• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera tillbaka Taksäng

Mattiser

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Partille
HBK-Nr
29479
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har tidigare haft så otroligt nytt av detta forumet så jag provar igen.
Jag har en Laika x660r 2011.

Den tidigare ägaren monterade ut taksängen själv på bilen, då han inte hade något behov och ville ha ljus från takluckan.
Jag behöver nu ha in den igen då vi är fyra st.

Jag har fått en ritning ifrån Laika, men skulle gärna vilja ha tips från någon som har gjort samma sak.

Den är elektrisk höj och sänkbar.

I vilken ordning är det bäst att göra saker?
Alla delarna? hur skall de sitta?
Hur skall bälten träs igenom plastdetaljerna.
osv.
Jag tar tacksamt emot detaljbilder på en likadan säng.

Jag var i kontakt med Laika som sa att det var omöjligt, de monterar dom genom taket och det har jag ingen lust att ta av, än.
Det får bli plan B.

Jag tänker att kan vi flyga till Månen och montera ut sängen skall den väl gå att få tillbaka.

Tack på förhand

Mvh
Mattias
 

Mattiser

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Partille
HBK-Nr
29479
Medlemskap
2024
Det har jag så klart gjort men det är en man som var tydlig med att jag får lösa det själv, vilket jag förstår.
Han finns givetvis till för frågor men jag vill inte störa honom i onödan.

Han var inte pigg på att själv sätta tillbaka den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er den tatt ut som en stor del eller som tre deler eller mer. Er det 3 deler så monteres sidene først og selve sengen løftes inn etterpå. Er det hele en stor del da er det vanskeligere, Mulig en bør ta ut forsetene for å ha arbeidsrom, opprinnelig ble sengen montert før frontruten ble satt inn. Oppspenning av løftemekanismen slik at en kan komme til over sengen er kun en av utfordringene, men gjør monteringen litt enklere.

Forstår forrige eier godt, han har sikkert mareritt om å montere sengen igjen.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hjälpte en kompis med att ta bort sängen på en halvintegrerad Dethleffs-11 men det var för att spara vikt ock komma åt takluckan, men behöll ramen till sängen
Började med madrassen som var i ett stycke ( trångt o ett hjäkla bökande för att få ut den )
Plockade bort sängbottenribborna på ramen , på undersidan av ramen satt en klädd tygskiva med spottar i som var limmad o med några klammer i, vidare limmad ovanpå köksskåpen ( som följer med när sängen dras ner) Ej elektrisk . Värmde med värmepistol underifrån o med en spackel för att lossa skivan . Ramen var kvar o trycktes upp o spännet minskades för att få den så högt som möjligt
Allt återmonterades för ca 1år tillbaka när den bilen såldes ( blev jäkligt snyggt o bra)

Du skriver om bälten som ska dras igenom ?
Skicka gärna ritningen så får du nog många förslag i vilken ordning den ska monteras
Leffe
 

Mattiser

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Partille
HBK-Nr
29479
Medlemskap
2024
Tack för alla tips jag skall lägga upp ritningen. Det är ju en fördel när det finns hål kvar men ett pussel när man får alla skruvar i en siaglassåda.
Sängen monteras innan taket sätts på tydligen.

Sängen höjs och sängs med bälten.

Det är framför allt alla små delar. Jag skall ta lite kort och lägga upp.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Montera ihop den utanför bilen märk upp det som behövs, ta isär igen och gör om det i bilen. Dubbelt arbete men betydligt enklare när man skall pussla ihop något man inte själv har tagit isär.
 

Mattiser

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Partille
HBK-Nr
29479
Medlemskap
2024
japp
jag tänker också så. montera så mycket som möjligt.
Jag tycker att jag borde kunna montera motor osv, utan kåpa och trä bältena.
lyfta in den på högkant och vinkla över den på två bockar. skruva dit fästena på väggen.
 

Mattiser

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Partille
HBK-Nr
29479
Medlemskap
2024
tack för bilderna
är det någon som vet om de svarta plastspännena används när man kör med motor eller är det om man har en säng utan motor?
 

Mattiser

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Partille
HBK-Nr
29479
Medlemskap
2024
Säng inmonterad.
Det omöjliga var möjligt. Nu tar vi oss an Corona!

Tack för inputs och tankar. Alltid bra att få.
Det som återstår nu är elen, det verkar fattas en kabelfläta till motorn. Det skulle jag vilja se hur det ser ut.
 
Toppen