• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering magnetkontakt bodelsdörr, tips tack

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
Ska montera ett larm i bilen men har fått lite tankevurpa hur jag ska lösa kontakten på bodelsdörren på bästa och mest estetiska sätt.
Problemet är att myggnätet ligger "kloss an" dörren så det finns inte mycket plats kvar att ha magnetkontakten utan att sätta 40 mm distanser under den på dörren för att få liv med motsvarande del på kontakten som ska sitta på karmen.
Är det någon som har gjort en bra installation och vill dela med sig?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har ingen aning om hur det ser ut kring just din dörr, kanske några bilder skulle underlätta.

I vår bil, som är en -08 så sitter dörrkarmen monterad med några klämbeslag i vägghålet och en halvmjuk plastlist runt om på insidan som döljer själva hålet i väggen. Det finns ett mellanrum som jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara möjligt att montera en brytare i och en magnet monterad i dörrbladet på motsvarande läge. Sladdragning skulle därefter vara enkel ner till något lämpligt ställe för att fortsätta bakom inredningen. Men om detta är applicerbart på din bil har jag som sagt ingen aning om.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Ska montera ett larm i bilen men har fått lite tankevurpa hur jag ska lösa kontakten på bodelsdörren på bästa och mest estetiska sätt.
Problemet är att myggnätet ligger "kloss an" dörren så det finns inte mycket plats kvar att ha magnetkontakten utan att sätta 40 mm distanser under den på dörren för att få liv med motsvarande del på kontakten som ska sitta på karmen.
Är det någon som har gjort en bra installation och vill dela med sig?
Skicka bild
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
Får ta en funderare till. Ingen lust att lägga en förmögenhet på ett larm och de billiga på Amazon är med trådlösa brytare. Annars är som sagt en trådburen brytare att föredra. Så tack än så länge!
Återkommer med vad det blir när jag tänkt klart!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gör man inte. Gäller att hålla koll på batterierna...
Njaa... Det hjälper nog inte alla gånger...
Häromdagen kunde jag inte få in trappsteget... Så felsökning började...
Trodde först att det var batteriet till fjärrkontrollen... Men det höll ju 11.99V
Ok tänkte jag då får mottagaren ingen ström.... Men det fick den :yes:
Så här satt jag nu med två enheter som inte vill "prata" med varandra....
Men som tur är så är min envishet större än min el kunskap...
Så jag skruvade loss inkommande 12v från mottagaren... Men inte hjälpte detta.. :msn_wall:
Efter en stunds irriteration så ser jag en liten knapp som man kan trycka på... Jag trycker utan att veta vad som skall hända... Och som tur var så hände inget nytt...
Men jag hörde att några relän klickade.. Då är jag nog på rätt väg tänkte jag..
Så jag provade om och om igen... Och rätt vad det var så kunde jag nu via fjärrkontrollen styra ut eller in fotsteget..
Exakt när det blev problem kan jag inte säga, då jag stått stilla i 5 dagar med fotsteget ute. Men en sak är säkert hade jag nu inte behövts köra iväg så hade jag suttit nu här och trott att det fungerade.
Därav min tanke på larmet... :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Toppen