• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av dörrhållare

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag undrar varför beslagen för att hålla dörrar och luckor i öppet läge monteras så nära gångjärnskanten på dörren/luckan?
1614958413838.png
På gamla husbilen trodde jag att det var ännu en amatörmässig montering, så när det blev dags att byta ut dem flyttade jag dem så att de satt mkt längre ifrån gångjärnen. På det viset hölls dörren närmare väggen, och problemet med vindbyar som kunde rycka loss dörren ur hållaren försvann. Men nu har jag insett att det tydligen är fabriksmonterat så...
En annan nackdel med den nuvarande monteringen upptäckte jag en dag när jag skulle ställa upp dörren innifrån husbilen. Jag höll inte tillräckligt bra i dörren, så vinden tog tag i den och smällde upp dören så att den del som sitter på dörren trycktes in i väggfästet men sådan kraft att väggfästet klövs. Det var ingen jätttesmäll, jag såg inte skadan förrän dagen därpå, men det blev tyvärr märken på dörren vid över och under plastdelen.
Nu är jag inte mekanist, men det är ju ganska elementärt att det blir en stor hävstångseffekt med denna montering. Så min fråga är, varför denna montering och inte en som ger bättre förmåga att hålla dörren kvar när det är blåsigt, och dessutom minskar risken för skador om man fumlar som jag gjorde?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Tråkigt att höra med vad som hänt med din dörr :(
Har själva funderat över detta, och har märkt på vissa äldre husbilar så hade en del rostfria dörrhållare med hakfunktion så man slapp det där med att vinden kunde rycka lös dörren från sitt fäste, mycket bättre lösning tycker jag!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag undrar varför beslagen för att hålla dörrar och luckor i öppet läge monteras så nära gångjärnskanten på dörren/luckan?
Visa bilaga 206896
På gamla husbilen trodde jag att det var ännu en amatörmässig montering, så när det blev dags att byta ut dem flyttade jag dem så att de satt mkt längre ifrån gångjärnen. På det viset hölls dörren närmare väggen, och problemet med vindbyar som kunde rycka loss dörren ur hållaren försvann. Men nu har jag insett att det tydligen är fabriksmonterat så...
En annan nackdel med den nuvarande monteringen upptäckte jag en dag när jag skulle ställa upp dörren innifrån husbilen. Jag höll inte tillräckligt bra i dörren, så vinden tog tag i den och smällde upp dören så att den del som sitter på dörren trycktes in i väggfästet men sådan kraft att väggfästet klövs. Det var ingen jätttesmäll, jag såg inte skadan förrän dagen därpå, men det blev tyvärr märken på dörren vid över och under plastdelen.
Nu är jag inte mekanist, men det är ju ganska elementärt att det blir en stor hävstångseffekt med denna montering. Så min fråga är, varför denna montering och inte en som ger bättre förmåga att hålla dörren kvar när det är blåsigt, och dessutom minskar risken för skador om man fumlar som jag gjorde?
Såg ett sånt här fäste som satt på ytterkant dörr. I och för sig i plast tror jag, men finns säkert i rostfritt också

3B3A5435-A7E2-4838-ABC3-672F333E3386.jpeg
B54EC7DD-87CB-4A21-8BC0-52FA0551C52A.jpeg
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Finns väl en risk att skruvarna lossnar. För hakningen lär ju inte släppa i första taget.
Ja så kan det ju bli förstås, och det kanske är därför dessa beslag inte finns kvar längre? men är inne på lite samma spår som ingbe, att om man med flyttad dörrbeslag får dörren närmare väggen så kanske detta inte är något problem!? Men ja vad vet jag, det kanske finns någon här med mer erfarenhet kring detta?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om man följer länk 5 o sen till Watski båttillbehör... rostfritt.
Jag har monterat ett sådant på min äldre husbil så jag kan ge ett utlåtande som användare.
Jag är halvnöjd!
Onödigt stor kraft. Det håller mycket bra men blir på gränsen på för tungt att öppna!
Estetiskt? Vitt " passar " bättre in på vit husbil! Det blir lite båtutseende! Om man är gnällig.
Teak o rostfritt känns båt.
Så den funkar... men onödigt stor kraft.
Egentligen skulle det kanske finnas något som stänger lätt... men som man kan spänna åt då det blåser!

Ps ja och så klart med Wifi uppkoppling till en egen app så att man kan kontrollera funktionen från sin mobil.
Nästa steg blir då en elektrisk hållare!
Som kan justeras från app i mobilen.
Kanske skulle kunna funka med hjälp av magnetism. Kanske en vindsnurra mätare på taket som ökar draget i magneterna som håller dörren uppkopplat till app!

Nej bör va mekanisk men med två möjligheter lätt låsning o stark låsning beroende på vind o väder.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Mitt problem är inte att hitta tillräckligt kraftiga hållare, std HB beslag fungerade bra på gamla HBn när jag satte dem på "rätt" plats. Men jag vill gärna veta om det finns någon/några fördelar med originalmonteringen innan jag flyttar dem. Det blir inte så vackert där de har suttit, tyvärr.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har tänkt att det är därför den ligger så nära gångjärn för att det krävs lite kraft att dörrhållaren låser sig .
I de två fall jag har erfarenhet av öppnar inte dörren helt, så det blir mer vindfång och dessutom mer hävstångseffekt. När jag ändrade på förra bilen blev dörren parallell med väggen i öppet läge. Att det krävs mer handkraft vid både öppning och stängning gör ju inte så mycket, man har tillräckligt grepp för det.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På vår förra bil satt dörrhållaten också nära gångjärnen. Jag kom inte på någon annan anledning än att det på det viset blev större luftspalt framför gallren till kylskåpet (eftersom den öppna dörren täckte området där gallren satt). Bara en gissning, vet ej.
 
Senast ändrad:
Toppen