• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera fläkt till kylskåp

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Jag har köpt en fläktstyrning samt två 140mm-fläktar som jag tänkte montera bakom gallret till kylen. För er som redan gjort det, vart tog ni el ifrån och hur får man fram kablar till utrymmet bakom kylen? Ser ut att vara ett helt tätt fack där bakom....
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Du kan ta ström från 12v plinten det har jag gjort.
Har två Dometic fläktar, en hjälpte inte mycket förra sommaren i Italien. Jag monterade fläkten nere enligt monteringsanvisningen men har ändrat plats nu. Jag har monterat två Dometic fläktar med original termostat vid gallret uppe (enl tips från många). Håller på att testköra kylskåpet nu. När vi startade upp på full kyla med 220v hade vi 3,5 grader i kylen -17,0 grader i frysen och 19 grader i utrymmet bakom kylskåpet. Har monterat in trådlösa givare till termometer som jag kan läsa av utanför skåpet. Har fyllt upp kylskåpet med diverse matprodukter och skåpet har stått så här i ett dygn. Just nu står solen på, på den sidan där skåpet sitter. Nu är temperaturen 7 grader i kylen, -11 grader i frysen och 42 grader bakom skåpet. Utomhustemperaturen är ca 23 grader men betydligt mer i solen. Frågan är nu om någon vet när termostaten ska slå till fläktarna, har kollat med andra märken och dom startar vid 52 grader. Att jag har 42 grader i luften bakom skåpet innebär att röret där termostaten sitter är betydligt varmare (bränns nästan). Har ju två termostater, har kollat även med den men blir inte bättre. Kopplar jag samman kablarna till termostaten (tjuvkopplar) via en 10amp säkring startar fläktarna.
Mycket att tänka på booven men det finns många trådar där detta har ventilerats (där fick jag till det).
Men som sagt någon som vet tillslaget på termostaten, för denna lösningen klarar inte en resa till medelhavet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Den fläkt som viggoboy refererar till är ställbar på halvfart mellan 28-35 grader och går på helfart vid 50 grader.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Den fläkt som viggoboy refererar till är ställbar på halvfart mellan 28-35 grader och går på helfart vid 50 grader.

Hälsar Kjell
Siter termostaten på någon del på kylskåpet eller den mäter temperaturen i luften? Känns kanske inte bra att kapa tråden på detta vis av booven men hoppas att även han kan dra nytta av inläggen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en "knapptermostat" som jag har fäst på en bit aluminium. Som i sin tur är fäst på flänsarna där uppe bakpå kylen... Den öppnar vi 40+ och just nu är det -19,1 i frysen.... Under alla mina år här ner runt medelhavet så har jag monterat en datorfläkt ca 120mm. Diam. Tyvärr så tar värmen hårt på fläktarna men fungera de som de skall så ligger fyssen mellan -17 till -21 ..
 
F

F.d. 26513

Guest
Såhär ser det ut bakom. Plockade bort locket till elinkopplingen men inga plintar där. Ska man koppla in sig på befintligt kablage? IMG_20180513_114226.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ta av lokket til venstre med lynet på, innenfor finner du plint for 12V og 240V så plukk rett.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej! Jag gjorde en enkel och snabb installation av 2 data fläktar till kylskåpet.Ström tog jag från ugnen som sitter ovanpå kylen. Kopplade in en dimmer med fjärrkontroll för enkel start / stopp . Det tog under timmen att installera ..//Micke
DSC_2323.JPG DSC_2325.JPG DSC_2326.JPG
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
MiRe,Var köpte du dimmer/fjärr, antar att du satte fläktarna överst för utsug.
 

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
ett litet tips när vi var i Spanien var det 30 grader tog bort bägge gallren gjorde susen
men fläkt är säkert bra
 
Toppen