Guest
Sv: Montering Waeco backkamera

Hej Vi har placerat kameran i Centrum av backljuset,under alltså. Det blev väldigt bra,tänk på att vinkla ut. Lycka till
 
F

F.d. 1520

Guest
Sv: Montering Waeco backkamera

Tyvärr har de monterat vår där också!!!!!!!!! Jag som är yrkesförare vill ha den nere på panelen till vänster,då har jag full koll i båda backspeglarna och bakåt.som den sitter nu måste jag vrida huvudet vänster upp och höger,inte bra!!!!!!!!!!
Hej på er. På min bil använder jag alltid backkameran som backspegel. På så vis har jag full koll på vad som händer bakom mig.

//Margus

 
Toppen