• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Montera takräcke på Fiat Ducato

Kolbotten1

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
46016
Medlemskap
2026
Jag väntar på en Ny Hobby Prestige Van 640. Säljaren vill inte montera takräcke utan skickar med det i kartong.
Jag skulle vilja ha råd angående vilka delar som behövs och om det är något särskilt att tänka på vid montering. Det sitter en markis i takräcksfästen på högersidan.

Tänk bara på att ifall det måste borras hål i typ taket så är risken stor att ev. täthetsgaranti faller bort.

Är det inte så att takräcke monteras i original fästena och sen måste man ha adapter för att montera markisen "utanpå". Och därför vill inte säljaren montera eftersom markisen redan sitter på plats. Jag är inte säker men du får kolla upp.

Jag väntar på en Ny Hobby Prestige Van 640. Säljaren vill inte montera takräcke utan skickar med det i kartong.
Jag skulle vilja ha råd angående vilka delar som behövs och om det är något särskilt att tänka på vid montering. Det sitter en markis i takräcksfästen på högersidan.
Finns det inte en instruktion i kartongen, eller på räckestillverkarens och/eller markistillverkarens hemsida?

Om det är som på Mercedes Sprinter behöver du värma bort täcklock i plast på taket. Där bultas sedan takskenorna fast. Troligen är detta redan gjort på högersidan där markisen sitter. Men oavsett så öppnar du ett hål i karossen. Så vet inte vad som händer med täthetsgarantin.

Om det är som på Mercedes Sprinter behöver du värma bort täcklock i plast på taket. Där bultas sedan takskenorna fast. Troligen är detta redan gjort på högersidan där markisen sitter. Men oavsett så öppnar du ett hål i karossen. Så vet inte vad som händer med täthetsgarantin.
Ducato har fästen på båda sidor som sitter "öppna". Om markis är monterad på högersidan är de fästena upptagna. Därför måste markisen bort så att räcket kan monteras. Sen fästs markisen i räcket med adaptrar. Inga nya hål behöver tas upp i karossen. Så har jag förstått det.

I en del tillbehörs kataloger brukar det finnas mycket tillbehör för markismontering. Reimo te.x. Där kan du kanske hitta en del förslag. Dom brukar ha med olika bilmodeller.

Tillbaka
Toppen