• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av blindmutter för infästning av undre motorskydd i framvagnsbalk till en Fiat Dukato 2010

Jörpe

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2024
Hej!
Någon där ute som vet var man kan få tag i sexkant blindmutter för M10 bult till ovanstående projekt eller vet en verkstad som kan göra jobbet?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En undran.
Behöver du verkligen M10?
Är hålet efter gamla niten för stort?
Då skulle jag rekommendera att man svetsar dit en mutter med samma gängor
som original skruvarna. Muttern kan man ju slipa ner ytterdiametern på så att den passar i hålet.
Fungerar inte detta så kan man svetsa dit en bricka med innerdiameter som passar tex M6 mutternit.
 

Jörpe

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2024
En undran.
Behöver du verkligen M10?
Är hålet efter gamla niten för stort?
Då skulle jag rekommendera att man svetsar dit en mutter med samma gängor
som original skruvarna. Muttern kan man ju slipa ner ytterdiametern på så att den passar i hålet.
Fungerar inte detta så kan man svetsa dit en bricka med innerdiameter som passar tex M6 mutternit.
Tack för svar! Jag fick kontakt med ett företag i grossistledet som ska skicka mig några stycken. M10 är original så jag vill helst ha det även om det kanske kan ses som lite overkill.. Ska kunna gå att dra fast dom med en bult med hög hållfasthet och ett långt spärrskaft. Annars får jag låna en kraftig blindmuttertång av någon.:)
 

Jörpe

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2024
En undran.
Behöver du verkligen M10?
Är hålet efter gamla niten för stort?
Då skulle jag rekommendera att man svetsar dit en mutter med samma gängor
som original skruvarna. Muttern kan man ju slipa ner ytterdiametern på så att den passar i hålet.
Fungerar inte detta så kan man svetsa dit en bricka med innerdiameter som passar tex M6 mutternit.
Sifverts skruv i Årsta

Finns fler varianter sök på "blindnitmutter".
Tack för svar och tips!
 

Jörpe

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
30753
Medlemskap
2024
En undran.
Behöver du verkligen M10?
Är hålet efter gamla niten för stort?
Då skulle jag rekommendera att man svetsar dit en mutter med samma gängor
som original skruvarna. Muttern kan man ju slipa ner ytterdiametern på så att den passar i hålet.
Fungerar inte detta så kan man svetsa dit en bricka med innerdiameter som passar tex M6 mutternit.
Nä, jag behöver nog egentligen inte M10 men det motorskydd ( ett av tre) som sitter som original på höger sida är bultat i framvagnsbalken med M10.:)
Hålen i balken är 13mm sexkant och nu har jag fått tag i sådana blindmuttrar som jag ska försöka nypa dit. Tack för tipsen!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Okej. Det var grova grejor. Då sitter det kanske inte en tunn plats bit där då? :)
Lycka till. Hör gärna av dej med resultatet av det hela.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okej. Det var grova grejor. Då sitter det kanske inte en tunn plats bit där då? :)
Lycka till. Hör gärna av dej med resultatet av det hela.

Det är faktiskt rejäla M10 som håller motorskyddet även på min gamla bil (Ducato 230) skulle tro att de är avsedda at fästa en riktig hasplåt av stål vid behov?!
 
Toppen