• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera inverter med inbyggd switch

Urban67

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
33679
Medlemskap
2022
Står i färd med att montera in en Edecoa inverter 2500w med automatisk omkoppling mellan landstöm och inverter. Nu är man ju tämligen rudis på området men tänker ändå att det kan vara värt att prova själv. Har monterat 380 w solpaneler och regulator samt ett 200 Life batteri. Har varit i kontakt med Sunlux vid köp av panelerna, så jag antar att jag har rätt dimensionering på kablar etc. Den delen ser också ut att fungera perfekt. Nu till mina funderingar.
På invertern sitter det en ingång för 230V samt två utgångar 230V. Hur gör jag kopplingarna till elcentralen för att ha en kontinuerlig strömförsörjning 230V i husbilen, oberoende om jag står på landström eller inte. Rent konkret, hur dras kablarna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Står i färd med att montera in en Edecoa inverter 2500w med automatisk omkoppling mellan landstöm och inverter. Nu är man ju tämligen rudis på området men tänker ändå att det kan vara värt att prova själv. Har monterat 380 w solpaneler och regulator samt ett 200 Life batteri. Har varit i kontakt med Sunlux vid köp av panelerna, så jag antar att jag har rätt dimensionering på kablar etc. Den delen ser också ut att fungera perfekt. Nu till mina funderingar.
På invertern sitter det en ingång för 230V samt två utgångar 230V. Hur gör jag kopplingarna till elcentralen för att ha en kontinuerlig strömförsörjning 230V i husbilen, oberoende om jag står på landström eller inte. Rent konkret, hur dras kablarna?
Det krävs en omkopplare som skiftar mellan landström/ inverter, sedan skall inverter separeras från 230V till kyl och 230V laddare,så det krävs en del jobb inte bara kabeldragning.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har gjort som på vedhæftede skema.

(der er ikke indtegnet kabler med + og -, bare skitseret hvordan forbindelserne går)

Du har skillerelæ indbygget i inverter. Det har jeg ikke, men du kan sikkert se hvordan det skal gå.

Sørg for at du har 230V koblet gennem dobbeltpolet fejlstrømsrelæ

Og som indlæg 2 fortæller skal du sørge for at ændre kablerne, så indgående 230V går direkte til køleskab og til batterilader.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 90

Urban67

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
33679
Medlemskap
2022
Tack för råd och kopplingschema. Hmm...jag tänkte väl att omkopplaren är inbyggd i inverten (UPS)? Den 230V laddare som sitter i sedan tidigare borde väl gå att ta bort då invertern har inbyggd laddare?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
...förresten, varför måste kylen separeras, den drivs ju på gas/230V/12v?
Hvis du ikke separerer, så vil du hurtigt tømme dit bodelsbatteri, da køleskabet bruger en del strøm, der jo så vil komme via inverteren. Det bør du undgå.

Når køleskabet er sapareret, så kører det kun på 230V, når du står på landstrøm, ellers kører det på gas.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tänk på att montera den på rätt ledd, jag hängde min upp och ner i taket ett utrymme. Den gick då varm och en kondensator la av, eftersom värme stiger och kylluften blåste under alla komponenter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om det stämmer som du skriver i första inlägget att din inverter har automatisk skiftning mellan landström och batteri så ska inkommande matning dras först till jordfelsbrytare och säkring och sedan till invertern.
Sen en kabel från invertern till elcentralens utgående kabel eller kablar.
Här bör även en omgång säkringar till monteras så det även är avsäkrat ut från invertern.
Som ovanstående skriver så måste du leta rätt på matningen till kylskåpet och ebl:en annars kommer kylen och laddaren i ebl:en gå på 230V från invertern.
Dessa ska då matas direkt från inkommande matning.
Det kan vara lite knöl. Jag har gjort det och det var några timmars jobb och jag är ändå elektriker....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Jag kom ihåg ett inlägg som Skalman 52 skrev. Se inlägg #18. Där finns ett bra kopplingsschema.
 
Toppen