Nu är det dax att montera Luftfjädring bak på en Ford 08 med kaross Hobby 6,75 l som är framhjulsdriven och efter en 1000 mila resa 2012 bl.a till Norrland och Österrike lessnade jag på den obefintliga fjädringen enär det inte finns något som kallas fjädring bak då genomslagsgummina ligger konstant mot axeln.
Bilen har totalvikt 3500 kg och när vi kom från Tyskland med full vikt vad det 3410 kg på vågen.
Skall försöka visa lite med bilder på monteringen där materialet är Alkos luftbälgar.
Bild 1 Lyfte med domkraft vid fjäderbladet infäsning.
Bild 2 Avänd en pallbock under axeln.
Bild 3 Genomslagsgummit.
Bild 4 Lyft chassit och vrid loss dämparen (sitter med små hulligar)
Bild 5 Lossa koppen som höll dämparen (Bult i mitten av koppen)
Bild 6 Där koppen satt skrapar vi bort gammal tjock underredsmassa och sprejar på lite nytt lagom tunt.
Bild 7 Vi slipar bort lite ojämnheter efter svetsningen från fab och underredsbehandlar för där skall bälgen stå.
Bild 8 Här är delarna som togs bort.
Bild 9 Tar bort stötdämparna. (Byter till bättre)
Bild 10 Här har vi slipat bort den fula svetsen.
Bild 11 Här är alla delar som skall moteras.
Bild 12 Dra ihop bälgen med ett spännband så blir det lite lättare att montera.
Bild 13 Innan bälgen sätts på plats så montera den lösa plattan först med påsvetsade vinkeln uppåt och utanför chassit mot hjulet och texten utåt
2 bultar bör monteras i underkant på bälgens nedersta fäste först. (svårt att få dit när bälgen sänks ner)
Bild 14 Sätt bälgen på plats och motera det avlånga fästet enl bilden och använd en pollygrip så går det lättare
Bild 15 Dra fast bultarna så var det klart här bak så länge.
Resterande grejor har jag ej fått ännu. Det gäller kompressor och manometer samt knappsats. (använder ej alkos)
















Bilen har totalvikt 3500 kg och när vi kom från Tyskland med full vikt vad det 3410 kg på vågen.
Skall försöka visa lite med bilder på monteringen där materialet är Alkos luftbälgar.
Bild 1 Lyfte med domkraft vid fjäderbladet infäsning.
Bild 2 Avänd en pallbock under axeln.
Bild 3 Genomslagsgummit.
Bild 4 Lyft chassit och vrid loss dämparen (sitter med små hulligar)
Bild 5 Lossa koppen som höll dämparen (Bult i mitten av koppen)
Bild 6 Där koppen satt skrapar vi bort gammal tjock underredsmassa och sprejar på lite nytt lagom tunt.
Bild 7 Vi slipar bort lite ojämnheter efter svetsningen från fab och underredsbehandlar för där skall bälgen stå.
Bild 8 Här är delarna som togs bort.
Bild 9 Tar bort stötdämparna. (Byter till bättre)
Bild 10 Här har vi slipat bort den fula svetsen.
Bild 11 Här är alla delar som skall moteras.
Bild 12 Dra ihop bälgen med ett spännband så blir det lite lättare att montera.
Bild 13 Innan bälgen sätts på plats så montera den lösa plattan först med påsvetsade vinkeln uppåt och utanför chassit mot hjulet och texten utåt
2 bultar bör monteras i underkant på bälgens nedersta fäste först. (svårt att få dit när bälgen sänks ner)
Bild 14 Sätt bälgen på plats och motera det avlånga fästet enl bilden och använd en pollygrip så går det lättare
Bild 15 Dra fast bultarna så var det klart här bak så länge.
Resterande grejor har jag ej fått ännu. Det gäller kompressor och manometer samt knappsats. (använder ej alkos)















Senast ändrad: